کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ذره‌بین مالیاتی روی معاملات 5 میلیاردی


کد خبر : ۶۸۹۰۲یکشنبه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۹:۳۶۲۲۵۹ بازدید

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: در آیین‌نامه جدید بررسی تراکنش‌های بانکی، حساب‌های بالای پنج میلیارد تومان بررسی ...

آرمان‌ملی: رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: در آیین‌نامه جدید بررسی تراکنش‌های بانکی، حساب‌های بالای پنج میلیارد تومان بررسی می‌شوند. امیدعلی پارسا با تاکید بر اینکه اگر وکلا اظهارنامه غیرواقعی بدهند با جرائم سنگین مواجه می‌شوند، اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی حق دارد، حساب‌های بانکی را تا پنج سال قبل، بررسی کند. او درباره معافیت‌های مالیاتی تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا معافیت کلی و نامحدود برای حوزه فرهنگ، ورزش و حتی کشاورزی نداریم؛ در حالی که در بخش کشاورزی حداقل ۱۰درصد افراد می‌توانند مالیات پرداخت کنند و از درآمدهای میلیاردی برخوردار هستند. پارسا ابراز کرد: وضعیت اکنون به گونه‌ای‌ است که فعالان زیرپله‌ای در مقایسه با فعالان شناسنامه‌دار با هزینه نسبی کمتری مشغول فعالیت هستند و فضای رقابتی کاملا به نفع آنها است.

پس از کاهش درآمدهاي نفتي و کمرنگ‌شدن نقش آن در بودجه، اکنون اين سازمان امور مالياتي ا‌ست که عهده‌دار درآمدزايي براي مصارف مخارج بودجه شده است. اما شايد بتوان بزرگ‌ترين مانع در مسير تحقق کامل اهداف مالياتي را معافيت‌هاي گسترده نهادها و حوزه‌هاي شغلي مختلف دانست.

رئيس کل سازمان امور مالياتي با بيان اينکه معافيت‌ها، ساماندهي مي‌شوند، اظهار کرد: تنها منبع درآمدي دولت ماليات است و تنها در شرايطي مي‌توان ماليات از بخش‌هاي مختلف اقتصادي کشور دريافت کرد که توليد، اقتصاد و صادرات رونق گرفته و ماليات‌ستاني بر مبناي آن صورت گيرد؛ اين در حالي است که اگر يک دولت پيشرو در نظر گرفته شود، در آن بيش از 95درصد مردم اظهارنامه صادقانه ارائه داده و نرخ‌هاي مالياتي به دنبال تحقق اهداف مالياتي است. پارسا ادامه داد: در اين ميان، ماليات بايد به صورت تصاعدي و متناسب با درآمد، ثروت و مصرف تعيين شود؛ به نحوي که آن پنج درصد از جامعه نيز که ماليات نمي‌دهند، بايد به نحوي گرفتار شوند که ترجيح دهند ماليات خود را به موقع بپردازند. او تاکيد کرد: هر دولتي براي اعمال حاکميت خود بايد 20 تا 25درصد کل توليد ناخالص داخلي را در اختيار بگيرد تا با اين سهم، بتواند امنيت، نظم، عدالت و کالاهاي عمومي را تامين کند.

پايه‌هاي مالياتي ساماندهي مي‌شوند

رئيس سازمان امور مالياتي در صبحانه کاري با اعضاي اتاق بازرگاني ايران، با بيان اينکه در دنيا سازمان‌هاي امور مالياتي به تمامي اطلاعات درآمدي، توليد، صادرات، واردات، تراکنش‌ها و حساب‌ها دسترسي دارند گفت: از آنجايي که بسترهاي اخذ ماليات هوشمند در دنيا فراهم است، در اين کشورها عدالت مالياتي برقرار است و فرار مالياتي وجود ندارد. پارسا اضافه کرد: در قانون پيش‌بيني شده که هيچ دستگاه دولتي و غيردولتي عذر و بهانه‌اي براي عدم ارائه اطلاعات به سازمان امور مالياتي ندارد؛ اين در حالي ا‌ست که پيش‌نويس جديدي براي قانون ماليات‌هاي مستقيم در سازمان امور مالياتي تهيه شده که در آن، ساماندهي معافيت‌ها، طراحي پايه‌هاي جديد مالياتي از جمله ماليات بر عايدي سرمايه و مجموع درآمد در نظر گرفته شده است. او با بيان اينکه بررسي تراکنش‌هاي بانکي بحث مهمي است که در قالب آيين‌نامه جديد، نحوه و چگونگي آن مشخص شده است، افزود: البته بررسي حساب‌ها به مفهوم آن نيست که تراکنش‌ها لزوما مشمول ماليات مي‌شود، بلکه پيش‌بيني آن است که دو تا سه درصد از اين حساب‌ها مشمول پرداخت ماليات شوند.

اتاق استرداد ماليات را پيگيري کند

رئيس سازمان امور مالياتي در ادامه اين نشست درباره استرداد ماليات بر ارزش‌افزوده صادرکنندگان نيز بيان کرد: مجموعه ماليات بر ارزش‌افزوده يک بسته است و استرداد ماليات بر ارزش افزوده در سريع‌ترين زمان ممکن و راحت‌ترين مسير، سياست سازمان امور مالياتي است. معاون سازمان امور مالياتي نيز در ادامه از اتاق بازرگاني خواست تسريع در استرداد ماليات ارزش‌افزوده صادرات را از بانک مرکزي پيگيري کند.

محمد مسيحي اظهار کرد: حکم قانون بودجه 98 در مورد استرداد ماليات بر ارزش‌افزوده صادرکنندگان، به سال 97 هم تسري يافته است؛ اين در حالي است که وقتي اين بخشنامه را ابلاغ کرديم، حداقل در مورد پرونده‌هاي ماليات بر ارزش‌افزوده‌اي که تا پيش از آن تعيين تکليف شده بودند، اين حکم را تسري نداديم؛ پس در جايي که لازم باشد، تسهيل‌گري مي‌کنيم. او افزود: اگر ماليات بر ارزش‌افزوده در يک نظام صحيح و مطلوب اجرايي مورد بررسي واقع شود، نبايد باري را به دوش توليدکنندگان قرار دهد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها