کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وزارت صنعت آمار تولید خودرو را اصلاح کرد


کد خبر : ۶۷۸۱یکشنبه، ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹:۱۳۲۷۳۹ بازدید

در حالی‌که در آمار رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعیت تولید خودرو در مردادماه امسال اشتباهاتی وجود داشت این وزارتخانه آمار پیشین را اصلاح کرد.

 جدیدترین وضعیت تولید خودروهای سواری

در همين حال آمارها حاكي از افزايش توليد انواع خودروهای سواری در بیشتر شرکت‌های خودروسازی است. به گزارش ايسنا تولید انواع خودروهای سواری در مرداد ‌ماه امسال در گروه صنعتی ایران‌خودرو با رشد 1/65 درصدی از 19 هزار و 873 دستگاه به 32 هزار و 809 دستگاه افزایش یافته است. در این مدت تولید انواع سواری در خودروسازی راین نیز با رشد 5/538 درصدی از 52 دستگاه در مرداد ‌ماه 1392 به 332 دستگاه افزایش یافته است. تولید انواع سواری در شرکت مدیران خودرو نیز با رشد 114 درصدی از 1854 دستگاه در مرداد ‌ماه 1392 به 3967 دستگاه افزایش یافته است. در این مدت تولید انواع سواری در شرکت پارس خودرو با رشد 1/140 درصدی از 3264 دستگاه به 7838 دستگاه افزایش یافته است. تولید انواع سواری در گروه خودروسازی سایپا نیز با رشد 6/66 درصدی از 15هزار و 63 دستگاه به 25 هزار و 92 دستگاه افزایش یافته است. در این مدت تولید انواع سواری در کرمان موتور با رشد 5/124 درصدی از 1460 دستگاه به 3278 دستگاه رسیده است. مردادماه امسال تولید انواع خودروی سواری در گروه بهمن و شرکت مرتب نیز با افت صد‌درصدی به صفر رسیده است. 

 وزارت صنعت آمار تولید خودرو را اصلاح کرد

در حالی‌که در آمار رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعیت تولید خودرو در مردادماه امسال اشتباهاتی وجود داشت این وزارتخانه آمار پیشین را اصلاح کرد. پیش از این در گزارشی اعلام شده بود که در آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعیت تولید خودرو در کشور اشتباهات و تناقضاتی به چشم می‌خورد. به عنوان مثال در آمار رسمی این وزارتخانه از وضعیت تولید خودرو در مرداد ماه امسال، در حالی‌که تولید خودروی نسیم و صبا دوگانه‌سوز از 88 دستگاه در مرداد 1392 به 2191 دستگاه افزایش یافته است اما به جای رشد تولید، درصد تغییرات تولید این خودرو منفی 96 درصد ذکر شده بود. همچنین در حالیکه تولید خودروی ام‌وی‌ام 110 از 130 دستگاه در مرداد 1392 به 2218 دستگاه افزایش یافته است اعلام شده که تولید این خودرو 1/94 درصد کاهش یافته است. همچنین در یکی از آمارهای ماه‌های گذشته این وزارتخانه، میزان تولید خودرو در یکی از شرکت‌های تولیدکننده خودروهای سواری، صفر اعلام شده بود در حالی‌که تولید خودرو در این شرکت در همان ماه با افزایش قابل‌توجهی همراه بود. پس از انتشار این گزارش روابط وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نمابری به این خبرگزاری اعلام کرد که «برخی از گزارش‌های این وزارتخانه به صورت پیش‌ نویس و غیرنهایی تهیه می‌شود و تنها زمانی معتبر است که از طریق روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه یا دفتر تخصصی تایید شود که در مورد خبر فوق هیچ کدام از این اقدامات لحاظ نشده بود.» این اظهارات روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی است که آمار رسمی این وزارتخانه از وضعیت تولید خودرو در مرداد ماه امسال به صورت رسمی و با آرم این وزارتخانه و از طریق دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار انجمن خودروسازان قرار گرفته و از طریق این انجمن به رسانه‌ها ارسال شده بود. به هر حال این وزارتخانه آمار رسمی خود از وضعیت تولید خودرو در مرداد ماه را اصلاح کرده است.  

 دولت حمایت خود را از خودروسازان بنام ایرانی کاهش دهد

از سوي ديگر یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید هرچه زودتر حمایت خود را از خودروسازان بنام ایرانی کاهش دهد و از این طریق به رقابتی‌شدن بازار کمک کند.

سیدمحمدحسین میرمحمدی در گفت‌و‌گو با ايسنا درباره قیمت خودرو اظهارکرد: اگر کسی مدعی است قیمت خودرو در بازار مناسب نیست باید مستندات خود را ارائه دهد در غیر این صورت صنعت‌گران، فروشندگان و خریداران خودرو باید نسبت به قیمت‌های مطرح شده از سوی شورای رقابت تمکین کنند. وی افزود: قیمت خودرو در کشور باید رقابتی و بازار خودرو نیز غیرانحصاری شود به طوری که تولید کننده داخلی در تولیدات خود دو ملاک تنوع و کیفیت را موردتوجه قرار دهد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان‌کرد: اگر شرکت‌های خودروسازی نتوانند براساس وضعیت معیشتی مردم جامعه خودرو تولید کنند دیر یا زود استقبال مردم نسبت به خرید خودرو کاهش می‌یابد و تولیدکنندگان با چالش جدی روبه‌رو خواهند شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: دولت از جنبه حاکمیتی ملزم به انجام دو وظیفه اساسی در بخش صنعت است اول این که از حقوق مصرف‌کننده حمایت کند و در مرتبه بعد اینکه ترتیبی اتخاذ کند تا تولیدکننده هرچه سریع‌تر از زیر چتر حمایتی دولت خارج شود. نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی تصریح‌کرد: قرار نیست صنعت کشور همیشه از حمایت‌های بخش دولتی استفاده کند. حمایت‌ها زمانی باید انجام شود که یک صنعت در ابتدای مسیر راه خود قرار دارد یا اقتصاد دچار مشکلات اضطراری و ویژه شده است. میرمحمدی خاطرنشان‌کرد: تجربه ثابت کرده است که هرگاه صنعت به بودجه بخش دولتی متکی شده محصولات بی کیفیت و غیرقابل‌رقابتی را به بازار عرضه کرده است در حالی که بخش خصوصی به این علت که پشتوانه‌ای به جز تلاش گروهی خود ندارد اقلامی با کیفیت جهانی در اختیار بازار تقاضا قرار می‌دهد. وی گفت: دولت باید هر چه زودتر حمایت خود را از خودروسازان بنام ایرانی کاهش دهد و از این طریق به رقابتی شدن بازار کمک کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها