کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حذف وراثت از سردفتری در یک‌قدمی تصویب


کد خبر : ۶۹۱۹۳دوشنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲:۱۷۹۶۹۶ بازدید

حذف ماده 69 قانون دفاتر اسناد رسمی مبنی بر اینکه سردفتران بازنشسته یا وراث آنها می‌توانند برای تصدی ...
حذف وراثت از سردفتری در یک‌قدمی تصویبحذف وراثت از سردفتری در یک‌قدمی تصویب

فارس: حذف ماده 69 قانون دفاتر اسناد رسمی مبنی بر اینکه سردفتران بازنشسته یا وراث آنها می‌توانند برای تصدی «دفترخانه‌خواه» معرفی شوند،به مجلس ارسال می‌شود.

 یک ماه پیش و در سی و سومین نشست هیأت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌وکار که به ریاست وزیر اقتصادی و نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی برگزار شد، موضوع رفع انحصار از مجوز سر دفتری بحث و در مورد آن تصمیم‌گیری شد.

بر اساس این گزارش، در این نشست در راستای «اصلاح رویه‌های مرتبط با مجوز سردفتری» مقرر شد، پس از کسب موافقت رئیس قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با همکاری کانون سردفتران و دفتریاران، شرایط احراز صلاحیت برای دریافت مجوز سردفتری را تعیین کرده و نسبت به بارگذاری اطلاعات صدور این مجوز در پایگاه اطلاع رسانی مجوز‌های کسب و کار اقدام کند.

همچنین با توجه به حکم ماده ۹۲ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر نسخ کلیه قوانین و مقررات مغایر با آن، از آنجا که ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی در مغایرت با حکم تبصره ۲ ماده ۳ قانون اصلاح مواد ۱، ۶ و ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است، لذا ماده ۵ مذکور نافذ نیست.

حذف وراثت و انحصار از دفاتر اسناد

این هیأت تصمیم گرفت، پیشنهاد اصلاح و یا حذف ماده ۶۹ قانون دفاتر اسناد رسمی به دلیل ایجاد انحصار در محیط کسب و کار را به مجلس ارسال کند.

ماده ۶۹ قانون دفاتر اسناد رسمی می‌گوید که در حال حاضر، سردفتران بازنشسته یا وراث وی می‌توانند شخص واجد صلاحیت طبق مقررات این قانون را برای تصدی «دفترخانه‌خواه» به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی کنند.

ما نمی‌خواهیم انحصار ایجاد کنیم

برهمین اساس محمد عظیمیان نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران به خبرنگار فارس در مورد انحصار خدمات سردفتری گفت: در ماده 69 قانون دفاتر اسناد رسمی، عقلانی‌ترین تصمیم توسط قانونگذار در این رابطه گرفته شده است و در ماده 5 همین قانون که در سال 54 تصویب شده، آمده به ازای هر 15 هزار نفر یک سردفتر باشد. 

وی در پاسخ به اینکه این تعداد دفتر با جمعیت کشور همخوانی ندارد، گفت: مرجع تفسیر قانون عادی، مجلس است و مجلس در رابطه با وضعیت جمعیتی، این شاخص را دیده است و اگر فردا قانون عوض شود و بگوید به ازای هر ایرانی یک سردفتر باید ایجاد شود، ما تابع آن هستیم وما نمی‌خواهیم انحصار ایجاد کنیم.

عظیمیان ادامه داد: سالانه سردفتران 18 میلیون خدمت به مردم ارائه می‌کنند این در حالی است که حوزه سردفتری در سالهای گذشته مظلوم واقع شده و با حضور هر کارشناس غیرمتخصصی، این حوزه آسیب دیده است. 

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به شاخص سرانه سردفتری گفت: در کشور ما 9 سردفتر به ازای هر 100 هزار نفر وجود دارد و این را قبول داریم که شاخص پایینی‌است و به همین دلیل در سال 86 ماده 3 از قانون آئین‌نامه دفاتر رسمی اصلاح شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها