کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تست و بررسی پورشه باکستر در نمایی نزدیک تر


کد خبر : ۶۸۷۸پنجشنبه، ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳:۳۴۸۳۶۰ بازدید

باکستر یکی از ارزان‌ترین محصولات پورشه است به‌طوری‌که مدل 2011 این خودرو در خارج از کشورمان حدود 40 هزار دلار و در داخل قیمتی در حدود 300 میلیون تومان دارد و می‌تواند در مقایسه ...
تست و بررسی پورشه باکستر در نمایی نزدیک ترتست و بررسی پورشه باکستر در نمایی نزدیک تر

باکستر یکی از ارزان‌ترین محصولات پورشه است به‌طوری‌که مدل 2011 این خودرو در خارج از کشورمان حدود 40 هزار دلار و در داخل قیمتی در حدود 300 میلیون تومان دارد و می‌تواند در مقایسه با رقیبانی همچون Z4 و 280SLK با قدرت مناسبش نیاز راننده را از همه لحاظ برطرف کند. بعضی از افراد بدون آگاهی باکستر را در مقایسه با دیگر محصولات پورشه خودرویی ضعیف می‏شمارند و این مقایسه کمی ناعادلانه است زیرا این خودرو توانسته با موتور کم‌حجم و قابلیت‌های حرکتی فوق‌العاده، خودش را از رقیبان جدا کند.

باکستر از سال 1996 پا به دنیای رودستر‌ها گذاشت و با اتاق‌های 986، 987 و 981 توانست تا به امروز 3نسل خودش را تکمیل کند. اتاق 986 با ظاهری ساده از 1996 تا 2004 تولید شد؛ تولید نسل دوم به سال‌های 2004 تا 2012 برمی‌گردد و نسل سوم آن‌هم 981 بوده که از سال 2012 تا به امروز تولید می‏شود. اما خودرویی که امروز به دست گروه تست خودرو امروز رسیده‌، نسل دوم با کستر است که با چهره‌ای به شدت خشن و جذاب‌تر از نسل اول ارائه شد‌.  


موتوری که آبروی پورشه را خرید

باکستر آزمایش‌شده نمونه پایه با موتور 6سیلندر 2.9 لیتری با حجم دقیق  2893 سی‌سی است. این موتور می‏تواند در 6400 RPM حداکثر توان 255 اسب بخار تولید کند. اگر بخواهیم با یک خودروی 3 لیتری در کشورمان که همه شما با آن آشنا هستید مقایسه کنیم، نیسان ماکسیما انتخاب خوبی است؛ موتور 2988 سی‏سی ماکسیما می‌تواند حداکثر توان 227 اسب بخار در 6400 RPM تولید کند که به وضوح اختلاف قدرت این موتور را مقابل رقبا نشان می‌دهد‌. گیربکس این خودرو همانند دیگر فرزندان پورشه نمونه 7 سرعته PDK(دو‌کلاچه Automanual) است که در دور موتور 4400 تا 6000 RPM حداکثر گشتاور 290 نیوتن‌متر را به چرخ‌های عقب منتقل می‏کند. به گفته کارخانه شتاب صفر تا 100 کیلومتر این خودرو برابر 5.6 ثانیه است و حداکثر سرعتش به 260 کیلومتر در ساعت می‏رسد.

کابین ساده اما دلنشین 

داخل کابین پر از شگفتی است و شروع کار را برای نگارنده کمی مشکل می‌کند‌. هنگام نشستن ‌روی صندلی‏های اسپرت تمام بدن به‌صورت خارق‌العاده در‌بر‌گرفته می‌شود  و حس سواری اسپرت به سرنشین داده می‌شود‌. این صندلی‌ها تماما برقی بوده و امکان ذخیره‌سازی برای 3 حالت مختلف را داراست و دکمه حافظه ‌روی در راننده تعبیه شده است. فراموش نکنید که سرنشینان در زمستان می‌توانند از سیستم گرمکن صندلی استفاده کنند و دکمه آن ‌روی داشبور پایین مانیتور قرار دارد.

از دیگر المان‌هایی که القای حس اسپرتی به راننده می‌دهد‌، قطر زیاد فرمان است و کیفیت بالای تودوزی داشبورد هیچ حرفی باقی نمی‌گذارد.  فرمان این خودرو ترکیبی از فیبرکربن مشکی رنگ و تودوزی چرم قرمز رنگ است که با قالب مهندسی شده انگشتان دست در جاهای معین شده حجت را تمام می‌کردند‌. هنگام گرفتن فرمان  به حالت 9:15 شیفتر‌های افزایش و کاهش‌دنده با دکمه دو‌حالته نقره‌ای‌رنگ زیر انگشت شست قرار می‌گرفت‌. روی داشبورد یک ساعت آنالوگ به‌صورت برآمده تعبیه شده است‌. روی کنسول وسط خبری از دکمه‌های چیده شده نبود ولی به موازات ترمز‌دستی یک درپوش قرمز رنگ دیده می‌شد که زیر آن فندک و زیرسیگاری جا داشتند و در کنار دسته ترمز‌دستی دکمه برقی کنترل سقف تاشو دیده می‌شود‌. تودوزی تمام قرمز (مارون) داخل خودرو زیبایی دلچسبی از این خودروی نیمه اسپرت را القا می‌کرد. تمام دکمه‌های سیستم اسپرت، اسپرت پلاس، سیستم اگزوز، بال عقب و حتی سیستم ترمز PSM ‌روی داشبورد و زیر سیستم تهویه جداگانه به صف شده بودند. آخرین کلام از سیستم صوتی BOSE نصب شده روی باکستر با خروجی 185 وات استریو برایتان بگوییم‌ که این خودرو مجهز به یک مانیتور 4.5 اینچی با 7 اسپیکر و یک ساب ووفر است. این سیستم مجهز به حسگر کنترل صداست و با افزایش سرعت میزان صدا به نسبت افزایش پیدا می‌کند؛ همین موضوع کمک بسیاری در افزایش آدرنالین و هیجان هنگام رانندگی می‌کند.

طلسمی به نام  چسبندگی که چندین‌بار شکسته شد 

طبق سنت پورشه محل قرارگیری کلید در سمت چپ فرمان بود و با چرخاندن آن قلب 6 سیلندرش به غرش درآمد‌. در زمان حرکت به علت ارتفاع کم و سیستم تعلیق خشک،  ترک‌های‌ روی آسفالت حس می‏شد. سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک‏فرسون مستقل آلومینیومی، فنر به علاوه نوار تثبیت‌کننده با شعاع منفی فرمان استفاده شده و محور عقب هم به سیستم مک‏فرسون مستقل آلومینیومی و نوار تثبیت‌کننده با زاویه کنترل تجهیز شده است. با توجه به سیستم کاملا اسپرت و خشک این خودرو و آسفالت‌های درام شهر شیراز و گذشت 3 سال از عمر خودرو و بر‌خلاف رقبای گران‌قیمتی همچون Z4 که پس از گذشت تنها یک سال مانند 206 قطعات داخلی آنها به صدا در‌می‌آیند‌، باکستر با سکوت هرچه تمام به حیات خود ادامه داده و حس رضایت‌بخش را ‌هنگام تست منتقل می‌کند. سقف را توسط دستگیره نقره‌ای‌رنگ بالای آیینه آزاد کردیم و با دکمه برقی آن‌را باز کردیم. راه افتادیم و در سرعت‌های 80 کیلومتر نسیم ملایمی حس می‏شد اما اذیت‌کننده نبود تا اینکه سرعتمان را از 110 کیلومتر افزایش دادیم و چرخش باد به‌حدی بود که ظاهر موهایمان را به هم ریخت. پیشنهاد می‌کنیم اگر برای مهمانی مجلل آماده شدید که قرار است سریع خودتان را به آنجا برسانید، سقف را ببندید یا اینکه سرعت‌تان از 100 کیلومتر بالاتر نرود. وارد پیست کارتینگ و محل تست‌های اصلی و حرکتی شدیم تا توانایی‌های حرکتی آن‌را آزمایش کنیم. به‌صورت نرمال پیچ‏ها را پشت سر گذاشتیم و کاملا روی فرماندهی خودرو تسلط داشتیم تا اینکه یک دور کامل زدیم، دور دوم حالت اسپرت خودرو و سیستم اگزوز را فعال کردیم و وارد پیچ شدیم، عملکرد خودرو کمی سفت‌تر و تازه کار حرفه‌ای آغاز شد. صدای غرش از خروجی اگزوزها بیرون می‌زد و همین موضوع هیجان دلچسبی را فراهم کرده بود‌. سرعت ورود به پیچ را افزایش داده  و خودرو را از حالت D  به دستی تغییر دادیم و کنترل را به دست شیفتر‏های پشت فرمان سپردیم. 

سیستم PSM را که عملکردی مشابه ESP دارد، غیرفعال کردیم‌. با دنده معکوس‌کشیدن صدای غرش این فلفل ریزه‌میزه به گوش می‏رسید اما بازهم پیچ‌ها را با تعادل پشت سر می‏گذاشت؛ کمی شیطنت در رگ‌هایمان جوش خورد و با معکوس دادن و فشردن پدال گاز تا انتها طعم دریفت با پورشه باکستر را تجربه کردیم‌، اما خیر، این‌بار هم به آسفالت چنگ می‏زد. قبل از پیچ اول پیست، تعادل خودرو را به هم زدیم تا اینکه کمی انتهای خودرو منحرف شد. بالاخره طلسم شکسته شد و در پیچ سوم با عملکرد بالای گاز خودرو بازهم باکستر طعم دریفت را تقدیم ما کرد. باکستر برای چنین هندلینگ و چسبندگی‌، نان بازوی فاصله دو محور 2415 میلی‌متری با لاستیک‌های 255/35R19 در جلو و 295/30ZR19 را می‏خورد. با اینکه چندین بار پیست کارتینگ را دور زدیم اما ضعفی در سیستم ترمز حس نمی‏شد و حتی در زمان عملکردی ترمزگیری فوق‌العاده‌ای داشت. در کل سیستم ترمزی که از گرد‌آوری ABS، ‌ABD‌‌(ترمز اتوماتیک دیفرانسیل)، PSM (مدیریت کنترل پایداری پورشه)، EBD (تزویع الکترونیکی نیروی ترمز)  و دیگر ترمزهای کمکی تشکیل شده مشخص بود در زمان غیرفعال کردن سیستم PSM هنوز در مدار حضور دارند زیرا بعد از کمی دریفت، خودرو به سرعت در مسیر قرار می‏گرفت. 

یکی از خصوصیات باکستر آن است که بلافاصله با رها کردن پدال گاز چنگک‏های ترمز ‌روی دیسک قرار می‏گیرد و آماده ترمزگیری ناگهانی می‏شوند و از همینجا می‌توان فهمید که این خودرو از شیطنت‌های خیابانی استقبال می‌کند‌. یکی دیگر از خصوصیات این خودرو هنگام شتاب‌گیری نمایان می‏شود؛ زمانی که حالت اسپرت‏پلاس فعال باشد و در هنگام حرکت پایتان را از پدال گاز رها می‌کنید، دور موتور در همان دور و همان دنده باقی می‌ماند تا برای شتاب‌گیری ناگهانی عملکرد فوق‌العاده‌ای را تقدیمتان کند. از پیست خارج شدیم و به بزرگراهی مناسب جهت تست شتاب رفتیم. حالت اسپرت پلاس خودرو را فعال کردیم و چراغ Sport Plus بالای فرمان روشن شد، سقف را بستیم و دنده را در حالت دستی قرار دادیم.

پدال ترمز تا انتها و پدال گاز هم تا انتها فشردیم، چراغ تأییدیه فعال‌سازی سیستم لانچ کنترل (Launch control) بالای فرمان کنار نام PDK نمایان شد. دور موتور در 4500 تا 4750 RPM بازی می‌کرد تا اینکه پدال ترمز را رها کردیم. در صندلی فرو رفتیم و عقربه کیلومترسنج عددها را طی می‌کرد تا اینکه دنده را در 7000 RPM عوض کردیم و بالاخره عدد 100کیلومتر در زمان 6.02 ثانیه توسط عقربه قرمز‌رنگ فتح شد.شتاب صفر تا 160 این خودرو در حدود 13.6 ثانیه و صفر تا200 کیلومتر آن‌هم 22.3 ثانیه است. اگر درگ یک کیلومتری با خودروی باکستر در پیش داشتید می‌توانید روی زمان 25.6 ثانیه حساب کنید.

این خودرو با وزن 1364 کیلوگرمی و مخزن سوخت 64 لیتر در شهر به ازای 100 کیلومتر 14 لیتر و در جاده 9.5 لیتر می‌سوزاند. شاید از نظر شتاب به پای پدرانش نرسد اما از نظر هندلینگ، ترمزگیری و امکانات چیز زیادی از آنها کم ندارد و می‌توانید برای یک کورس شهری روی آن حساب باز کنید. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها