کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اجرای طرح مسکن اجتماعی از اواخرسالجاری


کد خبر : ۶۷۵۵شنبه، ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۴:۲۴۲۷۷۳ بازدید

درحالی که کارشناسان معتقدند برای تامین نیازمسکن، سالانه باید بیش از یک‌میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود اما وزیر راه و شهرسازی گویا عجله‌ای در تحرک‌بخشی ...

درحالی که کارشناسان معتقدند برای تامین نیازمسکن، سالانه باید بیش از یک‌میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود اما وزیر راه و شهرسازی گویا عجله‌ای در تحرک‌بخشی تولید و فعال کردن بخش ساخت و ساز مسکن ندارد، چرا که اخیرا اعلام کرده است طرح مسکن اجتماعی نیز اواخر سال کلید می‌خورد. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح مسکن اجتماعی که قرار است جایگزین طرح مسکن مهر شود از اواخر سال جاری شکل اجرایی به خود می‌گیرد گفت: بودجه‌ای نیز در همین راستا برای سال ۱۳۹۴ در رابطه با موضوع ساخت مسکن اجتماعی پیش‌بینی شده است.

عباس آخوندی درگفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: درباره رفع نواقص موجود در طرح مسکن مهر جلساتی با حضور مسؤولان مربوط در وزارتخانه و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها برگزار شده است. وی افزود: مواردی مانند رفع مشکلات آب، برق و گاز مسکن‌های ساخته شده این طرح و سایر نواقص موجود را در تصمیم‌گیری‌های خود داشتیم تا مشکلات ساختمان‌های نوساز برطرف شود و هموطنان عزیز دیگر مشکلی در این باره نداشته باشند. وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه بازدید از نمایشگاه سومین همایش ملی فناوری‌های نوین صنعت ساختمان با اشاره به اینکه پسرفت بخش معماری ایرانی در طول تاریخ و کاهش عمر مفید ساختمان‌ها مربوط به ساختار فرهنگی و اقتصادی جامعه است، گفت: ایجاد تحرک در بخش عرضه و تقاضا از برنامه‌های دولت یازدهم در بخش مسکن است. وی تاکید کرد: باید نیاز خانوار به ساختمان به تقاضای موثر تبدیل شود که اگر این مساله محقق نشود شاهد ساخت انبوهی از ساختمان‌های بی‌کیفیت و بی‌محتوا در شهرها و اتفاقات ناخوشایند بعد از آن خواهیم بود. وزیر راه و شهرسازی بر ساماندهی اقتصاد خانوار مبتنی بر تقاضای موثر در رشد فناوری تاکید کرد و افزود: توجه به ساختار اقتصاد کلان برای ساماندهی تولید ساختمان بسیار مهم است و تقاضا و عرضه در این بخش نباید دچار افراط و تفریط شود که در غیر این صورت سم مهلکی برای حوزه مسکن خواهد بود. آخوندی بیان کرد: تقاضای بیش از حد در ساختمان‌سازی موجب گرانفروشی و تورم و عرضه بیش از حد نیز در این حوزه موجب بی‌خانه ماندن اقشار متوسط و ضعیف جامعه می‌شود لذا باید در اقتصاد کلان تقاضا و عرضه مسکن همسو و متناسب باشد.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران بانک‌محور است و دولت در این لایحه تلاش کرده منابع مالی و قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌ها را تا 10 هزار میلیارد تومان معادل 5/12 برابر وضع موجود افزایش دهد که در صورت تصویب این لایحه توسط مجلس شورای اسلامی، بانک‌ها قادر به پرداخت 125 هزار میلیارد تومان تسهیلات خواهند بود. وزیر راه و شهرسازی گفت: جدا از بانک‌ها، امکان تامین مالی از طریق بازار سرمایه نیز وجود دارد که در این راستا می‌توان انواع صندوق‌ها و عقود اسلامی را فعال و بدون مراجعه به بانک‌ها منابع مالی مورد نظر را تامین کرد. آخوندی توضیح داد: به منظور تامین منابع مالی از طریق بازار سرمایه در اوایل ماه جاری، نخستین صندوق زمین و مسکن راه‌اندازی شد که امیدواریم شاهد افتتاح صندوق‌های زیادی از این نوع در کشور باشیم. وی بیان کرد: اگر در بخش مسکن تامین مالی انجام شود، فرد متقاضی درصدد بهره‌وری از منابع مالی برمی‌آید و خود به خود ارتقای استانداردها در ساختمان‌سازی نظیر استفاده از فناوری‌های نوین، زیبایی بنا، استفاده از کارگر ماهر، مهندس آموزش‌دیده و... اتفاق می‌افتد. وی بیان کرد: اکنون سال‌هاست طرح انبوه‌سازی در کشور اجرا می‌شود اما آنچه تاکنون اجرا شده با استانداردها متناسب نبوده، زیرا در این بخش نیازمند یک ساختار اقتصادی هستیم. وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد: با راه‌اندازی صندوق‌های زمین و مسکن و فعال کردن عقود اسلامی تامین مالی بخش مسکن از طریق بازار سرمایه انجام شود، زیرا این صندوق‌ها برای بازار مسکن، متقاضی، تکنولوژی و تولید مناسب را به همراه دارند.

نیاز سالانه به یک‌میلیون واحد مسکونی

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان اینکه باید تولید مسکن مورد توجه دولت قرار گیرد، گفت: سالانه به بیش از یک میلیون واحد مسکونی جدید برای تامین نیاز کشور به مسکن در 10 سال آینده احتیاج داریم. جمشید برزگر در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه تولید مسکن و رونق صنعت ساختمان یکی از راه‌های رسیدن به توسعه پایدار و رونق اقتصادی است، گفت: در بسته سیاست‌گذاری‌های دولت برای خروج غیرتورمی از رکود، مسکن به دلیل ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با چندصد نوع فعالیت تولیدی و صنعتی، به عنوان یکی از 3 بخش پیشران اقتصادی کشور مطرح شده است. وی یکی از نشانه‌های توسعه کشورهای پیشرفته را توسعه صنعت ساختمان دانست و افزود: این شاخص با تولید مسکن مدرن و استفاده از تکنولوژی‌های نوین ساختمانی محقق می‌شود بنابراین باید تولید مسکن مورد توجه دولت قرار گیرد. رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به وجود بیش از 77 هزار هکتار بافت فرسوده در شهرهای کشور و بافت حاشیه‌ای در 100 هزار هکتار از مساحت شهری، اظهار داشت: براساس مطالعات و آمار ارائه شده از طرف وزارت راه و شهرسازی، سالانه به بیش از یک‌میلیون واحد مسکونی جدید برای تامین نیاز کشور به مسکن در 10 سال آینده احتیاج داریم. برزگر با بیان اینکه عدم توجه به این موضوع موجب انباشت نیازمندی‌ها به صورت سالانه می‌شود، گفت: باید به نیاز مسکن در جامعه توجه کرد تا در آینده با مشکلات انباشت تقاضا روبه‌رو نباشیم.

مجبور نیستیم در صندوق‌های زمین و ساختمان وارد شویم

عضو انجمن سراسری انبوه‌سازان با انتقاد از اظهارات مشاور وزیر راه و شهرسازی، گفت: ‌انبوه‌سازان مجبور نیستند در صندوق‌های زمین و ساختمان حضور داشته باشند و می‌توانند منابع مالی خود را از راه‌های دیگری تامین کنند. ایرج رهبر در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه تامین منابع مالی یکی از مشکلاتی بوده که همواره در بخش مسکن مطرح است، اظهار کرد: یکی از راه‌های تامین منابع، صندوق‌های زمین و مسکن است که در قالب آن پول‌های خرد مردم برای اجرای پروژه‌ها جمع‌آوری می‌شود. وی با بیان اینکه باید مشکلات این قبیل صندوق‌ها با جدیت برطرف شود، تصریح کرد: در گذشته برای این صندوق‌ها شرط می‌گذاشتند، به‌عنوان مثال یکبار گفتند سرمایه‌گذار نمی‌تواند در صندوق اعمال نظر کند بعد از مدتی این مساله اصلاح شد. رهبر با بیان اینکه در صندوق زمین و ساختمان فرد با 1000 تومان سهامدار می‌شود، بیان کرد:‌ به‌ نظرم بورس باید تمهیداتی برای فروش اوراق 1000 تومانی و کنترل جمعیتی که این اوراق را می‌خرند، بیندیشد. فردی که با 1000 تومان سهامدار شده، ممکن است انتقاداتی داشته باشد و آن را رسانه‌ای کند و این موضوع می‌تواند جو را به هم بریزد.

تداوم رکود بازارمسکن تا پایان سال

رئیس شورای اخلاق حرفه‌ای مهندسان مشاور ایران گفت: طرح‌هایی از قبیل وام 80 میلیونی کمکی به بازار مسکن نخواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال روند رکودی در بازار ادامه داشته باشد. عطاءالله آیت‌اللهی درباره وام 80 میلیون تومانی خانه اظهار کرد: پرداخت این میزان وام تاثیر چندانی در بازار مسکن نخواهد داشت مگر آنکه به خرید خانه در شهرستان‌ها، واحدهای کوچک‌تر و ارزان‌تر کمک کند. وی با بیان اینکه این رقم برای تهران و کلانشهرها مبلغ قابل توجهی نیست، تصریح کرد:‌ بحثی که وزیر راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی اعلام کردند تسهیلات مسکن باید حداقل 50 درصد قیمت یک واحد مسکونی را تامین کند، باید مدنظر قرار گیرد. آیت‌اللهی تاکید کرد:‌ اگر بتوانند طرح‌هایی از قبیل صندوق‌های پس‌انداز مسکن راه‌اندازی کنند و تسهیلاتی به مردم داده شود که 50 درصد از یک واحد مسکونی را تامین کند می‌توان گفت به خانه‌دار کردن مردم کمک می‌شود. وی با بیان اینکه در غیر این صورت وام 80 میلیونی خانه کمکی به بازار مسکن نخواهد کرد، به ایسنا گفت:‌ تعداد خانه‌های خالی در کشور زیاد است تا جایی که ارقامی حدود 500 هزار واحد خالی هم بیان شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها