کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

عزم بانک مرکزی در کنترل گردش ریال


کد خبر : ۶۹۱۳۹شنبه، ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸:۳۰۳۲۷۶ بازدید

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: بانک مرکزی مصمم است جلوی گردش بی‌حساب و کتاب ریال در سیستم بانکی که با هدف پولشویی و عملیات سفته‌بازانه ...

آرمان: رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: بانک مرکزی مصمم است جلوی گردش بی‌حساب و کتاب ریال در سیستم بانکی که با هدف پولشویی و عملیات سفته‌بازانه انجام شود را بگیرد. عبدالناصر همتی در ادامه از امهال تسهیلات معوق بانکی خبر داد و اضافه کرد: این عملیات بر اساس دستورالعمل جدید که به تصویب شورای پول‌واعتبار رسیده از ابتدای سال ۹۹ اجرا خواهد شد.

او همچنین به فعالان بازار و بانک‌ها توصیه کرده است دارایی‌های غیرنقدی خود را به اوراق دولتی تبدیل کنند تا بتوانند فعالانه در بازار بین‌بانکی حضور داشته و از مزایای آن بهره‌مند شوند. همتی تاکید کرد: بانک مرکزی با قدرت، در پی تغییر کانال انتقال سیاست پولی در کنار اصلاح و سالم‌سازی ترازنامه بانک‌هاست.
بانک مرکزي بر اساس قانون مي‌تواند از دو نوع ابزار به‌عنوان ابزارهاي مستقيم پولي بر مبناي عدم‌اتکا بر شرايط بازار و غيرمستقيم مبتني بر شرايط بازار، براي تنظيم سياست‌هاي پولي استفاده کند. ابزارهاي مستقيم پولي در ايران را مي‌توان کنترل نرخ‌هاي سود بانکي و سقف اعتباري و ابزارهاي غيرمستقيم را نسبت سپرده قانوني، اوراق مشاركت بانك مركزي و سپرده ويژه بانك‌ها نزد بانك مركزي عنوان کرد. بانک مرکزي از بيست و هشتم دي‌ماه عمليات بازار باز در نظام بانکي را آغاز کرده تا با خريد و فروش اوراق قرضه يا بدهي دولت، از اين ابزار در سياستگذاري پولي کشور استفاده کند. بانک مرکزي اعلام کرده است که اجراي اين عمليات به نظام بانکي کمک خواهد کرد تا تحول عمده‌اي را در سياستگذار و نظام سياستگذاري پولي کشور ايجاد کند و نگراني‌هايي را که تا به حال در مورد اضافه‌برداشت و برداشت‌هاي بين‌بانکي و بازار بين‌بانکي داشته است از بين ببرد. بنابر اعلام مسئولان ذي‌ربط، در‌واقع، بانک مرکزي با عمليات بازار باز به ‌سمتي خواهد رفت که آنچه در بانک‌هاي مرکزي مدرن جهان براي اعمال سياست‌هاي پولي بدان عمل مي‌شود، اجرايي شود.

دالان بانک مرکزي براي نرخ سود بين‌بانکي

رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به جريان عمليات بازار باز نوشته است: بانک مرکزي «دالان نرخ سود بين‌بانکي» را تعريف کرده که در آن، نرخ «کف دالان» نرخ پس‌انداز منابع بانک‌ها نزد بانک مرکزي و نرخ «سقف دالان»، نرخ تنزيل مجدد نهايي هستند. «نرخ سياستگذاري» نيز همان نرخ ميان دالان نرخ است. هدف بانک مرکزي، به ثبات رساندن نرخ مبادلات بين بانک‌ها در حول و حوش نرخ سياستگذاري ا‌ست. همتي تاکيد کرد: بديهي‌ست بانک مرکزي تنها زماني در بازار دخالت مي‌کند که نرخ بين بانکي از نرخ سياستگذاري «فاصله معناداري»‌ پيدا کند؛ اين دخالت مي‌تواند با خريد، فروش، خريد مجدد يا معکوس خريد مجدد انجام گيرد. بانک مرکزي با لحاظ‌کردن تورم هدف، نسبت به تعيين دالان نرخ سود و به تبع آن، عمليات بازار باز اقدام مي‌کند.

امهال تسهيلات معوق بانکي از ابتداي سال 99

رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به اينکه در حال حاضر بيش از 75درصد ريسک بانک‌ها ناشي از ريسک اعتباري ا‌ست تاکيد کرد: شناسايي عوامل موثر بر ريسک اعتباري بانک‌ها مهم است و روساي شعب نقش مهمي در کنترل و کاهش آن دارند. او افزود: روساي شعب بايد مشتريان را در سه حوزه مهم اطلاعات هويتي، اقتصادي و ذي‌نفع شناسايي کامل کنند. همتي اظهار کرد: مگر مي‌شود يک کودک دو يا چهارساله در سال، بيش از 2000 ميليارد ريال تراکنش داشته باشد و رئيس شعبه از آن بي‌خبر باشد؟ او توجه به جريان نقدي کسب‌وکار مشتري هنگام اعطاي تسهيلات را مهم دانست و بيان کرد: نبايد به بهانه داشتن وثيقه، اعتبارسنجي مناسب انجام نگيرد. مهم بررسي مدل کسب‌وکار و جريان درآمدي و نقدي بنگاه در هنگام اخذ تسهيلات است. او با اشاره به اينکه امهال تسهيلات معوق بانکي از ابتداي سال آينده انجام مي‌شود تاکيد کرد: موضوع امهال معوقات بنگاه‌هاي توليدي بسيار مهم است. مشکلات کلان اقتصادي کشور، برخي توليدکنندگان را دچار مشکل کرده و بانک‌ها بايد با ستاد تسهيل استان‌ها در جهت کمک به توليدکنندگان همراهي کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها