کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

برندهای ایرانی به‌جای ال‌جی و سامسونگ


کد خبر : ۶۹۳۴۱یکشنبه، ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۴:۲۲۷۶۱۶ بازدید

این ‌روزها خروج دو شرکت ال‌جی و سامسونگ که متعلق به کره جنوبی بود از بازار لوازم خانگی بر سر زبان‌ها افتاده است و آنطور که گفته می‌شود این دو ...
برندهای ایرانی به‌جای ال‌جی و سامسونگبرندهای ایرانی به‌جای ال‌جی و سامسونگ

ابتکار: این ‌روزها خروج دو شرکت ال‌جی و سامسونگ که متعلق به کره جنوبی بود از بازار لوازم خانگی بر سر زبان‌ها افتاده است و آنطور که گفته می‌شود این دو شرکت فعال در بازارهای لوازم‌ خانگی، در‫پی تحریم‌های آمریکا به کار خود در ایران پایان دادند. حال باید دید که توقف فعالیت این دو شرکت چه تبعاتی را می‌تواند برای بازارهای داخلی به دنبال داشته باشد؟

اخیرا گزارش‌ رسانه‌ها حاکی از جمع‌آوری تابلو شرکت‌های کره‌ای تولید لوازم خانگی بوده و آنطور که گفته می‌شود درپی تحریم‌های آمریکا تابلوهای شرکت ال‌جی و سامسونگ در حال جمع‌آوری از فروشگاه‌های لوازم خانگی است. البته در این میان باید اشاره کرد این اولین ‌بار نیست که شرکت‌های خارجی از ترس قرار گرفتن در لیست تحریم‌های ثانویه آمریکا از ادامه فعالیت در بازارهای ایران خودداری کرده‌اند. اکنون هم قرعه به نام دو شرکت ال‌جی و سامسونگ که در تولید و واردات لوازم خانگی در ایران نقش بسیار پررنگی داشته‌اند افتاده است. حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شرکت‌های کره‌ای نزدیک به دو سال است که به تبعیت از تحریم‌های آمریکا شرکت‌های ایرانی را تحریم کرده‌اند، گفت: «در این مدت شرکت‌های کره‌ای مواد اولیه، قطعات و اجازه استفاده از لایسنس برند را به شرکت‌هایی که بر اساس قرارداد با شرکت‌های کره‌ای ال‌جی و سامسونگ در بخش لوازم خانگی سرمایه‌گذاری کرده بودند، ندادند. طی دو سال اخیر محصولات شرکت‌های کره‌ای وارد نشده و تولیدکنندگان ایرانی که با برند آنها کار می‌کردند هم تولید نداشتند».

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه شرکت‌های ال جی و سامسونگ طی سال‌های اخیر کالایی به بازار ایران عرضه نمی‌کردند، تصریح کرد: «این شرکت‌ها به امید اینکه بازار جذاب ایران را از دست ندهند و با توجه به اینکه حتی برای نسل بعدی ما فرهنگ‌سازی و برندسازی کرده بودند، به امیدی روزی که تحریم‌ها برداشته شود و دوباره به ایران برگردند، همچنان برای تبلیغات هزینه می‌کردند».

وی با بیان اینکه شرکت‌های کره‌ای در شرایط سخت مردم ایران را تنها گذاشتند، اظهار کرد: «برندهای کره‌ای علاوه بر هزینه کردن برای تبلیغات، به صورت سازمان یافته از طریق قاچاق بازار ایران را تامین می‌کردند که این مسئله باعث شده بود در رقابت نابرابر، تولیدکنندگان ایرانی را زمین‌گیر کنند و حقوق دولتی و گمرکی دولت را نیز پرداخت نکنند».

کمبودی در بازار به وجود نخواهد آمد

به پایان رسیدن داستان دو برند ال‌جی و سامسونگ مدتی قبل نقل محافل شد. مسئله‌ای که بسیاری از رسانه‌ها از آن تنها به عنوان شایعه یاد کردند و معتقد بودند این اولین ‌باری نیست که شایعه‌ خروج ال‌جی و سامسونگ از ایران خبرساز می‌شود. برخی‌ها از تکذیب کردن این ماجرا خبر می‌دادند. این در حالی است که اما و اگرها نیز همچنان ادامه دارد. افراد، رسانه‌ها و مسئولان مربوطه در برابر جمع‌آوری تابلوهای شرکت‌های کره‌ای تولید لوازم خانگی واکنش‌های متفاوتی را نشان می‌دهند و نظرات درخصوص تبعات احتمالی در این جریان نیز با یکدیگر فرق دارد. اما همانطور که قبلا اشاره شد گزارش‌ها حاکی از جمع‌آوری تابلوهای شرکت‌های کره‌ای تولید لوازم خانگی از فروشگاه‌ها است.

با وجود این شرایط باید بررسی شود که پایین‌آمدن تابلو این دو شرکت بزرگ از فروشگاه‌های لوازم خانگی چه تاثیری را بر بازار می‌گذارد؟ این پرسش در حالی مطرح می‌شود که ابهامی بزرگ‌تر در روند بازار وجود دارد و آن هم این است که آیا تولیدکنندگان داخلی توانایی پر کرد خلاء به وجود آمده در بازار را خواهند داشت یا خیر؟ در این راستا مرتضی میری، رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی با اشاره به پایین کشیدن تابلوهای تبلیغاتی این دو شرکت کره‌ای به «ابتکار» گفت: بحث رفتن ال‌جی و سامسونگ مربوط به دیروز و امروز نیست. محصولات ساخته شده این دو شرکت حدود 20 ماه است که اجازه ورود به داخل مرزهای ایران را ندارند چراکه خودمان واردات لوازم خانگی را ممنوع کرده بودیم. این دو شرکت که با سرمایه‌گذاری ایرانیان در تهران، کرج، قزوین و سیرجان فعالیت داشتند درپی یک حرکت ناجوانمردانه به شرکت‌های ایرانی دیگر جنس و مواد اولیه تحویل ندادند.

وی در ادامه صحبت‌هایش به برندهای جایگزین ایرانی اشاره کرد و دراین‌باره گفت: خوشبختانه دو برند ایرانی جایگزین این دو شرکت شده و در روزهای آتی تولیداتی با نام سام که جایگزین سامسونگ و جی‌پلاس که جایگزین ال‌جی است به بازار عرضه خواهد شد.

میری از توان صادرات برندهای داخلی یاد کرد و گفت: کارخانه‌های جایگزینی که اشاره کردم و محصولات‌شان نیز در بازار وجود دارد و دارای یک نکته مثبت است. ما در گذشته اگر سامسونگ و ال‌جی تولید می‌کردیم نمی‌توانستیم این محصولات را حتی در تعداد محدود به دیگر کشورهای دیگر صادر کنیم چراکه اجازه این کار را نمی‌دادند. اما اکنون دو برند ملی که وجود دارد می‌تواند به راحتی نیازها را برطرف کند و بعد از اشباع بازار و قولی که داده شده است می‌توانیم صادرات را نیز شروع کنیم و برندی را به ثبت برسانیم.
رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی با اشاره به سابقه کشور در تولید لوازم خانگی ادامه داد: متاسفانه حافظه تاریخی ما کمی ضعیف بوده، مگر ال‌جی 15 سال پیش چه جایگاهی‌ را در بازار داشته است؟ این برند 15 سال هم نمی‌شود که متولد شده، این در حالی است که ما ‌تولید صنعت لوازم خانگی‌مان بیش از 50 سال سابقه دارد. زمانی که ما در تمام منطقه اجناس ارج و آزمایش را توریع می‌کردیم ال‌جی و سامسونگی در بازار وجود نداشت.

وی در ادامه افزود: اکنون وضعیت به‌گونه‌ای شده است که شرکت‌هایی همانند ال‌جی و یا سامسونگ با تبلیغات مویرگی در ایران خود را محبوب کرده‌اند.

میری در پاسخ به این پرسش که خروج این دو برند چه تاثیری بر بازار لوازم‌خانگی خواهد گذاشت، گفت: من معتقدم با خروج این دو برند از بازارها لوازم خانگی هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. کالاهای ما توانایی رقابت با برندهای دیگر را دارند. در این میان تنها رسانه‌ها و تبلیغات باید دست‌به‌‌دست هم بدهند و همانطور که رحمانی وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت گفت اجناس باکیفیت ایرانی را تبلیغ کنند تا بتوانیم این مسئله را به روشنی بیان کنیم که ما می‌توانیم کارهای زیادی را از پیش ببریم و ساخت لوازم خانگی فرمول پیچیده‌ای ندارد که نتوانیم انجام دهیم.

میری اظهار کرد: ما می‌توانیم با قدرت به سمت جلو قدم برداریم. اگر طبق وعده‌ها تمام تولیدکنندگان افزایش تولید را داشته باشند قطعا وقفه‌ای ایجاد نخواهد شد و اگر هم وقفه‌ای پیش آید قطعا تا آخر بهار مشکلات رفع شده و ما در لوازم خانگی هیچ‌گونه کمبودی نخواهیم داشت.

رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی ادامه داد: البته ما باید توجه داشته باشیم که تولیدکنندگان داخل در شرایط فعلی توان صادرات لوازم خانگی به بیرون از مرزها را ندارند اما با ورود دو برند ملی به بازار می‌توان سهم بیشتری از بازار را از آن خود کرد و پس از آن می‌توان به فکر صادرات نیز افتاد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها