کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سودآوری در انتظار مشارکت‎‌کنندگان در پذیره‌نویسی ETF


کد خبر : ۷۲۰۷۹چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱:۲۶۲۶۶۰۵ بازدید

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه از سودآوری مناسب پیش روی مشارکت کنندگان در پذیره نویسی صندوق های ETF خبر داد و گفت: سود خرید سهام ...
سودآوری در انتظار مشارکت‎‌کنندگان در پذیره‌نویسی ETF سودآوری در انتظار مشارکت‎‌کنندگان در پذیره‌نویسی ETF

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه از سودآوری مناسب پیش روی مشارکت کنندگان در پذیره نویسی صندوق های ETF خبر داد و گفت: سود خرید سهام این صندوق ها از بانکها و اوراق مشارکت به مراتب بیشتر است.

ایمان مقدسیان در گفتگو با مهر با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر عرضه سهام سه بانک و سه شرکت بیمه‌ای، گفت: مجموعه سهمی که دولت قرار است عرضه کند شامل سهام سه بانک، سه مجموعه بیمه‌ای و سه مجموعه دیگری است که به تازگی به این دو بخش اضافه شده که به نوع خود، برای کسانی که قصد دارند سرمایه‌گذاری داشته و سرمایه‌گذاری آنها نیز تا حدودی ایمن باشد، گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌رود، چراکه ترکیب سهم این صندوق‌ها تغییر نمی‌کند، به این معنا که این صندوق‌ها با همین سهام پیش خواهند رفت و تغییری در ترکیب آن حاصل نخواهد شد.

کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: حضور در این صندوق‌ها و خرید سهام آنها، برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت کم ریسک داشته و می‌خواهند تا به صورت غیرمستقیم وارد بازار سرمایه باشند، گزینه مناسبی است و به نظر می‌رسد که نگهداری پس اندازها به این شکل، نسبت به سپرده بانکی و اوراق مشارکت، سود بیشتری را نصیب سهامدار می‌کند و می‌توان انتظار بازدهی بالاتری را در صندوق ETF نسبت به دو روش دیگر سرمایه گذاری بانکی و اوراق مشارکت داشت.

وی تصریح کرد: البته یک تئوری نیز وجود دارد که در ازای بازدهی بیشتر، ریسک هم بالاتر است و اوراق گواهی سپرده بانکی اگر درجاتی از ریسک را داشته باشند، اما نسبت به ETF ها ریسک پایین‌تر و البته سود پایین‌تری هم دارد؛ پس ریسک این صندوق‌ها نسبت به اوراق مشارکت، از درجه بالاتری برخوردار است که البته باز هم این، به معنای پرریسکی نیست؛ ولی افرادی که انتظار بازدهی بالاتری دارند، به این شکل باید به این صندوق‌ها نگاه کنند که سودآور ولی با ریسک بالاتر نسبت به سپرده بانکی خواهد بود.

به گفته مقدسیان، علیرغم تمام نکات مثبت و منفی که طرح ETF دارد، ولی در نهایت به نظر می‌رسد که استقبالی که انتظار می‌رود جامعه از آن انجام دهد، بسیار بالا است؛ چراکه سهام بزرگ دولتی در این صندوق‌ها قرار دارند که با میزان دارایی‌های بسیار بالای دولت، سودآور خواهد بود؛ ضمن اینکه به نظر می‌رسد به دلیل اینکه دولت دو صندوق دیگر را نیز در پیش دارد، پذیره نویسی را صورت داده و احتمالاً تمایل به این خواهند داشت که از این صندوق‌ها حمایت هم صورت دهد؛ بنابراین می‌توان گفت که یک مجموعه از عوامل اینجا وجود دارد که نشان می‌دهد پذیره نویسی این صندوق‌ها، با موفقیت انجام می‌شود و کسانی که در پذیره نویسی شرکت می‌کنند، احتمالاً بازدهی بیشتر از بازدهی اوراق مشارکت و بانکی پیش رو داشته باشند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه سه صندوق در نظر گرفته شده که یک صندوق آن در گروه بانک و بیمه، صندوق گروه پالایشگاهی و یک صندوق نیز گروه فلزات و البته دو شرکت خودرویی قرار دارد، گفت: صندوق بانکی به واسطه تحولاتی که در یک سال گذشته از جمله تغییر نحوه محاسبه سود از روزشمار به ماه شمار برای سپرده‌های کوتاه مدت و کاهش بهای تمام شده پول در نرخ‌های بین بانکی داشته‌اند، تا حدودی از لحاظ بنیادی وضعیت بهتری را پیدا خواهند کرد و سودآوری آنها بیشتر خواهد بود.

وی اظهار داشت: وضعیت کلی نشان می‌دهد که زیان‌های صندوق بانکی قطع و تبدیل به سود می‌شود و حتی تراز ماهیانه آنها نیز که بانک‌ها ارائه می‌دهند برای یک سال پیش و دو سال پیش، تراز ماهیانه بانک‌ها منفی بود؛ به این معنا که سودی که پرداخت از دریافت بیشتر بود؛ چراکه درآمد بانک‌ها به صورت تئوریک، از تفاوت بین درآمد از محل وام‌های دریافتی و هزینه‌های آنها مربوط به سود به سپرده‌ها است که این تراز منفی بوده است؛ ولی به مرور زمان و از چند ماه پیش شروع به رشد کرده و در حال حاضر، بسیاری از بانک‌ها تراز مثبت دارند و تراز آنها منفی نیست؛ پس این می‌تواند برای بانک‌ها نکته مثبتی باشد.

مقدسیان ادامه داد: همین که الان بانک‌ها مجبور نباشند که به سپرده‌ها با یک نرخ غیرمعقول که با درآمد آنها متناسب نیست، سود پرداخت کنند؛ به نفع آنها است و از سوی دیگر، تضامینی که برای وام دریافت کرده اند نیز، به دلیل تورم در چند سال گذشته و با توجه به رشد قیمتی دلار در برابر ریال، منجر به این شده که ارزش تمام دارایی‌های ثابت آنها تقویت شوده و در مجموع گروه بانکی با وضعیت بنیادی مناسب مواجه شده است.

وی اظهار داشت: انتظار بر این است که وضعیت بنیادی مناسب بانک‌ها ادامه داشته باشد که البته به وضعیت بنیادی مناسب، گاه باید رشدهای قیمتی در بورس را هم برای تحلیل اضافه کرد، به این معنا که این رشد آنقدر سریع رخ می‌دهد که از وضعیت بنیادی مناسب بانک‌ها جلو می‌زند و در کوتاه مدت، سودآوری بالایی را نصیب سهام بانکی می‌کند.

مقدسیان گفت: شرکتهای بیمه‌ای نیز به لحاظ دارایی‌هایی که داشتند، با رشد مناسبی مواجه بوده و وضعیت سهام شرکتهای بیمه‌ای بهتر شده است.

وی اظهار داشت: صندوق دوم که پالایشگاهی است کمی تحلیل پیچیده‌تری دارد، چراکه وضعیت تمام پالایشگاه‌ها به بحث دریافت و پرداختهایی که با شرکت ملی پالایش و پخش داشته و نیز نرخ‌هایی که شرکت ملی پالایش و پخش تعیین می‌کند، بستگی دارد که در این مورد نیز با توجه به رشد قیمت دلار نیمایی و بهبود وضعیت بازار نفت در دنیا (بهبود به معنای نسبت به نزول شدید در ماههای گذشته است) در کنار دارایی‌های این شرکتها، این صندوق هم شامل گروهی هستند که نسبت به میانگین رشد بازار در دو سال گذشته کمتر رشد کرده اند؛ لذا گروه خوبی می‌تواند باشد ولی در عین حال، ریسک آن به شرکت پالایش و پخش برمی گردد و این شرکت است که می‌تواند تعیین کند که این صندوق می‌تواند چه میزان سودآور باشد.

مقدسیان ادامه داد: گروه سوم فلزات اساسی و خودرویی‌ها هستند که در حال حاضر خودرویی‌ها با تقاضای بسیار مناسبی در بازار سرمایه مواجه هستند. البته شرکتها مشکلات ساختاری دارند که باید حل شود؛ اما این جو مثبت در بورس نیز قابل ادامه نیست چراکه هزینه‌های مالی بسیار بالایی می‌پردازند و در ازای آن نیز سود عملیاتی آنها کفاف نمی‌دهد.

وی افزود: از سوی دیگر، به واسطه تحریم خطوط خودروسازی در بخش تولید نوسازی نشده است و محصولات جدید را به بازار ارائه نمی‌دهند؛ اما به هر حال این گروه مورد توجه قرار گرفته اند و به واسط ارزندگی دارایی‌ها مورد توجه هستند؛ ضمن اینکه گروه فلزات اساسی نیز یکی از بنیادی‌ترین گروههای در بورس است و سهام این گروه تحلیل پذیر است.

مقدسیان گفت به هر حال شرایط خوبی برای سودآوری در انتظار مشارکت‎‌کنندگان در پذیره‌نویسی ETF ها در بازار سرمایه وجود دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها