کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

انتقاد نماینده شیراز از افزایش نرخ ارز و بی‌ثباتی آن


کد خبر : ۷۱۸۹جمعه، ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰:۴۳۲۳۳۳ بازدید

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از آنچه بی‌ثباتی در نرخ ارز می‌خواند، گفت: دولت یازدهم در سیاست‌های ارزی و قیمت‌گذاری نرخ ارز نباید پیرو سیاست‌های غلط دولت قبل ...

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از آنچه بی‌ثباتی در نرخ ارز می‌خواند، گفت: دولت یازدهم در سیاست‌های ارزی و قیمت‌گذاری نرخ ارز نباید پیرو سیاست‌های غلط دولت قبل از خود باشد.

 سیدحسین ذوالانوار در جمع خبرنگاران افزود: افزایش مستمر نرخ ارز باعث وارد شدن آسیب به اقشار مختلف جامعه به ویژه قشر آسیب‌پذیر می‌شود، افزایش نرخ ارز نه تنها در مبادلات بین‌المللی بلکه در تمام لایه های پیدا و پنهان جامعه برای انجام هرگونه فعالیتی تاثیرگذار بوده و هست.

وی با بیان اینکه صاحب‌نظران اقتصادی عقیده دارند تغییرات نرخ ارز و روند صعودی قیمت آن بر تمام کالاها و خدمات تاثیرگذار است، گفت: به اعتقاد صاحب‌نظران علم اقتصاد گران شدن ارز هر چند کل اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد ولی این دهک‌های پایین درآمدی هستند که باید همانند گذشته بار سنگین تبعات منفی آن را به‌دوش بکشند.

ذوالانوار با اشاره به تاثیر نرخ ارز و تورم بالا بر گرایش فعالیت‌های اقتصادی از تولید به سمت واسطه‌گری و دلالی،‌ خاطرنشان کرد: با حاکم شدن شرایط دلالی، هیچکس قادر نیست برای آینده برنامه‌ریزی کند.

وی اضافه کرد: اگر نرخ ارز همچون اواخر عمر دولت گذشته روند صعودی داشته باشد و موجب نابسامانی در بازار شود، مردم عادی نیز در کنار دلالان حرفه‌ای، با جمع‌آوری نقدینگی و حتی تبدیل اموال غیرمنقول به پول نقد، دارایی‌هایشان را وارد بازار ارز کرده و کسب سود را برای جبران هزینه‌ها، دنبال می‌کنند.

ذوالانوار با اشاره به عزم دولت یازدهم در ساماندهی بازار ارز، گفت: علی‌رغم مصمم بودن دولت، تاکنون حرکت مثبتی در ساماندهی وضعیت مشاهده نشده است، این درست نیست که دولت حجم نقدینگی خود را از محل افزایش نرخ ارز تامین کرده و از این طریق به اهداف خود دست پیدا کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، افزایش نرخ ارز را به معنی ایجاد تورم، کاهش قدرت خرید مردم، ناتونی در ثبات بازار و کاهش ارزش پول ملی دانست و گفت: با تغییرات لحظه‌ای ارز سرمایه‌گذار هم جرات ورود به بخش‌های تولید و صنعت نخواهد داشت، حال آنکه باید به سرمایه‌گذار اطمینان داد که اگر سرمایه‌اش در بخش‌های مختلف اقتصادی وارد شود، نتیجه‌اش کسب سود و رونق اقتصادی است.

او ادامه داد: از آنجا که هزینه تولید با افزایش قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند، بنابر این قدرت خرید مردم کاهش یافته و این امر به شدت وضعیت معیشتی افراد کم درآمد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ذوالانوار تصریح کرد: نتیجه تغییرات لحظه‌ای قیمت و افزایش مداوم نرخ ارز و عرضه نشدن ارز از سوی بانک مرکزی، جز ایجاد اختلال در بازار، کمک به دلالان، کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ تورم، چیز دیگری نیست.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازار ارز وضعیت اقتصاد کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است، مسئولان اقتصادی را به چاره‌اندیشی فراخواند و اضافه کرد: نرخ ارز به یک‌باره از 2 هزار و 950 تومان به 3 هزار و 250 افزایش یافته و چند روز بعد روی قیمت 3 هزار و 100 تومان ثابت شده است.

ذوالانوار، اعمال این سیاست‌ها برای افزایش نرخ ارز را نوعی عوام‌فریبی خواند و خواستار توجه جدی دولت به مهار افزایش نرخ ارز شد و گفت: ثبات قیمت ارز یکی از مهمترین پارامترهای ثبات اقتصادی در جامعه است و دولت باید این مهم را اولویت اصلی خود قرار دهد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها