کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بورس تهران هر روز یک درصد سود داد!


کد خبر : ۶۹۹۲۰پنجشنبه، ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰:۲۸۹۳۵۰ بازدید

صف عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه در آخرین ماه سال متراکم‌تر شده است. درحالی که تا روز 30 بهمن ماه 18 شرکت در بازارهای بورس و ...
بورس تهران هر روز یک درصد سود داد!بورس تهران هر روز یک درصد سود داد!

صف عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه در آخرین ماه سال متراکم‌تر شده است. درحالی که تا روز 30 بهمن ماه 18 شرکت در بازارهای بورس و فرابورس عرضه اولیه شده بودند، با عرضه‌های اولیه برنامه‌ریزی شده برای آخرین روزهای باقی مانده سال، رکورد ماهانه عرضه‌های اولیه را می‌شکند. برهمین اساس دیروز دو عرضه اولیه میهمان بازار سرمایه بود که تعداد عرضه‌های اولیه در سال‌جاری را به 20 مورد رساند. این درحالی است که زمزمه‌های عرضه اولیه شش شرکت دیگر در روزهای باقی مانده اسفند هم به گوش می‌رسد. در شرایطی که بازار سهام ایران روزهای طلایی را سپری می‌کند، افزایش عرضه‌های اولیه نیز معاملات را دراین بازار افزایش داده است. با دو عرضه اولیه همزمان در روز گذشته شاخص کل بورس تهران نیز 10 هزار و 928 واحد معادل 2 درصد بالا رفت و شاخص بر ارتفاع 555 هزار و 165 واحد نشست. بدین ترتیب شاخص کل بورس از ابتدای سال تا روز گذشته 376 هزار و 506 واحد رشد کرده که نتیجه این رشد بازدهی 210.7 درصدی برای سهامداران است. تا روزگذشته بورس تهران 230 روز معاملاتی را پشت سرگذاشته است. با این حساب در هر روز به طور متوسط شاخص هزار و 636.9 واحد رشد کرده و بازدهی نیز با 0.91 درصد به نزدیک یک درصد رسیده است. به عبارت دیگر سهامدارانی که از ابتدای سال در بازار حضور داشته‌اند به طور متوسط روزانه نزدیک به یک درصد سود برده‌اند.

عرضه 6.4 میلیارد سهم اولیه

از ابتدای سال‌جاری تاکنون با عرضه اولیه 20 شرکت مختلف در مجموع 6 میلیارد و 422 میلیون سهم جدید در بازار سرمایه برای نخستین بار عرضه شده است. از ابتدای امسال تاکنون تعداد دو میلیارد سهم نماد «تاصیکو» در روز نهم اردیبهشت در بورس، تعداد 52میلیون سهم نماد «زشریف» در روز 31 اردیبهشت‌ در فرابورس، تعداد 40میلیون سهم نماد «دکپسول» در روز 5 خرداد در فرابورس، تعداد 200میلیون سهم نماد «جم پیلن» در روز 27خرداد در بورس، تعداد 130میلیون سهم نماد «سیمرغ» در روز 2 تیرماه در بورس، تعداد 40میلیون سهم نماد «درهآور» در روز 12 تیرماه در بورس، تعداد 300میلیون سهم نماد «نوری» در روز 22 تیر در بورس، تعداد 75میلیون سهم نماد «هجرت» در روز 18 مرداد در بورس، تعداد 75میلیون سهم نماد «فسازان» در روز 28 مرداد در بورس، تعداد 100 میلیون سهم نماد «رنیک» در روز 13 شهریور در فرابورس، تعداد 10 میلیون سهم نماد «غنیلی» در روز 16 شهریور در فرابورس، تعداد یک میلیارد و 207 میلیون سهم نماد «بجهرم» در روز سوم مهرماه در فرابورس، تعداد 240 میلیون سهم با نماد «کویر» در روز 17 مهرماه در بورس، تعداد 60میلیون سهم نماد «دتوزیع» در روز 21 مهرماه در فرابورس، تعداد 150میلیون سهم نماد «وآوا» در روز یکم آبان ماه در فرابورس، تعداد 60میلیون سهم نماد «فروی» در روز هشتم بهمن در فرابورس، تعداد 49میلیون و 125سهم نماد «کلر» در روز 16 بهمن در فرابورس، تعداد 500میلیون سهم نماد «ومهان» در روز 21 بهمن ماه در فرابورس و تعداد 100میلیون سهم نماد «قرن» در روز 30 بهمن در بورس عرضه اولیه شده است.

دیروز هم به ترتیب دو نماد «شصدف» با 34 میلیون سهم و نماد «تملت» با 910 میلیون سهم مجموع سهم‌های اولیه بازار را به 6.4 میلیارد سهم رساند.

عرضه‌های برد – برد

با افزایش عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه هم عرضه‌کنندگان و هم خریداران سود می‌کنند و بدین ترتیب یک معامله برد – برد شکل می‌گیرد. شرکت‌هایی که برای نخستین بار در بازار سهام عرضه می‌شوند می‌توانند از این محل تأمین مالی کنند و سرمایه کافی برای ادامه کار را در اختیار بگیرند. سهامداران نیز به طور معمول بازدهی بسیار بالایی از خرید عرضه‌های اولیه به دست می‌آورند. به طوری که از 18 شرکتی که تا پایان بهمن ماه در بازار عرضه شده است، برخی از شرکت‌ها بازدهی بیش از هزار درصدی هم داشته‌اند و مابقی براساس زمانی که از عرضه آنها می‌گذرد بازدهی بسیار بالاتر از بازدهی میانگین بازار به همراه داشته‌اند. درهمین راستا زمانی که سازمان بورس برای ورود سهامداران تازه وارد به بورس شرط گذاشت و اعلام کرد که تازه واردها تا یک ماه اجازه خرید و فروش مستقیم سهم را ندارند، عرضه‌های اولیه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مستثنی کرد چرا که خرید سهام عرضه‌های اولیه ضمن بازدهی مناسب ریسک بسیار پایینی هم دارد.

اما نکته مهمتر این است که عرضه اولیه باعث تقویت بازار اولیه سرمایه می‌شود. هم‌اکنون عمده خرید و فروش سهامی که صورت می‌گیرد در بازار ثانویه است که تنها سهام در آن دست به دست می‌شود. اما در بازار اولیه نقدینگی حاصل از فروش سهام به‌صورت مستقیم راهی شرکت و در واقع بخش تولید کشور می‌شود که آثار مثبت فراوانی به همراه دارد. برهمین اساس کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند در دورانی که بازار سرمایه ایران رونق گرفته است، نهاد ناظر بازار باید بسترهای افزایش عرضه اولیه شرکت‌ها را فراهم کند. عملکرد نهاد ناظر نیز نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است هرچند همچنان با استفاده کامل از ظرفیت‌های موجود برای عرضه شرکت‌ها در این بازار فاصله زیادی وجود دارد./ روزنامه ایران



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها