کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مهارت های مورد نیاز فارغ التحصیلان حسابداری برای ورود به بازار کار


کد خبر : ۶۶۶۰۸دوشنبه، ۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰:۲۹۹۲۲ بازدید

پیش نیاز ورود به حرفه حسابداری چیست؟ کسانی که قصد دارند به عنوان یک حسابدار تازه کار شروع به فعالیت کنند باید چه مهارت هایی داشته باشند؟ این ها سوالاتی هستند که پاسخ مشخصی ...

پیش نیاز ورود به حرفه حسابداری چیست؟ کسانی که قصد دارند به عنوان یک حسابدار تازه کار شروع به فعالیت کنند باید چه مهارت هایی داشته باشند؟ این ها سوالاتی هستند که پاسخ مشخصی برای آن ها وجود ندارد و افرادی مثل فارغ التحصیلان رشته حسابداری که قصد ورود به این بازار کار را دارند همیشه در مورد پاسخ این سوالات ابهام داشته اند.

در پایان این مقاله با پیش نیازهای ورود به حرفه حسابداری آشنا می شویم و درک می کنیم که یک حسابدار تازه کار باید به چه مواردی مسلط باشد.

لزوم تسلط حسابداران تازه کار و حرفه ای به مهارت های نرم

تفاوتی ندارد که به تازگی قصد ورود به حرفه حسابداری را دارید یا مدت هاست که در این حوزه مشغول به کار هستید. به دلیل فشار زیاد و استرسی که شغل حسابداری به همراه دارد، مهارت های نرم اهمیت زیادی در این حرفه دارند. حسابداری در همه واحدهای اقتصادی از مشاغلی است که با تمام بخش های یک مجموعه در ارتباط است و همین مسئله اهمیت برخورداری از مهارت های نرم را دوچندان می کند.

مهارت ها به طور کلی به دو دسته مهارت های نرم و مهارت سخت تقسیم می شوند. مهارت های نرم مهارت هایی هستند که به شخصیت هر فرد مرتبط است و معمولا تغییر دادن آن هم بسیار دشوار است، چرا که ریشه در بینش و طرز تفکر افراد دارد.

مهمترین مهارت نرمی که یک حسابدار باید از آن برخوردار باشد مهارت های ارتباطی است.

مهارت های مورد نیاز فارغ التحصیلان حسابداری برای ورود به بازار کار

مهارت های ارتباطی، مهمترین ویژگی یک حسابدار تازه کار

مهارت های ارتباطی موثر مهمترین مهارت نرمی است که حسابداران تازه کار برای پیشرفت در حوزه شغلی خود باید در آن دستی برآتش داشته باشند. مهارت ارتباطی به معنی توانایی برقراری ارتباط سازنده و دو طرفه با همکاران است، چرا که یک حسابدار مجبور است با کارکنان بخش های مختلف یک واحد اقتصادی ارتباط برقرار کند.

مهارت های سخت، پیش نیازهای ضروریِ ورود به حرفه حسابداری

مهارت های سخت به مهارت هایی گفته می شود که فنی و اکتسابی هستند. برای مثال آشنایی ابتدایی با انواع حسابداری یا توانایی کار کردن با یک نرم افزار حسابداری نمونه هایی از مهارت های سخت هستند که یک حسابدار تازه کار باید از آن ها برخوردار باشد.

برخلاف مهارت های نرم، مهارت های سخت، هم به خوبی قابل یادگیری هستند، هم معیارهایی برای سنجش آن ها وجود دارد.

دقت کنید که مهارت های سختی که یک حسابدار تازه کار باید به آن ها مسلط باشد شامل دو بخش مهارت های سخت عمومی و مهارت های سخت تخصصی است.

مهارت های مورد نیاز فارغ التحصیلان حسابداری برای ورود به بازار کار

مهارت های سختِ تخصصی

  • انواع حسابداری: یک حسابدار تازه کار باید با انواع حسابداری آشنایی کافی داشته باشد. برای مثال حتی اگر قرار باشد در یک مجموعه بازرگانی فعالیت کنید بهتر است با حسابداری صنعتی یا همان حسابداری بهای تمام شده کالای فروش رفته آشنایی داشته باشید. حسابداری شامل انواع مختلفی می شود که مهمترین تقسیم بندی آن شامل حسابداری دولتی، حسابداری صنعتی، حسابداری مالیاتی، حسابداری بودجه ای و حسابرسی می باشد.

  • قوانین مالیاتی: البته آشنایی با قوانین مالیاتی یک مزیت فوق العاده برای یک حسابدار تازه کار محسوب می شود، اما نیازی نیست که یک حسابدار تازه کار به قوانین مالیاتی تسلط داشته باشد. قوانین مالیاتی مبحثی تخصصی در زمینه حسابداری است که معمولا حسابداران با تجربه در آن تخصص دارند.
  • قوانین بیمه و قوانین کار: همانطور که اشاره کردیم حسابداری از بخش هایی است که در یک واحد اقتصادی به صورت مستقیم با کارکنان بخش های دیگر ارتباط مستقیم دارد. به همین دلیل بهتر است کسی که قرار است وارد این حرفه شود در حد آشنایی از قوانین بیمه و قوانین کار مطلع باشد.
  • اصول حسابداری: اصول حسابداری ستون و زیربنای دانش حسابداری کاربردی است. بدیهی است که یک حسابدار تازه کار باید به این اصول مسلط باشد.

مهارت های مورد نیاز فارغ التحصیلان حسابداری برای ورود به بازار کار

مهارت های سختِ عمومی

  • کامپیوتر و اینترنت: به طور کلی دانش عمومی در زمینه دانش کامپیوتر از لازمه های ورود به بازار کار حسابداری است. با توجه به توسعه کامپیوتر و اینترنت در سطحی گسترده این روزها مهارت و دانش عمومی برای استفاده از کامپیوتر و اینترنت دیگر مزیت محسوب نمی شود و پیش نیاز لازم برای ورود به حرفه حسابداری است.

  • نرم افزارهای حسابداری: امروزه بیشتر امور و محاسبات مالی کسب و کارها چه در طیف کسب و کارهای کوچک و چه در سازمان های بزرگ با نرم افزارهای حسابداری عجین شده است، از این رو آشنایی عمومی با نرم افزارهای حسابداری می تواند قدم دیگری برای ورود به بازار کار حسابداری باشد. البته نیازی نیست که همه نرم افزارها را بشناسید یا به آن ها تسلط داشته باشید، بلکه آشنایی با نرم افزار اکسل و شناخت عمومی نرم افزارهای مشهور حسابداری نیز می تواند یاری بخش مسیر شما باشد.

در پایان باید به این نکته بسیار مهم اشاره کنیم که چه فارغ التحصیل رشته حسابداری باشید یا به هر دلیل دیگری قصد ورود به بازار کار حسابداری را داشته باشید، تنها چیزی که می تواند جای پای شما را در مسیر موفقیت در این حوزه محکم کند، علاقه قلبی شما به این حرفه خواهد بود.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها