کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نابسامانی در بازار آهن


کد خبر : ۶۹۷۶۱یکشنبه، ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹:۳۶۱۰۱۶۵ بازدید

افزایشات افسار گسیخته قیمت‌ها در بازارآهن طی چند هفته اخیر سبب گشت دلایل متعددی از سوی فعالان صنعتی به‌عنوان رشد قیمت آهن ...
نابسامانی در بازار آهننابسامانی در بازار آهن

آهن‌پرایس- افزایشات افسار گسیخته قیمت‌ها در  بازارآهن طی چند هفته اخیر سبب گشت دلایل متعددی از سوی فعالان صنعتی به‌عنوان رشد قیمت آهن مطرح گردد. البته این دست اظهار نظرها تنش‌هایی میان فعالان این صنعت ایجاد کرد؛ به طوری که چندین بار با نوسان قیمتی، شاهد اعتراض تولیدکنندگان در یکی از حلقه‌های این صنعت هستیم. 

 تولیدکنندگانی که در ظاهر سخن از شفافیت، بازار آزاد و قیمت‌گذاری براساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بوررس می‌کنند، تا منافعشان تحت تاثیر قرار می‌گیرد، به یکباره خواستار ورود نهادهای دولتی و بالادستی می‌شوند. شاید هم در این خصوص باید از ناهمگونی زنجیره فولاد کشور گلایه‌مند بود که در برهه‌های مختلف، زمینه‌ را برای ورود دلالان باز می‌کند. «تعادل» با هدف بررسی موضوع یاد شده با فعالان صنایع بالادستی و پایین‌دستی فولاد به گفت‌وگو نشسته و نظر آن‌ها را جویا شده است. تولیدکنندگان محصولات میانی فولاد، این رشد قیمتی را ناشی از کاهش عرضه آهن اسفنجی به‌عنوان ماده اولیه موردنیاز این واحدها، افزایش تقاضا در ماه‌های پایانی سال، تنش‌های ناشی از نوسان ارزی و حضور دلالان در این بازار» می‌دانند. با وجود این تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی می‌گویند: « وقتی قیمت هیچ‌کدام از نهاده‌های تولید فولاد، چنین رشدی را نداشته، دلیل منطقی برای رشد قیمت فولاد در کشور وجود ندارد. گویی دست‌هایی پشت پرده از این رشد قیمت فولاد استقبال می‌کنند.

با وجود این همه نقد و بررسی همچنان قیمت‌ شمش و ورق فولادی کاهش نیافته و از هجمه ی اعتراضات کاسته نشده است. متوازن نبودن زنجیره فولاد، چالش‌های متعددی را برای این صنعت ایجاد کرده است، به‌علاوه آنکه زمینه رشد قیمتی را نیز فراهم نموده است. افزایش قیمت آهن اسفنجی به دلیل کاهش تولید از دیگر دلایل اصلی رشد قیمت در چند هفته اخیر می باشد. از این رو در پی افت فشار گاز از بهمن ماه، تولید واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی کشور با کمبود مواجه گشت، با وجود تمهیدات اندیشیده شده، این کمبود احتمالا تا نیمه اسفند ماه ادامه خواهد داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها