کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

43 درصد خانه‌های ایران اسکلت ندارند


کد خبر : ۶۸۶۴۱شنبه، ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸:۱۳۲۴۳۶ بازدید

چیزی حدود 43 درصد خانه‌های ایران بدون اسکلت هستند و این مسأله آسیب‌پذیری آنها را در مقابل زلزله به شدت بالا برده ...
43 درصد خانه‌های ایران اسکلت ندارند43 درصد خانه‌های ایران اسکلت ندارند

شهروند:  چیزی حدود 43 درصد خانه‌های ایران بدون اسکلت هستند و این مسأله آسیب‌پذیری آنها را در مقابل زلزله به شدت بالا برده است.

علی بیت‌اللهی، رئیس دفتر ریسک و زلزله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی دراین‌باره گفته است ٢٧‌درصد جمعیت کشور در ٩‌درصد مساحت زلزله‌خیز زندگی می‌کنند و ١٠‌میلیون واحد مسکونی کشور فاقد اسکلت هستند. این گفته بیت‌اللهی در شرایطی است که در ایران حدود ٢٣‌میلیون واحد مسکونی ساخته شده و زلزله هربار خسارات سنگینی به اقتصاد ملی تحمیل کرده است. در همین زمینه معاونت هماهنگی و امور اقتصادی استانداری کرمانشاه خسارت زلزله این استان را ١١‌هزار‌میلیارد تومان اعلام کرده و بانک مرکزی ناچار شده است که برای خانه‌های ویران‌شده در سیلاب‌های بهاری‌ هزار و ٨٠٠‌میلیارد تومان وام و تسهیلات ارزان پرداخت کند.

بنا به گفته بیت‌اللهی ‌ براساس آخرین آمار از ٢٣‌میلیون واحد مسکونی حدود ١٠‌میلیون واحد مسکونی بدون اسکلت هستند و در بافت‌های فرسوده کلان‌شهرها و حاشیه شهرها ازجمله تهران از مجموع یک‌میلیون و ١٠٠‌هزار پلاک ساختمانی، حدود ٢٥٠‌هزار پلاک ساختمانی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد قرار دارند. همچنین حدود ٦٠‌درصد پلاک‌های ساختمانی علاوه بر تعریف فرسودگی، ناپایدار هستند و مقاومت لازم را در برابر مخاطرات ندارند.

علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با تسنیم تاب‌آوری را این‌گونه تعریف کرده و گفته است با توجه به تعریف تاب‌آوری باید شهرها پس از بحران بتوانند در مدت ‌زمان کوتاهی بار دیگر به شرایط عادی برگردند، اما وضع شهرهای ایران مناسب نیست و پس از سوانح طبیعی شهرهای ایران مدت زیادی طول می‌کشد که به حالت عادی برگردند. او همچنین گفت: «بسیاری از شهرهای کشور به دلیل رویکرد تاریخی و توسعه نامتوازن بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها و مخاطرات، تاب‌آور نیستند.»

او افزود: «نبود تعادل و تناسب در قرارگیری جمعیت در زون پرخطر زلزله نشان از عدم تاب‌آوری شهرها و توسعه نامتوازن دارد که باید برای آن راهکارهای عملیاتی را در نظر گرفت.» بیت‌اللهی همچنین تأکید کرد از دیگر مخاطرات جدی شهرها سیل، فرونشست، فرو ریزش‌ها و فرو چاله‌ها هستند.

به گفته او سیل فروردین  ٩٨ در بسیاری از شهرها ازجمله شیراز، خرم‌آباد، پل‌دختر، تبریز و دیگر شهرهای درگیر سیل نشان داد خطر سیل در شهرها جدی است و این مخاطرات با ساخت‌وساز در حریم و بستر رودخانه‌ها و بعضا تغییر مسیر رودخانه‌ها حالت بحرانی‌تر به خود گرفته است. درعین‌حال ساخت‌وسازها نیز کیفیت نامطلوبی دارند و نیازمند تجدیدنظر و نظارت جدید در این زمینه هستیم.

رئیس دفتر ریسک و زلزله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی معتقد است ازجمله راهکارهای ارتقای تاب‌آوری، کاهش ریسک است. قانون جدید مدیریت بحران و توجه به آن می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات را درخصوص تاب‌آوری کاهش دهد.

 رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: «نبود نظارت صحیح بر ساخت‌وسازها از دیگر موانع ارتقای تاب‌آوری است، به همین دلیل برای تاب‌آوری چهار ویژگی پایداری سیستم، چالاکی سیستم، ظرفیت جایگزینی سیستم و ساختار سازمانی را باید ملاک عمل قرار دهیم.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها