کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چه کسانی یارانه معیشتی گرفتند؟


کد خبر : ۶۶۶۰۵دوشنبه، ۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹:۳۲۱۴۳۳۳ بازدید

با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت و افزایش نرخ بنزین، درکنار یارانه نقدی که ماهانه به حدود 78 میلیون نفر تعلق می‌گیرد، از آبان ماه امسال یارانه ...
چه کسانی یارانه معیشتی گرفتند؟چه کسانی یارانه معیشتی گرفتند؟

با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت و افزایش نرخ بنزین، درکنار یارانه نقدی که ماهانه به حدود 78 میلیون نفر تعلق می‌گیرد، از آبان ماه امسال یارانه معیشتی نیز قرار است به حساب 60 میلیون ایرانی که در هفت دهک پایین درآمدی هستند، پرداخت شود. بنابر اعلام دولت، میزان یارانه معیشتی برای خانوارهای یک‌نفره 55 هزار تومان، برای خانوارهای دونفره 103 هزار تومان، خانوارهای سه‌نفره 138 هزار تومان، خانوارهای چهارنفره 172 هزار تومان و خانوارهای پنج‌نفره و بیشتر 205 هزار تومان است.

براین اساس، طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، نخستین مرحله از کمک معیشتی 28 آبان به حساب 20 میلیون نفر واریز شد، دومین مرحله نیز 30 آبان به حساب 20 میلیون نفر دیگر واریز شد و مرحله سوم کمک معیشتی هم ساعت 24 روز دوم آذر به حساب 20 میلیون نفر دیگر واریز شد.

این درحالی است که پس از واریز سومین مرحله یارانه معیشتی تعداد زیادی از مردم که خود را مشمول دریافت این یارانه می‌دانند اعلام کردند که مبلغی به حساب آنها واریز نشده است. این افراد در تماس با رسانه‌های مختلف اعلام کرده‌اند که از نظر درآمدی به‌هیچ عنوان در سه دهک بالایی که در لیست پرداخت یارانه نیستند، قرار ندارند. پیش از این در نشست هفتگی سخنگوی دولت اعلام شده بود که جاماندگان از یارانه معیشتی باید از طریق کد دستوری #۶۳۶۹* اعتراض خود را به ثبت برسانند.

جاماندگان بسته معیشتی ثبت‌نام کنند

در همین راستا رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که ۲۴ آذر درباره سهمیه‌بندی بنزین و بازگشت درآمد حاصل از آن به مردم، گزارش خواهد داد. به‌گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت، در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما، گفت: ۲۴ آذر بنده به‌طور دقیق و شفاف به مردم اعلام خواهم کرد که از سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن دولت چقدر درآمد کسب کرده و چه میزان آن به مردم بازگشت داده شده و چقدر در میزان مصرف بنزین صرفه‌جویی یا از قاچاق بنزین کاسته شده است.

نوبخت ادامه داد: حتی درآمد حاصل از صادرات بنزینی که در مصرف مردم صرفه‌جویی یا از قاچاق کاسته می‌شود نیز به مردم بازگشت داده می‌شود و هیچ درآمدی از افزایش قیمت یا صادرات بنزین به جیب دولت نمی‌رود.

وی گفت: کسانی که بسته معیشتی را دریافت نکرده‌اند و جزو ۶۰ میلیون نفر نبوده‌اند، می‌توانند درخواست خود را اعلام کنند و درخواست آنها از سوی وزارت رفاه پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در نظر داریم هر ماه در سه نوبت ده‌روزه به مردم پرداختی داشته باشیم، یکی از این مراحل کمک معیشتی، مرحله دوم پرداخت یارانه‌ها و مرحله سوم پرداخت حقوق است که آنها را در بازه زمانی دقیق مشخص و در آینده نزدیک طی یک اطلاعیه اعلام می‌کنیم. وی افزود: پرداختی به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از سه به شش برابر افزایش یافته است. نوبخت با اشاره به اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین در سال‌جاری گفت: مصرف بنزین در کشور تصاعدی رو به افزایش بود و با تداوم افزایش مصرف، کشور نیاز به واردات پیدا می‌کرد. به‌دلیل شرایط تحریمی، سال ۱۳۹۷ زمان مناسبی برای اصلاح قیمت بنزین نبود.

او ادامه داد: طرح واریز یارانه سوخت (بنزین) برای ۶۰ میلیون نفر (۱۸ میلیون خانوار) بود، اما با تأکید آقای رئیس جمهوری قرار شد هر کسی که از ۶۰ میلیون تا حدود ۸۴ میلیون جمعیت کشور متقاضی دریافت این یارانه بنزین باشند با توجه به ساز و کار تعریف شده از سوی متولی این امر یعنی وزارت کار می‌توانند به‌صورت سامانه‌ای و غیر حضوری درخواست خود را اعلام کنند پس از بررسی‌ها و کمتر از یک ماه نتیجه به سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌شود و واجدین شرایط مشمول دریافت یارانه خواهند بود. رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: برای آن دسته افرادی که پس از بررسی مجدد مشمول دریافت یارانه بنزین می‌شوند در ماه آینده دو نوبت واریز صورت می‌پذیرد تا با دریافت‌کنندگان قبلی در یک سطح قرار بگیرند.

واردات کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه روزگذشته پیش‌نویس بودجه سال ۹۹ را تقدیم دولت کردیم، گفت: آقای رئیس جمهوری دستور داد که سال آینده هم همه اقلام اساسی کشور با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد گردد.

نوبخت اضافه کرد: در نظر داریم برای ایجاد نظم در پرداخت‌های یارانه‌ای و حقوق به مردم، ماه را به سه بخش تقسیم و در ۱۰ روز اول یارانه‌های حمایتی معیشتی را پرداخت کنیم، ۲۰ هر ماه یارانه‌های هدفمندی را پرداخت کنیم و حقوق‌ها را هم ۲۸ هر ماه بپردازیم البته زمان دقیق پرداخت‌ها به مردم اعلام خواهد شد.

صرفه‌جویی روزانه 6 میلیون لیتری با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین

نوبخت با بیان اینکه مصرف روزانه بنزین در کشور حدود ۸۹ میلیون لیتر است افزود: حدود ۶۳ میلیون لیتر روزانه به‌صورت سهمیه‌ای با نرخ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود آنچه باقی می‌ماند و با نرخ ۳ هزار تومان آزاد عرضه می‌شود ۲۵ میلیون لیتر است که با اجرای طرح سوخت یارانه‌ای می‌توانیم روزانه ۶ میلیون لیتر صرفه‌جویی کنیم.

انگیزه دولت برای سهمیه‌بندی بنزین، جبران کسری بودجه نبود

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: مردم باید بدانند که انگیزه دولت از اجرای طرح بنزین یارانه‌ای، جبران کسری بودجه نبود، زیرا آقای روحانی به این شرط طرح را پذیرفت که ریالی از درآمد طرح به بودجه واریز نشود.

24 ساعته کد رهگیری بگیرید

وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی شنبه شب با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سرپرستان خانواری که مشمول سبد حمایتی دولت نشده‌ و خود را واجد شرایط دریافت این مبلغ می‌دانند، از ساعت ۸ صبح یکشنبه سوم آذرماه می‌توانند درخواست خود را با ارسال شماره ملی(سرپرست خانوار) به کد دستوری #۶۳۶۹* اعلام و ثبت کنند. البته در ابتدای روز این سامانه با اختلال همراه شد.

در اطلاعیه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تصریح شده؛ برای آن دسته از خانوارهایی که درخواست خود را از طریق کد دستوری اعلام کنند، ظرف ۲۴ ساعت کد رهگیری ارسال خواهد شد. بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شماره تلفن همراه برای ارسال کد دستوری باید به‌نام سرپرست خانوار باشد.

در این اطلاعیه افزوده شده است: پس از رسیدگی و بررسی استطاعت مالی فرد متقاضی، اقدام لازم برای واریز وجه مورد نظر انجام خواهد شد.

وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی همچنین تأکید کرده که افراد از هرگونه مراجعه حضوری و تماس تلفنی به وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه از جمله وزارت تعاون یا سازمان هدفمندی یارانه‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها خودداری کنند.

میرزایی افزود: آمار توزیع استانی خانوارها نشان می‌دهد استان‌هایی که به لحاظ مالی متمول هستند، سهم کمتری از حمایت معیشتی دولت داشته‌اند و همچنین استان‌های کمتر برخوردار نیز سهم بیشتری را برای دریافت این کمک دولت به خود اختصاص داده‌اند.

وی درباره خانوارهایی که خود را مشمول دریافت حمایت معیشتی می‌دانند؛ اما در این مرحله از این کمک دولت بهره‌مند نشده‌اند نیز، گفت: خانوارهایی که تاکنون حمایت معیشتی دولت را دریافت نکرده‌اند، اعم از یارانه بگیران، جاماندگان، انصراف دهندگان یارانه نقدی، یا حتی گروه‌هایی که به‌دلیل وسع مالی یارانه نقدی آنها حذف شده است، از طریق کد دستوری #۶۳۶۹* می‌توانند اعلام نیاز کنند.

میرزایی در پاسخ به اینکه آیا علاوه بر کد USSD سامانه دیگری برای ثبت اعتراض و اعلام نیاز دریافت حمایت معیشتی اعلام می‌شود، ادامه داد: کد دستوری یکی از سیستم‌های رایج و قابل اعتماد دنیا برای احراز هویت خانوار است و به همین دلیل خانوارها فقط از همین طریق می‌توانند اعلام نیاز کنند، ضمن اینکه ارسال پیامک به منزله اعلام رسمی تلقی می‌شود.

سرپرستان خانوار باید مالک شماره باشند

وی با تأکید بر اینکه شماره موبایل سرپرستان خانوار برای اعلام نیاز حمایت معیشتی حتماً باید به‌نام شخص سرپرست خانوار باشد و از شماره موبایل شخص دیگری نمی‌توانند اعتراض خود را ثبت کنند، گفت: برای احراز هویت قطعاً شماره ملی ارسالی از کد دستوری اعلام شده باید با شماره تلفن سرپرست خانوار تطبیق داده شود و در صورتی اعتراض مورد پذیرش قرار می‌گیرد که کد ملی با شماره موبایل سرپرست خانوار مطابقت داشته باشد./ روزنامه ایران



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها