کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

یک تعهد جدید برای متقاضیان مسکن مهر؟!


کد خبر : ۷۱۶۷پنجشنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۴:۳۰۳۵۴۳ بازدید

کند شدن پیشرفت ساخت واحدهای مسکن مهر در یک سال اخیر به‌دلیل عدم تزریق منابع مالی بانکی کار را به جایی رساند که یکی از مخالفان تزریق این نوع اعتبارات اکنون خود پیشنهاددهنده افزایش ...

کند شدن پیشرفت ساخت واحدهای مسکن مهر در یک سال اخیر به‌دلیل عدم تزریق منابع مالی بانکی کار را به جایی رساند که یکی از مخالفان تزریق این نوع اعتبارات اکنون خود پیشنهاددهنده افزایش وام ساخت مسکن مهر شده است.

عباسعلی آخوندی، وزیر راه و شهرسازی معتقد است که مسکن مهر طرحی پرهزینه با آثار منفی فراوان و کارآیی بسیار نازل است اما با این حال نباید آن را رها کرد و البته برای به پایان رساندنش هم نباید به منابع مالی دست درازی کرد. با این وجود او حالا به این نتیجه رسیده که باید این مهم انجام شود بنابراین دست به قلم شده و با نگارش نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری از او خواسته تا در قالب افزایش وام ساخت که تحمیل هزینه‌های بیشتری به متقاضیان مسکن مهر است، راه چاره‌ای برای این مشکل بیابد. افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر سرانجام با نامه‌نگاری‌های عباسعلی آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری با رئیس کل بانک مرکزی به کمیسیون اعتباری بانک مرکزی رفت. به گزارش فارس، به تازگی وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری خواستار افزایش سقف تسهیلات فردی مسکن مهر شده و در آن نامه نوشته است که برای تکمیل واحدهای مسکن مهر چاره‌ای جز افزایش سقف نیست.

البته از جزئیات این نامه خبری منتشر نشده اما در آن آخوندی استدلالات فراوانی آورده است که چاره‌ای جز افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر نیست چرا که روند ساخت 900 هزار مسکن مهر شهری و روستایی با پیشرفت فیزیکی 75 درصد کند یا متوقف است، بنابراین اعلام تأخیر در تکمیل این واحدهای مسکونی و رها شدن پروژه‌ها به دلیل عدم تزریق اعتبارات جدید علاوه بر اتلاف منابع و تحمیل هزینه‌های اقتصادی بر کشور تبعات و پیامدهای اجتماعی گسترده‌ای را در پی خواهد داشت. بیشتر پروژه‌های مسکن مهر در سطح کشور در مرحله سفت‌کاری و نازک‌کاری هستند که به دلیل افزایش نرخ دستمزد و مصالح ساختمانی پیشرفت آنها کند شده است. از طرفی هم برای جبران هزینه‌های سازندگان، دستور‌العمل شماره 3 افزایش قیمت را دولت ابلاغ کرده است اما طرف تقاضا که مردم هستند تقویت نشده‌اند بنابراین در این باره وزارت راه و شهرسازی با تمام قوا بیش از یک سال است که پیگیر افزایش سقف وام از 25 میلیون به 30 میلیون تومان است. پیشنهاد مشخص وزارت راه و شهرسازی در نامه‌ آخوندی به جهانگیری برای برون‌رفت از مشکلات مسکن مهر و جلوگیری از ایجاد نارضایتی با لحاظ سیاست‌های دولت یازدهم مبنی بر عدم افزایش نقدینگی و ضرورت ادامه کار در طرح مسکن مهر به نحوی که منجر به افزایش تورم نشود، افزایش سقف تسهیلات فردی مسکن مهر از 25 به 30 میلیون تومان است.

وزارت راه و شهرسازی معتقد است اگر سقف تسهیلات مسکن مهر افزایش یابد علاوه بر تکمیل واحدهای مسکونی، به محوطه‌سازی و آماده‌سازی پروژه‌ها نیز کمک می‌شود و بر این اساس انتظار دارند با توجه به پانزدهمین توصیه مقام معظم رهبری در دیدار شهریورماه با هیأت دولت، بانک مرکزی موضوع را به صورت ویژه بررسی کند و متقاضیان مسکن مهر را از بلاتکلیفی خارج کند. بنابراین با توجه به اینکه 4000 میلیارد تومان از تسهیلات دریافتی مسکن مهر تحت عنوان اقساط به بانک مسکن بازگردانده شده و 18 ماه نیز از دوره تنفس اعطایی بانک مرکزی به بانک مسکن گذشته است بنابراین نباید نگرانی از بابت بازپرداخت اقساط یا افزایش نقدینگی و تورم برای بانک مرکزی وجود داشته باشد. جهانگیری نیز در پاسخ به نامه آخوندی روی همان نامه به سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی این موضوع را یادآور شده‌اند که با توجه به اهمیت مساله مسکن مهر این موضوع را بررسی و اقدام کنید بنابراین اگر لازم است در این باره جلسه بگذارید و آن را در دولت مطرح کنید و نتیجه را هم جواب دهید. گزارش‌ها حاکی از این است که بحث افزایش سقف وام مسکن مهر از 25 میلیون تومان به 30 میلیون تومان به کمیسیون اعتباری بانک مرکزی رفته است. پس نیاز است که نوبت بررسی این موضوع جلو بیفتد تا هر چه سریع‌تر این موضوع به تصویب برسد.

بدهی 1300 میلیاردی دولت بابت یارانه وام مسکن روستایی

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه وام 15 میلیون تومانی مسکن روستایی ابلاغ شده، گفت: در پایان 1405، 70 درصد از واحد‌های کم‌دوام بهسازی و نوسازی می‌شود. علیرضا تابش با اشاره به جلساتی که در ماه‌های گذشته با معاون اول رئیس‌جمهور داشتند، گفت: در این جلسات که با حضور مدیران عامل بانک‌ها، معاون بانک مرکزی و معاون رئیس‌جمهور برگزار شد گزارش مفصلی از فعالیت‌ها و تاثیر مقاوم‌سازی بر زندگی روستاییان ارائه شد.

وی با بیان اینکه تاکنون از یک میلیون و 628 هزار واحد مسکونی که با مردم و بانک‌ها عقد قرارداد شده بیش از یک‌میلیون و 422 واحد به اتمام رسیده است، گفت: از سال 84 تاکنون بیش از 12 هزار و 300 میلیارد تومان وام با سود پنج درصد به مردم داده شده است. رئیس بنیاد مسکن با اشاره به اینکه سهمیه سال 93 هم به تصویب رسیده است، اظهار داشت: امسال هم 200 هزار واحد مسکونی در روستاها به مردم تسهیلات می‌دهیم که سقف وام هم از 12 میلیون و 500 هزار تومان به 15 میلیون تومان رسیده و قراردادهای جدید با این وام بسته می‌شود. رئیس بنیاد مسکن انقلاب از بدهی ۱۳۰۰ میلیارد تومانی دولت بابت یارانه سود تسهیلات مسکن روستایی به بانک‌ها خبر داد. علیرضا تابش در پاسخ به تسنیم اظهار کرد: با وجود آنکه سال گذشته تخصیص اعتبارات پایین بود و همه دستگاه‌ها با کمبود بودجه مواجه بودند توانستیم در پایان سال گذشته 52 میلیارد تومان سود یارانه تسهیلات مسکن روستایی را به بانک‌ها پرداخت کنیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها