کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اولین خودرو ملی ترکیه چه ویژگی‌هایی دارد؟


کد خبر : ۶۷۷۹۳جمعه، ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳:۰۱۱۴۱۵۸ بازدید

اولین ماشینی که قرار است به عنوان خودروی ملی ساخته شود، یک شاسی‌بلند کوچک الکتریکی به نام توگ ...
اولین خودرو ملی ترکیه چه ویژگی‌هایی دارد؟اولین خودرو ملی ترکیه چه ویژگی‌هایی دارد؟

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه هفته گذشته با رونمایی از اولین خودروی ملی ترکیه از تولید این ماشین در دو سال آینده خبر داد.

اولین ماشینی که قرار است به عنوان خودروی ملی ساخته شود، یک شاسی‌بلند کوچک الکتریکی به نام توگ (TOGG) است. موتور این ماشین ۲۰۰ اسب بخار نیرو دارد و روی چرخ‌های عقب سوار می‌شود.

توگ را می‌توان با موتور دوم هم سفارش داد که چرخ‌های جلو را حرکت می‌دهد و مجموع نیروی ماشین را به ۴۰۰ اسب بخار افزایش می‌دهد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین با دو موتور 4.8 ثانیه است.

دو ظرفیت باتری برای ماشین در نظر گرفته شده است. ماشین با باتری ضعیف‌تر با هر شارژ ۳۰۰ کیلومتر حرکت می‌کند و بردش با باتری قوی‌تر ۵۰۰ کیلومتر است.

خودروی ملی ترکیه توسط استودیوی ایتالیایی پینین‌فارینا طراحی شده است. توگ می‌گوید که طرح ساده و مدرن ماشین با الهام از فرهنگ آناتولی و سلیقه بازار ترکیه طراحی شده و با نیازهای بازار جهانی مطابقت دارد.

ixlsavujjdjp765hqh8.jpg

ظاهر ماشین شباهت زیادی به کانسپتی دارد که پینین‌فارینا قبلا برای شرکت چینی هیبرید کینتیک طراحی کرده بود. خودروساز چینی این کانسپت را در سال ۲۰۱۸ با برنامه‌ای بلندپروازانه برای به چالش کشیدن تسلا در نمایشگاه پکن رونمایی کرد. اما پس از آن به جز اخبار اوضاع بد مالی، اطلاع دیگری درباره فعالیت‌های شرکت منتشر نشده است.

مسیر ترکیه برای تولید خودروی ملی هموار نبوده است. رهبران ترکیه سال‌ها است در پی ساخت یک خودروی ملی هستند. اولین بار در اوایل دهه شصت میلادی با دستور جمال گورسل، رییس جمهوری وقت ترکیه، ماشینی به نام "انقلاب" ساخته شد که هنگام رونمایی از حرکت بازماند و نمایش اقتدار ملی به آبروریزی منجر شد.

ترکیه در دهه گذشته سرمایه‌گذاری زیادی برای جلب خودروسازان جهان انجام داد و اکنون با تولید بیش از یک میلیون ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال، پانزدهمین تولیدکننده خودرو در جهان است. صادرات خودرو اکنون یکی از مهم‌ترین منابع درآمد ترکیه است. به گفته اتحادیه صادرکنندگان صنعت خودرو، این کشور در یازده ماه اول سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۸ میلیارد دلار از صادرات خودرو و قطعات درآمد داشته است.

تلاش کنونی ترکیه برای ساخت خودروی ملی با دستور رجب طیب اردوغان آغاز شد. او می‌خواهد در صدمین سالگرد جمهوری ترکیه در سال ۲۰۲۳، این ماشین را به عنوان نمادی از پیشرفت کشور نمایش دهد.

توگ که مخفف نام طولانی‌تر شرکت (گروه ابتکار اتومبیل ترکیه) است، با سرمایه پنج شرکت بزرگ ترکیه تاسیس شده است. کارخانه‌ این شرکت با ظرفیت سالانه ۱۷۵ هزار دستگاه تا سال آینده در شهر بورسا در زمینی که قبلا در مالکیت ارتش بوده ساخته خواهد شد. دولت علاوه بر معافیت‌های مالیاتی، خرید سالانه ۳۵ هزار دستگاه از محصولات کارخانه را تضمین کرده است. توگ می‌گوید تا پانزده سال آینده پنج مدل مختلف الکتریکی به بازار عرضه خواهد کرد.

خودروی ملی ترکیه منتقدانی هم دارد که می‌گویند این پروژه سیاسی است و آقای اردوغان با اجرای آن اهداف شخصی و حزبی خود را دنبال می‌کند. به گفته منتقدان، آقای اردوغان با کوبیدن بر طبل ملی‌گرایی می‌خواهد توجه‌ها را از مشکلات اقتصادی کشور و ماجراجویی‌های بین‌المللی خود دور کند. درباره زمان‌بندی پروژه هم تردیدهایی وجود دارد و برخی می‌گویند ساخت کارخانه و تامین و تعلیم ۴۰۰۰ نیروی کار مورد نیاز آن در دو سال امکان‌پذیر نیست.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها