کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلار به زیر 14 هزار تومان باز خواهد گشت


کد خبر : ۶۹۴۱۰چهارشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۱:۳۵۱۷۱۵۸ بازدید

رصد بازار ارز در روز گذشته حکایت از این داشت که اسکناس سبز آمریکایی با عبور از سد مقاومتی دوم یعنی 14،200 تومان، به بالاترین قیمت در ...

رصد بازار ارز در روز گذشته حکایت از این داشت که اسکناس سبز آمریکایی با عبور از سد مقاومتی دوم یعنی 14،200 تومان، به بالاترین قیمت در ماه‌های اخیر رسید. افزایش قیمتی که از دو دلیل عمده سوءاستفاده دلالان از فضای ایجادشده متاثر از نشست FATF و فرا رسیدن روزهای پایانی سال ناشی می‌شود. با این حال، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی بر این اعتقاد است که تصمیم این اجلاس تاثیری در بازار ندارد و در نهایت دلار به زیر ۱۴ هزار تومان هدایت خواهد شد.

همچنين، همتي در حاشيه ششمين همايش سالانه اقتصاد مقاومتي، به وضعيت تورم در اقتصاد ايران نيز اشاره کرد و در اين باره گفت که «بر اساس پيش‌بيني‌ها تورم سال آينده زير 20 درصد است.» پيش از اين، رئيس کل بانک مرکزي گفته بود که در سال‌جاري به‌رغم پيش‌بيني برخي اقتصاددانان از وقوع ابرتورم در اقتصاد ايران، اين پديده کنترل شده است. البته عده‌اي مي‌گويند اظهارات دولتمردان در مورد مديريت ابرتورم، براي مردم آزاردهنده است، چون آنها را با اين پرسش مواجه مي‌کند که مگر ابرتورم براي اقتصاد ايران يک الزام محسوب مي‌شود، در شرايطي که امروز تنها ونزوئلاست که با اين پديده دست به گريبان است. همچنين بررسي‌ها نشان مي‌دهد که تورم 40 درصدي در سال 98 در مقايسه با تمام سال‌هاي پس از انقلاب به جز سال 74، يک رکورد محسوب مي‌شود و براي سال آتي نيز نرخ تورم کماکان بالاي 30 درصد خواهد بود.

ايران به ليست سياه FATF نمي‌رود

رئيس کل بانک مرکزي ضمن بيان اينکه ايران به احتمال قوي به ليست سياه FATF نمي‌رود، گفت: تصميم اين اجلاس تاثيري در بازار ارز ندارد و برخي از اين فضا سوءاستفاده مي‌کنند در حالي‌که نرخ دلار به زير 14 هزار تومان برمي‌گردد. بنابراين به افرادي که قصد ورود به بازار ارز را دارند توصيه مي‌شود که ريسک دارايي‌هاي خود را در نظر بگيرند. همتي،‌ در پاسخ به خبرنگاران مبني‌بر تاثير تصميمات اجلاس پاريس گروه ويژه اقدام مالي (FATF) بر مبادلات پولي و بانکي کشور افزود: آن تاثيري که همه فکر مي‌کنند اتفاق نخواهد افتاد و فکر نمي‌کنم اين تصميم اشتباه را بگيرند.

البته احتمال هم هست که ايران را در ليست سياه قرار دهند اما احتمال قوي‌تر هم وجود دارد که اين کار را انجام ندهند؛ چون بعيد است که وارد اين مسير بشوند. او ادامه داد: اکنون مبادلات تجاري ما از مسيرهايي که تحريم‌ناپذير است، انجام مي‌شود و در اين مقطع اين موارد چندان در اقتصاد ما تاثير نمي‌گذارد. فکر مي‌کنيم در اين مقطع خيلي از بانک‌هاي دنيا به دليل تحريم‌هاي آمريکا با ما همکاري نمي‌کنند، اما چگونه ما از اول سال تا‌کنون 35‌ونيم ميليارد دلار براي واردات کشور تامين ارز کرده‌ايم؟ به همين روش هم ادامه مي‌دهيم. همتي گفت: برخي به دليل اجلاس FATF تلاش مي‌کنند التهابي در بازار ارز ايجاد کنند، ولي تصميم اين اجلاس تاثير معناداري در بازار ارز نخواهد داشت. کما‌اينکه اخيرا هم برخي تلاش کرده‌اند و اظهارنظرهاي دلالي داشته‌اند مبني بر اينکه سد مقاومت دلار 14 هزار توماني شکسته شده اما با مديريت بانک مرکزي تعادل به بازار ارز برگشته و باز هم اين اتفاق مي‌افتد.

رشد 28 درصدي نقدينگي

رئيس کل بانک مرکزي همچنين با بيان اينکه بر اساس پيش‌بيني‌ها تورم سال آينده زير 20 درصد است، گفت: رشد نقدينگي تا بهمن امسال حدود 28 درصد بوده است. همتي، با اشاره به اينکه ميانگين 50 ساله رشد نقدينگي حدود 25 درصد بوده است که تلاش مي‌کنيم آن را کنترل کنيم، ادامه داد: افزايش سه درصدي رشد نقدينگي امسال در مقايسه با ميانگين 50 ساله به دليل بالا رفتن خالص ذخاير ارزي کشور بوده است. همتي خاطرنشان کرد: برخي به اشتباه گفته‌اند که رکورد 50 ساله شکسته شده که درست نيست و در برخي سال‌ها بيشتر از اين رقم نيز بوده است.

دستور عزل مديران متخلف

رئيس کل بانک مرکزي همچنين گفت: با وجود اينکه در چند روز اخير دستور پيگيري مبدا پول‌هاي انتقالي بالاي يک ميليارد تومان صادر شده، اما برخي رئيسان شعب در اين زمينه تخلف مي‌کنند که اسامي آنها را گرفته و از مديران عامل بانک‌ها مي‌خواهم که آنان را عزل کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها