کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سلطان قاچاق سوخت ایران در دام قانون


کد خبر : ۶۸۵۲۲سه شنبه، ۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴:۵۷۵۲۰۵ بازدید

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از به دام افتادن سرشبکه اصلی قاچاق سوخت با پرونده‌ای معادل 145 میلیارد تومان خبر داده ...
سلطان قاچاق سوخت ایران در دام قانونسلطان قاچاق سوخت ایران در دام قانون

آرمان‌ملی: رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از به دام افتادن سرشبکه اصلی قاچاق سوخت با پرونده‌ای معادل 145 میلیارد تومان خبر داده است. علی مویدی‌خرم‌آبادی با تاکید بر اینکه با نگاه پیشگیرانه توانسته‌ایم از خروج منابع ملی جلوگیری کنیم، تصریح کرد: در یک سال اخیر با کمک وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی روی شبکه‌های اصلی قاچاق کالا متمرکز شده و با سرباندها و یقه‌سفیدها مبارزه کرده‌ و موفق شده‌ایم این باندها را متلاشی کنیم. به گفته او، با دستگیری سرشبکه متنفذ قاچاق سوخت، از خروج غیرقانونی میلیون‌ها لیتر سوخت از کشور جلوگیری شده است. گفتنی‌ است یکی از مهم‌ترین دلایل بازگشت کارت سوخت‌های شخصی در آبان‌ماه سال جاری، کنترل مصرف سوخت و شناسایی سوخت‌گیری‌های مشکوک با هدف جلوگیری از قاچاق آن به خارج از کشور بوده است.

جديدترين آمارها نشان مي‌دهد که روزانه هفت تا 15ميليون ليتر سوخت تنها از مرزهاي شرقي کشور خارج مي‌شود. حتي با وجود افزايش قيمت بنزين در ايران و رسيدن آن به رقم سه هزار تومان، قاچاق اين کالا همچنان به آن سوي مرز يعني پاکستان که بنزين در آن با نرخ هفت هزار تومان فروخته مي‌شود، سود فراواني را نصيب قاچاقچيان مي‌کند. نکته اينجاست که اين رقم تنها مختص مرزهاي شرقي ا‌ست و با احتساب مرزهاي غربي و مرزهاي آبي جنوب کشور، آمار قاچاق سوخت به خارج، روزانه تا 40 ميليون ليتر هم بالا مي‌رود. دولت در اين سال‌ها شيوه‌هاي مختلفي را اعم از شيوه‌هاي قهري و فناورانه اجرايي کرده‌ است که آخرين آنها نيز طرح سهميه‌بندي و بازگشت کارت‌هاي سوخت بوده است.

استان‌هاي مرزي نيز در اين مدت، در امر مبارزه با قاچاق از پاي ننشسته‌اند و طرح‌هاي گوناگوني از جمله طرح‌ کدينگ، نصب جي‌پي‌اس روي ناوگان عمومي، مسافت‌شمار و هر اقدامي که شايد امکان مقابله با قاچاق سوخت را داشته عملياتي کرده‌اند ولي با اين حال، اگرچه از حجم قاچاق کاسته شده اما همچنان اين روند ادامه دارد. تداوم قاچاق سوخت به‌رغم اجراي طرح‌هاي پيشرفته تنها يک معنا دارد و آن نيز دست‌داشتن افراد متنفذ در دستگاه‌هاي اجرايي‌ در قاچاق است. امري که به گفته رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اکنون واقعيت آن، محرز شده و سرشبکه قاچاق سوخت نيز به دام قانون افتاده است.

145 ميليارد تومان جريمه سلطان قاچاق

رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز روز گذشته از بازداشت سلطان قاچاق سوخت خبر داد و گفت: فردي که در چند سال گذشته نفوذ بسياري در دستگاه‌هاي مختلف داشته، با ورود دستگاه قضايي و سازمان اطلاعات سپاه دستگير شده است. علي مويدي اظهار کرد: اين پرونده درباره خروج صدها ميليون سوخت قاچاق از کشور است که قطعيت يافته و در چند روز گذشته شاهد صدور حکم قطعي و جريمه 145ميليارد توماني براي اين پرونده بوده‌ايم. او با بيان اينکه در حوزه مقابله توانسته‌ايم روي شبکه‌هاي اصلي متمرکز شويم، تصريح کرد: براي کاهش قاچاق کالا و ارز، رويکردهاي دانش‌محور و مبارزه تخصصي آگاهانه را در پيش گرفته‌ايم. مويدي افزود: اگرچه با همکاري 26 دستگاه عضو ستاد به توفيقات خوبي دست يافته‌ايم اما تحريم‌هاي ظالمانه، در مبارزه با قاچاق و ارز تاثير منفي داشته است؛ با اين حال توانسته‌ايم از قاچاق کالاهاي اساسي به خارج از کشور جلوگيري کنيم. به گفته او در سال جاري به 186 پرونده قاچاق با ارزش 9هزار و 500 ميليارد تومان رسيدگي شده که نشان از کاهش زمان رسيدگي به پرونده‌هاست.

مويدي خاطرنشان کرد: امروزه با پديده جديدي با عنوان شوتينگ (قاچاق کالا با استفاده از خودروهاي سبک) مواجه هستيم که دستورالعمل‌هاي جدي براي جلوگيري از اين نوع جديد قاچاق را به استان‌ها ابلاغ کرده‌ايم. او همچنين با تاکيد بر اينکه در طول 18 ماه گذشته 9ميليارد ليتر در مصرف سوخت صرفه‌جويي شده به ايلنا گفت: توانسته‌ايم گلوگاه‌هاي شکل‌گيري قاچاق سازمان‌يافته را بخشکانيم و خوشبختانه برنامه‌هاي ما در اين حوزه تحقق پيدا کرده است. با اين حال، هنوز هم در قاچاق سوخت شاهد فعاليت باندهاي سازمان‌يافته در اداره مرزها هستيم که تلاش مي‌کنيم آنها را شناسايي کنيم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها