کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بورس در فاز اصلاح است یا سقوط؟


کد خبر : ۷۲۲۱۸چهارشنبه، ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴:۵۶۱۰۵۲۸ بازدید

نخستین روز کاری بورس تهران پس از تعطیلات عید فطر با افت 3.51 درصدی شاخص کل و عقبگرد این نماگر ...
بورس در فاز اصلاح است یا سقوط؟بورس در فاز اصلاح است یا سقوط؟

آرمان ملی: نخستین روز کاری بورس تهران پس از تعطیلات عید فطر با افت 3.51 درصدی شاخص کل و عقبگرد این نماگر به محدوده ۹۲۶ هزار واحدی آغاز شد. در این روز بیشتر فعالان بازار تحت‌تاثیر آزادسازی فروش سهام عدالت، عرضه سهام شرکت‌های دولتی، عرضه اولیه سهام دو نماد و آغاز طرح فروش فوق‌العاده دو خودروساز صف‌های فروش طولانی برای سبد سهام خود تشکیل دادند تا شاخص بازار سرمایه کشور همچنان قرمزپوش بماند. البته مشکلات بی‌پایان هسته معاملات همچنان پابرجا مانده و باعث تاخیر در خرید و فروش سهام شده است.

بسياري از تکنيکاليست‌هاي بورس شاخص يک ميليون واحد را مرز مقاومت اين بازار معرفي مي‌کند. در حالي که طي هفته‌هاي اخير شاخص بورس به‌راحتي اين مرز مقاومتي را پشت‌سر گذاشته بود، اما چند روزي است که ريزش پي در پي شاخص کل را مشاهده مي‌کنيم. افرادي که در هفته‌هاي ابتدايي سال 99 صف‌هاي ميلياردي براي خريد سهام شرکت‌هاي مختلف تشکيل مي‌دادند، حالا در طرف ديگر بازار صف‌ کشيده‌اند و بدون‌توجه به ارزشمندي سهام به فروش آن با پايين‌ترين قيمت روي آورده‌اند. در حالي که عده‌اي از کارشناسان اين روند را طبيعي و ورود بازار به فاز اصلاحي مي‌دانند، اما گروهي ديگر از حالا درباره سقوط شاخص بورس سخن مي‌گويند و روند کنوني را شروعي براي ريزش سنگين ارزش سهام معرفي مي‌کنند. اما کدام يک از اين گروه‌ها تحليل دقيق‌تري دارند؟

چرا شاخص بورس قرمز ماند؟

براي بررسي اين پرسش که آيا سقوط شاخص بورس آغاز شده يا بازار سرمايه در فاز اصلاح به سر مي‌برد مي‌توان به بررسي دلايل روند نزولي اين روزهاي شاخص‌ها پرداخت. نگاهي به جزئيات نمادها نشان مي‌دهد بيشتر شرکت‌هاي فعال در بورس اين روزها در حال از دست دادن ارزش سهام خود هستند. حتي نمادهاي پتروشيمي و فلزي که جزو گروه‌هاي باارزش به حساب مي‌آيند توان جداکردن مسير خود از ديگران را ندارند و به شکل هيجاني ارزش خود را از دست مي‌دهند. در اين زمينه به چند عامل مقطعي مي‌توان اشاره کرد.

آزادسازي فروش سهام عدالت ازجمله اين عوامل به حساب مي‌آيد. متاسفانه به نظر مي‌رسد دولت در آزادسازي اين سهام اندکي تعجيل کرد و انتشار ناگهاني اخبار در اين باره باعث رفتار شتابزده سهامداران شده است. در حالي که دولت اگر حداقل يک ماه پيش از اجراي تصميمات، برنامه‌هاي خود را با بورس‌بازان درميان بگذارد، سهام‌داران رفتار بخردانه‌تري از خود بروز مي‌دهند. عرضه اوليه همزمان دو نماد آريا و غزر نيز از ديگر عواملي به حساب مي‌ايد که باعث شکل‌گيري صف‌هاي سنگين حداقل از سوي سرمايه‌گذاران خرد شده است. عرضه سهام بانکي دولتي در قالب صندوق‌هاي ETF‌ ازجمله ديگر عواملي به شمار مي‌رود که صف‌هاي سنگين فروش را تشکيل داده است.

طرح فروش فوق‌العاده دو خودروساز کشور نيز فروشندگان بورس را دست به ماشه کرد. به نظر مي‌رسد سهامداران بورس براي انجام هر يک از اين سرمايه‌گذاري‌ها به نقدکردن سهام خود روي آورده‌اند و به‌شکل هيجاني بعضي از سهام خود را به حراج گذاشته‌اند. البته برخي هم تحت تاثير صف‌هاي تشکيل‌شده در مقابل نام برخي نمادها به فروشندگان پيوسته‌اند. متاسفانه تعدادي از شهروندان همان‌طور که پيرو هيجانات جامعه وارد بورس شده‌اند، اکنون هم تحت تاثير اخبار منفي تلاش مي‌کنند سهام خود را به هر شکلي به پول نقد تبديل کرده و از بازار خارج شوند. همين امر خود به عامل ديگري در تشکيل صف‌هاي فروش و سقوط ارزش سهام شرکت‌ها مي‌شود. در حالي که انتظار مي‌رود افراد منطقي‌تر برخورد کرده و با دانش بيشتري به خريد و فروش سهام بپردازند. متاسفانه صدور کد بورسي براي هر فردي بدون اينکه آزموني برگزار شود باعث افزايش ريسک بورس در اين روزها شده است. بسياري از کارشناسان و اهالي فن اعتقاد دارند که براي معاملات بورسي نيز بايد گواهي‌نامه صادر شود. همان‌طور که افراد بدون گذراندن دوره‌هاي آموزشي رانندگي حق حضور در آزمون رانندگي را ندارند، براي متقاضيان ورود به بورس نيز بايد کلاس‌هاي آموزشي برگزار شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها