کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پرورش دهندگان ماهی در قفس تسهیلات ارزی و ریالی می‌گیرند


کد خبر : ۶۶۶۴۶سه شنبه، ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۹:۱۵۲۳۲۸ بازدید

پرورش ماهی در قفس از بهترین روش‌های توسعه آبزی پروری است که ارزش افزوده و سودآوری بالایی نیز دارد. به‌گفته کارشناسان حوزه کشاورزی ...
پرورش دهندگان ماهی در قفس تسهیلات ارزی و ریالی می‌گیرندپرورش دهندگان ماهی در قفس تسهیلات ارزی و ریالی می‌گیرند

روزنامه ایران: پرورش ماهی در قفس از بهترین روش‌های توسعه آبزی پروری است که ارزش افزوده و سودآوری بالایی نیز دارد. به‌گفته کارشناسان حوزه کشاورزی این نوع پرورش آبزیان، درآمد بالایی را نصیب صاحبان کسب و کار می‌کند. پرورش ماهی در قفس طرحی است که در آن ماهی درون یک قفس یا سبد قرار می‌گیرد که قفس‌ها و سبدها از چوب یا تورهای کیسه‌ای به شکل‌های مختلفی از جمله ثابت، شناور، قابل غوطه ور و غوطه ور با کارکردهای متفاوت ساخته می‌شود. این نوع پرورش ماهی در داخل دریا انجام می‌شود و چند سالی است که در ایران نیز مانند دیگر کشورهای توسعه یافته اجرا می‌شود.

مزیت‌های طرح در ایران

آبزی پروری در دنیا به روش‌های مختلف انجام می‌شود. از 40 سال پیش از ظرفیت دریا برای آبزی پروری استفاده شد. چندین مزیت برای پرورش ماهی در قفس در کشور ما وجود دارد که باعث شد این نوع پرورش آبزیان در اولویت برنامه‌های تولید قرار گیرد. سیف‌الله حقیقی، مجری طرح پرورش ماهی در قفس در گفت‌و‌گو با «ایران»، از 4 مزیت شرایط اقلیمی کشور برای توسعه پرورش ماهی در قفس نام برد.

به‌گفته حقیقی چند خصوصیت کشور ما را به سمت آبزی پروری در قفس سوق داد. مزیت مهم پرورش ماهی در قفس استفاده نکردن از آب شیرین در این طرح است. در کشور محدودیت آب شیرین داریم. اما با پرورش ماهی در قفس از آب شور دریا استفاده می‌شود. در کل زنجیره پرورش ماهی در قفس نیاز به آب شیرین کمتر از یک درصد است. حقیقی مزیت دیگر در ترجیح پرورش آبزیان به‌صورت پرورش ماهی در قفس را «وجود 6 هزار کیلومتر خط ساحلی در کشور دانست که فرصت مناسبی برای کشور است تا استفاده کنیم.» برای پرورش ماهی در قفس در دریا نسبت به پرورش در خشکی عرصه کمتری نیاز است. به گفته مجری طرح پرورش ماهی در قفس «کل تولید انواع مختلف آبزیان در کشور یک میلیون و 200 هزار تن است اما با حفظ شرایط زیست محیطی و حفظ شرایط پایدار، 5 میلیون تن ظرفیت آبزی پروری از طریق پرورش ماهی در قفس داریم. در حالی که یک مزرعه 5هزار تنی 60 هکتار زمین در عرصه دریا نیاز دارد همین مزرعه اگر قرار باشد در خشکی فعال شود به 1250 هکتار زمین نیاز دارد. اما می‌توانیم با 60 هکتار عرصه در دریا تولیدی معادل 1250 هکتار در خشکی داشته باشیم.

حقیقی مزیت دیگر تولید ماهی در قفس را تولید ارگانیک نام برد. او گفت: «محصول تولیدی ماهی در قفس در محیط دریا کاملاً ارگانیک است. به همین دلیل قیمت آن بالاتر از محصولاتی است که در شرایط عادی تولید می‌شود.»

میزان تولید

میزان کل تولیدات آبزیان کشور در سال 97 معادل 1.200 میلیون تن بود که به‌گفته مجری طرح پرورش ماهی در قفس «از این میزان 15 هزار تن مربوط به تولید ماهی در قفس است.» حقیقی افزود: در حال حاضر از میان آبزیان، فقط ماهی به‌صورت پرورش در قفس تولید می‌شود اما در نظر داریم در دراز مدت گونه‌های دیگر آبزیان را نیز به این صورت تولید کنیم. اکنون در زیر قفس‌ها صدف پرورش داده می‌شود که این کار را تازه شروع کرده‌ایم.»

صادرات

مجری طرح پرورش ماهی درقفس خاطرنشان کرد: «سال گذشته 62 درصد تولید پرورش ماهی در قفس صادر شد. کل پرورش و زنجیره تولید در دست بخش خصوصی است و در شمال و جنوب کشور این نوع تولید اجرا می‌شود. کل صید ماهی استخوانی دریای خزر 15 هزار تن است. اما در مواردی تولید ماهی در قفس توسط بخش خصوصی یک سوم کل صید دریای خزر است. بنایراین تولید ماهی در قفس ارزش افزوده بالایی دارد.»

تسهیلات ارزی

بخشی از تجهیزات پرورش ماهی در قفس وارداتی است به‌همین دلیل دولت به فعالان بخش خصوصی برای ورود به این فعالیت ارز با نرخ دولتی پرداخت می‌کرد. اما به گفته حقیقی «با تغییر نرخ ارز دیگر ارز دولتی به فعالان پرداخت نمی‌شود اما وزارت جهاد کشاورزی به‌دنبال این است تا دولت را به پرداخت دوباره ارز دولتی به فعالان این بخش مجاب کند. ما تلاش می‌کنیم در برنامه ششم برای جذب بخش خصوصی به پرورش ماهی در قفس، ارز دولتی تأمین شود.» حقیقی خاطرنشان کرد: تسهیلات بانکی ارزی با سود 3.5 درصد به متقاضیان بخش خصوصی پرداخت می‌شود.تسهیلات ریالی نیز از محل تبصره 18 به بخش خصوصی پرداخت می‌شود که سود تسهیلات ریالی 10 درصد است.میزان تسهیلات نیز کاملاً بستگی به میزان تولید دارد. در کل 80 درصد هزینه کل پروژه تسهیلات پرداخت می‌شود.» در برنامه ششم افزایش سهم تولید پرورش ماهی در قفس به 200 هزار تن هدف‌گذاری شده است.  مجری طرح پرورش ماهی درقفس با اشاره به این موضوع افزود: پروانه تأسیس 180 هزار تن تولید ماهی در قفس تاکنون صادر شده است.همچنین تا افق 1404 تولید 400 هزار تن پیش‌بینی شده است.

ارز آوری

مجری طرح پرورش ماهی درقفس با اشاره به صادرات ماهیان تولید شده در قفس گفت: میزان ارزآوری در طرح پرورش ماهی در دریا در انتهای برنامه یعنی 200 هزار تن، 800 میلیون یورو در سال است.

اشتغالزایی

وی خاطرنشان کرد: میزان اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم به ازای هر 17 تن 3 نفر حدود 35 هزار نفر محاسبه شده است که از این میزان یک سوم شغل مستقیم و دو سوم شغل غیر مستقیم است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها