کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ورود کروناویروس جدید با ثبت 2 فوتی در قم


کد خبر : ۶۹۴۳۷پنجشنبه، ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲:۳۱۲۵۸۸ بازدید

هنوز یک روز از گلایه‌های مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت درباره شایعات پیرامون شیوع کووید 19 در ایران نگذشته بود که همین وزارتخانه از ابتلای 2 فرد به این ویروس و فوت هر دو مورد با توجه به کهولت سن و نقص سیستم ایمنی در بخش مراقبت‌های ویژه خبر داد.

هنوز یک روز از گلایه‌های مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت درباره شایعات پیرامون شیوع کووید 19 در ایران نگذشته بود که همین وزارتخانه از ابتلای 2 فرد به این ویروس و فوت هر دو مورد با توجه به کهولت سن و نقص سیستم ایمنی در بخش مراقبت‌های ویژه خبر داد.

ویروسی که بالاخره پس از 45 روزِ داغ از شایعات و تکذیبه‌های‌ مسئولان به ایران وارد شد. آغازش از شهر قم بود. شهری که زائران بسیاری از سراسر ایران و البته جهان دارد. گرچه به گفته مسئولان وزارت بهداشت تا اینجای آزمایشات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که به احتمال بالای 90 درصد این افراد ناقل کووید 19 هستند اما نحوه‌ ابتلای این افراد به این بیماری هنوز مشخص نشده است. با این حال ثبت و شناسایی این موارد مبتلا شده و اعلام رسمی آن، ترسی که پیش‌تر به جان جامعه پر از بحران ایران افتاده بود را عیان‌تر کرده است. حالا مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند که باید منتظر افراد مبتلا شده بیشتری به این بیماری بود. افرادی که با این 2 مورد مثبت مبتلا به کووید 19 در ارتباط بوده‌اند.

«من دلم از کرونا خیلی پر است، ما ۴۵ روز است می‌گوییم کرونا ندیده‌ایم ولی عده‌ای می‌گویند دیده‌ایم و برای ۲۲ بهمن نمی‌گویند. بعد می‌گویند انتخابات بود و نمی‌گویند. بعد هم می‌گویند نوروز است و نمی‌خواهند دید و بازدیدهای عید خراب شود و اعلام نمی‌کنند مردم کرونا گرفته‌اند. کم مانده است دبیرکل سازمان ملل بیاید بگوید در ایران کرونا ندیده‌ایم.»؛ این‌ها اظهارات کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت است پس از پخش تصاویری از نامه‌هایی منسوب به رحمانی فضلی، وزیر کشور به سعید نمکی، وزیر بهداشت و همچنین قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت به رئیس جمهوری درباره کتمان آمار مبتلایان به کووید 19 در فضای مجازی. نامه‌هایی که به سرعت از سوی مسئولان رد و تکذیب شد. حالا اما یک روز پس از انتشار آخرین تصویر نامه منسوب به وزیر کشور، محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از شناسایی 2 مورد مثبت مبتلا به کروناویروس در شهر قم خبر داده است. مبتلایانی که هر دوی آنها ایرانی هستند.
کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت که تا پیش از این به طور قاطع از نبود هیچ مورد مشکوکی به این ویروس خبر داده بود اما در بیان جزئیات این خبر در گفت‌وگو با خبرآنلاین توضیح داد: «ظرف دو روز گذشته موارد مشکوک به ابتلا به کروناویروس در شهر قم مشاهده شد که به محض دریافت گزارش، تیم‫های شناسایی و مدیریت بیماری‫های واگیر و تیم‫‫های واکنش سریع در شهر قم مستقر شده و طبق پروتکل‫های موجود افراد مشکوک تحت ایزولاسیون قرار گرفته و از آنها نمونه آزمایشگاهی اخذ شد، در میان نمونه‫های ارسالی، آزمایشگاه مرجع، نتایج آزمایش اولیه دو مورد از موارد مشکوک را از نظر ابتلا به کروناویروس مثبت گزارش کرده و برخی موارد نیز آنفلوآنزای تیپ B اعلام شده است.» او افزود: «آزمایش اولیه این افراد مثبت است و این یعنی برخلاف موارد قبلی احتمال ابتلای این افراد به این ویروس بسیار زیاد است. نتایج آزمایش بعدی هم در چند روز آینده مشخص می‌شود.» رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‫رسانی وزارت بهداشت، توضیح داد: «ممکن است افراد دیگری هم به ویروس کرونا مبتلا شده باشند یا در روزهای آینده به کروناویروس مبتلا شوند، در حال حاضر مهم‫ترین اتفاق رعایت بهداشت فردی است.»
جهانپور در رابطه با علت ورود این ویروس به شهر قم توضیح داد: «به هر حال قم، شهر پر ترددی است و ممکن است چنین اتفاقی در آن رخ بدهد، البته هنوز به طور قطع نمی‌توانیم علت این ماجرا را اعلام کنیم.» گفته می‌شود درصورت مثبت بودن آزمایش اولیه، احتمال ابتلا به ویروس کرونا بالای ۹۰ درصد است.
سفر معاون وزیر بهداشت به قم و دستور وزیر درباره کروناویروس
احتمال مبتلا بودن این 2 فرد در قم به ویروس کرونا اما روز گذشته معاون درمان وزارت بهداشت را به این شهر کشانده است تا ضمن رسیدگی به وضعیت آنها، درصورتی که ابتلای آنها به کروناویروس جدید نهایی باشد، خبر آن را به اطلاع مردم برساند. خبرگزاری ایسنا که این خبر را مخابره کرده از قول قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت نوشته است: «از محسنات ورود این ویروس به کشور، ورود با تاخیر آن بوده است.» او گفته: «باید توجه کرد که ویروس کرونا به دلیل مسری بودن، امکان درگیری در هر کشوری را دارد کما اینکه در اکثر کشورهای دنیا موارد ابتلا دیده شده است.» به گفته او، همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، این ویروس به کشور ما هم ورود پیدا کرد و فعلا دو مورد را شناسایی کردیم که تشخیص اولیه آنها مثبت شده است و تشخیص نهایی آن از طریق ژنتیکی در حال انجام است. درصورتی که ابتلای آنها به کروناویروس جدید نهایی باشد، قطعا به اطلاع مردم خواهیم رساند. جان‌بابایی ادامه داد: «خوشبختانه این ویروس با تاخیر وارد کشور ما شد و درگیری در کشورهای منطقه حداقل سه هفته زودتر از کشور ما آغاز شد. باید توجه کرد که کروناویروس از آنفلوآنزا کشنده‌تر نیست. برخی از انواع آنفلوآنزا ممکن است میزان کشندگی‌شان بیش از کرونا باشد منتها مهم‌ترین مسئله در زمینه بیماری کرونا مراقبت است.» به گفته جان‌بابایی، دانشگاه علوم پزشکی قم یک بیمارستان را برای مراقبت از کسانی که علائم ویروسی یا شبه‌آنفلوآنزا دارند، مشخص کرده و این افراد را مورد مراقبت قرار می‌دهیم. او گفته است: «لوازم مصرفی حفاظتی هم برای پرسنل و بیماران فراهم شده و از نظر دارو و امکانات، کمبودی در استان وجود ندارد و پشتیبانی وزارت بهداشت وجود دارد. با دستور وزیر بهداشت هم روز گذشته گروهی از سوی وزارت بهداشت در قم مستقر شدند و کار را مدیریت می‌کنند تال به درستی این موضوع را مدیریت کنیم. بنده هم در اینجا می‌مانم تا نگرانی‌ها برطرف شود.»
با این حال در آخرین ساعات روز چهارشنبه کیانوش جهان‌پور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت در توئیتی اعلام کرد که هر دو فرد مبتلا به کروناویروس با توجه به کهولت سن و نقص سیستم ایمنی در بخش مراقبت‌های ویژه فوت کردند.
ترس از شیوع کووید 19 در ایام نوروز و شهرهای زیارتی
بالاخره علی‫رغم اطمینان خاطری که مسئولان درباره راه‌ نیافتن کروناویروس جدید به کشور به مردم می‌دادند، پای کووید 19 به ایران هم باز شد؛ آن هم در آخرین ماه سال 98 و در شهر زیارتی قم. در این روزهای آخر سال که هیاهوی سال نو جمعیت بیشتری را به خیابان‌ها و مکان‌های عمومی می‌کشاند، حالا سلامت مردم با ورود کروناویروس جدید به ایران در خطر خواهد بود. از سوی دیگر ثبت اولین مبتلایان در شهر زیارتی قم زنگ خطر دیگری را در این روزهای پایانی سال که موج سفرهای آخر سال به اماکن مقدس و گردشگری بیشتر است، به صدا درمی‌آورد. مکان‌هایی که از حضور گردشگران خارجی نیز خالی نیست. مشهد مقدس، شاهچراغ، حرم حضرت معصومه در قم و... که از مکا‌ن‌های زیارتی شاخص در ایران هستند و بیشترین زائران را از کشورهای خارجی به خصوص کشورهای عربی چون عراق دارند، می‌توانند بیشتر از سایر مکان‌ها در معرض ابتلای به این ویروس باشند. اگرچه هنوز مشخص نیست که این دو فرد مبتلا شده به این بیماری چگونه و از چه طریقی به این بیماری مبتلا شده‌اند اما درصورت اثبات این فرضیه که این افراد با چینی‌ها در تماس بوده‌اند، می‌تواند احتمالات شیوع بیشتر این بیماری را افزایش دهد. با این وجود باید از خود در برابر این ویروس محافظت کرد. اما چگونه؟
چگونه به مقابله با کروناویروس برویم؟
کرونا ویروس با بروز تب آغاز شده و به دنبال آن سرفه‌های خشک شدت می‌گیرد، سپس بعد از یک هفته ممکن است به تنگی نفس منجر شود. تب،‌ آبریزش بینی، مشکل تنفسی، گلودرد، سرفه، التهاب ریه،‌ عطسه، سرفه و... از جمله علائم این ویروس است. از جمله نکات قابل توجه این است که هنگام حضور در مکان‌های عمومی حتما از ماسک استفاده کنید و به هیچ عنوان دستان آلوده خود را به چشمانتان نمالید. دست دادن، بغل کردن و روبوسی کردن با دیگران را کاهش دهید و از مصرف غذاهای خیابانی و روباز خودداری کنید.
گروه‌هایی که بیشتر در معرض ابتلا به کرونا ویروس قرار می‌گیرند، کودکان، سالمندان، زنان باردار و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند. بنابر اعلام وزارت بهداشت، شستن دست‌ها با آب و صابون به طور مکرر از نکات حائز اهمیت در جلوگیری از انتقال بیماری است. همچنین درصورتی که به آب و صابون دسترسی ندارید می‌توانید از ضدعفونی کننده‌های حاوی الکل استفاده کنید. سعی کنید هنگام حضور در مکان‌های عمومی حداقل تماس را با سطوح مشترک برقرار کنید.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها