کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار جذاب خرید ملک در ترکیه برای شهروندان ایرانی


کد خبر : ۶۸۷۶۰سه شنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵:۰۲۸۲۵۷ بازدید

در محله اسنیورت در استانبول آن چه زیاد دیده می‌شود، فروشگاه‌ها و رستوران‌های ایرانی است.
بازار جذاب خرید ملک در ترکیه برای شهروندان ایرانیبازار جذاب خرید ملک در ترکیه برای شهروندان ایرانی

در محله اسنیورت در استانبول آن چه زیاد دیده می‌شود، فروشگاه‌ها و رستوران‌های ایرانی است.

کله پزی، جگرکی، بنگاه املاک، نمایندگی بیمه، ماشین‌فروشی و آرایشگاهای ایرانی از جمله تابلوهایی هستند که در خیابان‌های این محل به زبان فارسی خودنمایی می‌کنند.

در سال‌های گذشته این منطقه به یکی از نقاط تجمع ایرانی‌ها در استانبول تبدیل شده است و بنگاه‌های معاملات ملکی زیادی در آن به ارائه خدمات اجاره و فروش به ایرانی هایی مشغول هستند که برای زندگی و کار به ترکیه آمده اند یا در پی کسب شهروندی این کشور از طریق خرید ملک هستند.

در ماه های گذشته ایرانی ها پس از عراقی ها بزرگ ترین خریداران خارجی املاک در ترکیه بوده اند.

یحیی بالگون که مدیر یکی از شرکت های فروش املاک در اسنیورت است، می گوید تعداد مشتری های ایرانی به قدری زیاد شده که بسیاری از همکاران او کارمند ایرانی استخدام کرده اند.

آقای بالگون گفت: " پیش از بروز بحران اقتصادی در ایران عمده مشتری های خارجی ما عرب بودند. وقتی از بنگاهی ها می پرسیدی کشورهای عرب مثل عراق، عربستان و قطر را نام می بردند. اما اگر الان سری به بنگاه های مسکن در این منطقه بزنید می بینید که ۶۰ تا ۷۰ درصدشان کارمند ایرانی دارند چون مشتری ایرانی زیاد شده است."
 

vnididkb5v93usimai3u.png

موسسه آمار ترکیه اعلام کرده است که ایرانی ها در سال گذشته میلادی ۵۴۲۳ خانه در این کشور خریده اند که تقریبا معادل یک نهم خانه هایی است که در این سال به خارجی ها فروخته شده است.

این رقم نسبت به سال ۲۰۱۸ جهشی ۴۸ درصدی دارد.

تعداد املاک خریداری شده در ترکیه به وسیله ایرانی ها در سال های گذشته روندی صعودی داشته است.

ترکیه همسایه قدیمی و تاریخی ایران است و ایرانی ها از قدیم برای تجارت، تحصیل، زندگی و تفریح به این کشور سفر کرده اند.

اما آن چه در چند سال اخیر باعث افزایش چشمگیر خریداری خانه در ترکیه شده، تغییر قوانین شهروندی در این کشور است که به اتباع خارجی اجازه می دهد با سرمایه گذاری ۲۵۰ هزار دلاری در بخش املاک این کشور در کمتر از یک سال تابعیت آن را به دست بیاورند.

در این حال، سرمایه گذاران می توانند پس از سه سال ملک خریداری شده را بفروشند.

از سوی دیگر، برخلاف گذشته شهروندان ایرانی نمی توانند صرفا با ارائه اجاره نامه مجوز اقامت موقت در ترکیه را دریافت کنند و برای همین افرادی که از توانایی مالی کمتری برخوردارند، به خرید خانه‌های ارزان قیمت تر برای دریافت اقامت رو آورده اند و بازار آپارتمان های ۲۰ تا ۵۰ هزار دلاری را گرم کرده اند.
 

le9cm2q7nfl51ammst0g.png

چرا ترکیه؟

در دو سه سال گذشته بازار مسکن در ترکیه رکود داشته اما تغییر قوانین اعطای شهروندی جان تازه ای به بازار املاک ترکیه دمیده و خریداران زیادی از کشورهای خاورمیانه برای خرید خانه و زمین به ترکیه آمده اند.

پس از استانبول، عمده خریداران در پی خرید خانه در آنتالیا، آنکارا و بورسا هستند.

آمار دولت ترکیه نشان می دهد که علاوه بر عراقی ها و ایرانی ها، شهروندان روسیه، عربستان سعودی و افغانستان هم از دیگر خریداران عمده خانه در این کشور هستند.

افزایش قابل توجه خریداران ایرانی در یک سال گذشته باعث شده تا شرکت های فروشنده املاک در ترکیه برای انتشار آگهی به سراغ رسانه های فارسی زبان مانند بعضی از شبکه های ماهواره ای و سایت های پربیننده بروند.

یحیی بالگون اسفند سال گذشته برای معرفی فرصت های خرید خانه در استانبول به تهران سفر کرد تا در نمایشگاه املاک تهران شرکت کند.

او از دستاورد این سفر خرسند است.

آقای بالگون گفت: "وقتی برای نمایشگاه به ایران رفتیم انتظار زیادی نداشتم. در دو ماه قبل از برگزاری نمایشگاه کلا دو سه واحد به ایرانی ها فروخته بودیم. من شانزدهم اسفند ۹۷ از ایران برگشتم و تا دهم فروردین ۴۰ آپارتمان به ایرانی ها فروختیم."

بنیامین اسن که شرکتش به سرمایه گذاران خارجی مشاوره می دهد، با اشاره به اوضاع ایران می گوید: "ایرانی ها به ترکیه به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری نگاه می کنند."

ocg8jqrd593ch3jqcgzn.jpg

آقای اسن به مشتریان خود که به طور عمده از کشورهای عرب خاورمیانه و ایران هستند، درباره با سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی در ترکیه مشاوره می دهد.

بنیامین اسن با اشاره به آمار منتشر شده به وسیله اتحادیه اتاق های بازرگانی ترکیه می گوید ایرانی ها از بزرگ ترین سرمایه گذاران در اقتصاد ترکیه هستند و حضور آنها در بازار املاک ترکیه فراتر از علاقمندی به داشتن یک خانه در این کشور است.

آقای اسن گفت: "ایرانی ها به دنبال پیدا کردن راهی برای فرار از مشکلات اقتصادی کشورشان هستند و برای همین سرمایه شان را به ترکیه می آورند."


شهروندی ترکیه

بعضی از ایرانیان خریدار خانه در ترکیه این سخنان بنیامین اسن را تایید کردند.

به گفته آنها مشکلات ناشی از تحریم های آمریکا و همین طور ناآرامی های سیاسی اخیر در ایران باعث شده تا به فکر مهاجرت به ترکیه یا انتقال کسب و کار خود به این کشور بیفتند.

برخورداری از شهروندی ترکیه به این افراد امکان می دهد بدون نگرانی از موانع ایجاد شده به وسیله تحریم ها، به کسب و کار بین المللی خود ادامه دهند.

بعضی دیگر از متقاضیان دریافت شهروندی ترکیه هم گفتند امیدوارند با در دست داشتن گذرنامه این کشور بتوانند راحت تر به کشورهای غربی تردد کنند.

همه خریداران مسکن در ترکیه هم قصد ندارند در این کشور زندگی کنند.

به گفته وکیل یکی از خریداران، او و بعضی دیگر از ایرانی ها به این علت در پی دریافت گذرنامه ترکیه هستند تا بتوانند با کنار گذاشتن محدودیت های اخیر دولت امارات، راحت تر به تجارت و زندگی در دوبی ادامه دهند.

مشکلات احتمالی

هر چند خریداری ملک در ترکیه به تسهیل دریافت شهروندی یا اقامت در این کشور کمک می کند اما خود این کار گاهی خالی از مشکل نیست و بعضی از خریداران به خاطر بی اطلاعی از قوانین یا آشنا نبودن با بازار دچار زیان شده اند.

با یک جستجو ساده در اینترنت به راحتی می توانید به ده ها آگهی در زمینه فروش ملک در ترکیه برخورد کنید.

کارشناسنان هشدار می دهند که خریداران باید مراقب وعده های غیرواقعی باشند و بدون تحقیق دست به اقدام نزنند.

بنیامین اسن تاکید دارد که حتما از نظر افراد مورد اعتماد برای اطمینان از قیمت ملک و فاقد مشکل بودن معامله بهره گرفته شود.

اردنیز ساواش نیز که در استانبول وکیل دادگستری است، نسبت به خریداری ملک بدون تحقیق و عدم دریافت مشاوره قانونی هشدار می دهد.

به گفته آقای ساواش، "اگر برای خرید ملک تنها به نظر بنگاه املاک اکتفا می کنید ممکن است دچار مشکل شوید چرا که ساختمان ها بخصوص در استانبول ممکن است مشکلات قانونی زیادی داشته باشند."

آقای ساواش گفت: "نباید تنها به گزارش کارشناسی اکتفا کرد. فرد خریدار باید درباره سابقه ملک و محله آن تحقیق کنید. بخصوص در شهری مثل استانبول باید قیمت موارد مشابه در محل را بررسی کرد."

غیرواقعی بودن بهای ملک، مشکلات حقوقی سند، عدم دریافت پایان کار و پرداخت نشدن مالیات سال های گذشته به وسیله فروشنده از جمله مواردی است که می تواند در آینده برای خریدار مشکل ساز شود. (منبع: BBC)



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها