کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آثار تاریخی مشهد را چقدر می شناسید؟


کد خبر : ۶۹۳۲۴شنبه، ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵:۰۴۱۰۱۳ بازدید

شهر مشهد در زمان افشاریان پایتخت ایران بوده است. مشهد 351 کیلومتر مربع مساحت دارد و وسیع‌ترین شهر ایران بعد از تهران است. شهر مشهد در طول تاریخ از اهمیت زیادی برخوردار بوده و به همین دلیل ...

شهر مشهد در زمان افشاریان پایتخت ایران بوده است. مشهد 351 کیلومتر مربع مساحت دارد و وسیع‌ترین شهر ایران بعد از تهران است. شهر مشهد در طول تاریخ از اهمیت زیادی برخوردار بوده و به همین دلیل دارای آثار تاریخی بسیاری است.

مشهد کلان‌شهری در شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی است. این شهر در زمان افشاریان، پایتخت ایران بود. مشهد با ۳۵۱ کیلومتر مربع مساحت، دومین شهر پهناور ایران پس از تهران است. براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ مشهد با ۳٬۰۰۱٬۱۸۴ تن جمعیت، دومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و صد و یکمین شهر پر جمعیت دنیا به‌شمار می‌رود. این شهر به واسطه وجود حرم علی بن موسی الرضا (ع)، هشتمین امام مذهب شیعه، سالانه پذیرای بیش از ۲۷ میلیون زائر از داخل و دو میلیون زائر از خارج از کشور است. برای سفر به مشهد همین امروز بلیط اتوبوس خود را از فلایتیو بخرید و از تخفیفات آن استفاده کنید.

مشهد دارای ۱۳ منطقه شهرداری است و شهردار آن، توسط شورای شهر ۱۵ نفره انتخاب می‌شود. این شهر دارای یک فرودگاه بین‌المللی، یک ایستگاه راه‌آهن و سه پایانه است که ارتباط آن با شهرهای دیگر را ممکن می‌سازد. حمل و نقل داخلی مشهد، توسط سامانه تاکسی‌رانی و اتوبوس‌رانی و قطار شهری انجام می‌شود. اقتصاد مشهد متکی به گردشگری مذهبی با تمرکز بر حرم امام رضا است. در کنار آن، وجود مراکز تجاری بزرگ و امکانات پزشکی قابل توجه، موجب رونق گردشگری تفریحی و گردشگری سلامت در این شهر نیز شده‌است. فلایتیو برای سفرهای هوایی شما نیز تخفیفات زیادی در نظر گرفته است، برای خرید بلیط هواپیما مشهد همین امروز اقدام کنید.

بیش از ۹۳٪ مردم مشهد فارسی‌زبان هستند. تراکم جمعیت در مشهد بیش از نه هزار تن در هر کیلومتر مربع است. این شهر در سال ۱۳۸۸ رسماً به عنوان «پایتخت معنوی ایران» انتخاب شد. چند نمونه از این بناهای تاریخی عبارتند از:

 

گنبد هارونیه:

گنبد یا بقعۀ هارونیه در ۲۵ کیلومتری شمال غربی مشهد در توس قرار دارد و قرن‌هاست به صورتی مرموز بر سر جای خود ایستاده است. پژوهشگران زمان ساخت آن را قرن هشتم هجری تخمین می‌زنند. گمانه‌ها بر این است که این بنا مقبره و یا خانقاهی بوده است و افسانه‌ها آن را زندانی ساخته شده توسط هارون الرشید، آتشکده و یا شکنجه‌گاه امام موسی کاظم دانسته‌اند. این بنا به نام‌ بقعه هارون، نقاره‌خانه و مامونیه نیز شناخته می‌شود. این گنبد زیبا دارای چهار شاه نشین با پنجره‌های مشبک، یک ایوان بزرگ و چهار ایوان صلیبی شکل در داخل، هشت طاق‌ نما، سردابه و گنبدی آجری است.

 

 آرامگاه نادر شاه:

آرامگاه نادرشاه، بنایی است در مجموعۀ باغ موزۀ نادری که توسط هوشنگ سیحون، در سال ۱۳۴۲، به یادبود نادر شاه طراحی و ساخته شده‌است. این مقبره، پس از حرم حضرت رضا علیهالسلام مهم‌ترین بنای توریستى ـ تاریخى داخل شهر مشهد است. به دستور نادر شاه و در هنگام حیاتش آرامگاهی کوچک برای او، در بالا خیابان مشهد ساخته شده بود که بعدها ویران شد و استخوان‌هایش هم به تهران منتقل شد. در اواخر عهد قاجار آرامگاه تازه‌ای برای او ساخته شد و بار دیگر استخوان‌هایش را از تهران به مقبرۀ جدید آورده شد. این مقبره در باغى بزرگ به مساحت ۱۴۴۰۰ متر مربع قرار دارد و بر یک سکوی دوازده پلهاى، قرار گرفته است. مجسمۀ نادرشاه سوار بر اسب و سه تن از همراهانش، یک غرفۀ فروش کتاب و دو تالار موزه از دیگر بخش‌های این مجموعه است.

 

آرامگاه فردوسی:

 آرامگاه حکیم فردوسی توسی در ۲۵ کیلومتری غرب مشهد و در شهر توس واقع است. این مکان یکی از مراکز دیدنی و تاریخی مشهور شهر مشهد است. فردوسی می‌گوید:

پی افکندم از نظم کاخی بلند       که از باد و باران نیابد گزند

اما مقبرۀ این شاعر نام‌آور، بارها در طول تاریخ ساخته و ویران شده است تا اینکه در نهایت در ابتدای این قرن، آرامگاهی شایسته برای این شاعر ارزشمند بنا شده است. آرامگاه فردوسی در یک باغ واقع شده، تندیسی از او در محوطه وجود دارد و مقبرۀ مهدی اخوان ثالث شاعر ارزشمند معاصر نیز، در نزدیکی آن واقع است.

 

گنبد خشتی:

گنبد خشتی، یک بنای تاریخی و مذهبی است که در یکی از گذرگاهای قدیمی مشهد قرار دارد. این بنا آرامگاه (سلطان غیاث الدین محمد) از سادات مشهور شهر مشهد است که قدمتش به حدود ۶۰۰ سال تخمین زده شده است و معماری زیبایی دارد. فضای زیر این مقبره به صورت چهار شاه نشین بوده و دارای هشت ورودی است. سبک معماری ساختمان، شبیه به بناهای دورۀ تیموری است اما خود بنا به دورۀ صفوی مرتبط است.  

 

خانۀ داروغه:

خانۀ داروغه از بناهای تاریخی بافت قدیم شهر مشهد است. این بنای تاریخی بسیار زیبا است و گردشگران زیادی به دیدن آن می‏روند. خانۀ داروغه، در ابتدای دوران مشروطه، به دستور یوسف خان هراتی توسط معماران روس ساخته شده است. خانۀ داروغه مساحتی بیش از هزار مترمربع دارد و فرم معماری آن، با داشتن اتاق‌های بادگیر و حوض آب، به شیوۀ سنتی است ولی در عین حال عناصر معماری آن، به ویژه تراسی با پله‌های دوطرفه از طرح‌های معماری روسی الگو گرفته است. این خانه منزل شخصی داروغۀ وقت بوده اما مراسم پذیرایی رسمی در آن انجام می‌شده است. حمام این خانه، قدیمیترین حمام خصوصی مشهد محسوب می‌شود.

 



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها