کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

این تعداد سهامدار در بورس خطرناک است


کد خبر : ۶۹۳۷۷دوشنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲:۳۷۶۴۰۱ بازدید

بازار سرمايه ايران که از رشد هيجاني بازارهاي موازي در سال 97 عقب مانده بود، در سال‌جاري شروع توفاني داشت و توانست رکورد ...
این تعداد سهامدار در بورس خطرناک استاین تعداد سهامدار در بورس خطرناک است

آرمان‌ملي: بازار سرمايه ايران که از رشد هيجاني بازارهاي موازي در سال 97 عقب مانده بود، در سال‌جاري شروع توفاني داشت و توانست رکوردشکني‌هاي مکرري را به ثبت برساند. هرچند در برخي ايام به دليل وقوع برخي رخدادهاي سياسي رشد اين بازار متوقف ماند اما به دليل هجوم نقدينگي‌هاي ناآشنا باز وارد مدار صعودي شد. ديروز نيز شاخص کل در بازار بورس 10 هزار و 761 واحد رشد داشت که در نهايت اين شاخص به رقم 472 هزار و 749 واحد رسيد.

همچنين، بيش از 9 ميليارد و 572 ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 47 هزار و 175 ميليارد ريال داد و ستد شد. شاخص فرابورس نيز بيش از 139 واحد رشد داشت و روي کانال شش هزار و 54  واحد ثابت ماند. پيش از اين، شاپور محمدي، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران حمايت شرکت‌هاي حقوقي و نيز برگشت اعتماد فعالان حقيقي بازار را ازجمله دلايل عمده رشد شاخص بورس تهران عنوان کرده بود و از سهامداران خواسته بود که سهامشان را نفروشند. بر اساس آمار منتشرشده از سوي خبرگزاري ايسنا، تعداد کدهاي بورسي از فروردين تا بهمن‌ از 55 هزار به 68 هزار کد افزايش يافته که تعداد کل کدها به 11 ميليون و 338 هزار رسيده است؛ بدين ترتيب 13 هزار تازه‌وارد در بورس ثبت شده‌اند. با اين حال، سيدروح‌ا... ميرصانعي‌، دبيرکل کانون کارگزاران بورس تعداد سهامداران را خطرناک دانسته و وظيفه ارکان بازار سرمايه را تقويت طرف عرضه مي‌داند.

رشد چشمگير کدهاي بورسي

آمار صدور کدها در سال 1398 به اين ترتيب است که در فروردين 55 هزار کد، در ارديبهشت  39 هزار کد، در خرداد  23 هزار کد، در تير  34 هزار کد، در مرداد 48 هزار کد و در شهريور 61 هزار کد صادر شده است. ميزان صدور کدها در مهرماه رشد چشمگيري داشته و در اين ماه  91 هزار کد صادر شد. همچنين در آبان، آذر و دي به ترتيب شاهد صدور 25 هزار، 52 هزار و 68 هزار کد هستيم؛ بنابراين کل کدهاي صادر شده از ابتداي امسال تا پايان دي‌ماه 496 هزار کد و تعداد کل کدها 11 ميليون و 338 هزار کد (اين کدها به غير از دو ميليون و 500 هزار نفري است که يونيت‌هاي صندوق هاي سرمايه‌گذاري دارند) است.

جلوگيري از آسيب‌هاي احتمالي

در اين راستا، سيدروح‌ا... ميرصانعي، دبيرکل کانون کارگزاران بورس در گفت‌وگو با ايسنا، در مورد تعداد سهامداران بازار سرمايه اظهار کرد: تعداد سهام‌داران خطرناک است. زماني که طرف تقاضا تا اين حد رشد پيدا کرده و جذب سرمايه به بازار تا اين حد توسعه پيدا کرده است و عموم مردم دارند وارد بازار مي‌شوند وظيفه ارکان بازار سرمايه اين است که طرف عرضه را تقويت کند. او ادامه داد: منظور از تقويت طرف عرضه اين است که سازمان خصوصي‌سازي و شرکت‌هاي سرمايه‌گذار بزرگ را به عرضه تشويق کنيم.

همچنين مقرراتي که جلوي عرضه شرکت‌ها را مي‌گيرد حذف کنيم. براي مثال مقرراتي در بازار پايه وجود دارند که مي‌گويند سهام‌داران بزرگ شرکت‌ها نمي‌توانند عرضه کنند مگر اينکه مجوز بگيرند. اين قوانين دست‌و‌پا‌گير است و بايد حذف شود تا سهامداران عمده بتوانند عرضه کنند. ميرصانعي با بيان اينکه مي‌توان تعداد پذيرش شرکت‌ها يا عرضه‌هاي اوليه را افزايش داد، گفت: اگر در گذشته دو هفته يا ماهي يک بار جلسات هيات پذيرش تشکيل مي‌داديم اکنون هفته‌اي دو بار تشکيل دهيم. مي‌توانيم فرايند پذيرش را تسهيل کنيم تا پذيرش بيشتر و سهم جديد وارد بازار شود. او اظهار کرد: بايد از اين دست موارد و سياست‌ها بايد در بازار اتخاذ شود تا طرف عرضه هم متناسب با طرف تقاضا رشد پيدا کند. اين اتفاق باعث مي‌شود قيمت‌ها بي‌دليل و بي‌رويه رشد پيدا نکند و بازار متعادل بماند. اما اگر طرف عرضه را پايين نگه داريم تبعاتي در بازار ايجاد مي‌شود که آسيب آن به سهام‌دار غير‌حرفه‌اي وارد خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها