کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

انتصاب مدیران سیاسی ؛ دلیل عقب ماندگی صنعت ریلی


کد خبر : ۶۶۲۵جمعه، ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲:۱۸۲۸۲۱ بازدید

در صنعت ریلی کشور به جای مدیران متخصص ،مدیران سیاسی گماشته شده اند و مدیران سیاسی هم به دلیل اینکه تخصصی در این زمینه نداشته اند خیلی نتوانسته اند در این زمینه برنامه ای تدوین ...

برخی از مسئولان به ساخت و توسعه صنایعی اصرار دارند که ایران در ساخت آنها هیچگونه مزیتی ندارد . این اصرار ها که بیشتر از ابعاد سیاسی انجام می گیرد تا اقتصادی، تنها چند فرودگاه زیان ده بر روی دست کشور گذاشته است و هواپیماهایی که گاه و بیگاه سقوط می کنند.

بنابراین شاید بهتر باشد هزینه ای که صرف ساخت فرودگاه های زیان ده می شود، صرف توسعه صنعتی شود که هم طرفداران بیشتری دارد و هم صرفه اقتصادی افزون تر. صنایع ریلی در ایران ظرفیت های زیادی دارد. 

سید محمد بیاتیان، نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی و دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن در گفتگو با افکارنیوز می گوید: «اگر این کار انجام بگیرد تاثیر به سزایی دارد. صنایع ریلی هم در بخش جابجایی مسافر و هم حمل و نقل کالا و کمک به مباحث اقتصادی تاثر گذار خواهد بود. این استعداد نیز در داخل وجود دارد که ما بتوانیم خودمان تمام این کارها را بدون اتکا به خارج از کشور انجام دهیم. در صنایع هوایی ما یک کار ابتدایی انجام دادیم و نتیجه آن هم چیزی جز سقوط هواپیماهای ایران ۱۴۰ نبود. در بخش جاده ای نیز مشکلات جدی داریم که هنوز توفیقاتی حاصل نشده است . با وضعیت فعلی در بحث پروژه های جاده ای و حمل و نقل یا نیمه کاره مانده اند یا به سرانجامی نرسیده اند. بنابراین اگر بر صنایع ریلی سرمایه گذاری کنیم تاثیر به سزایی دارد.»

وی در جواب اینکه پس مشکل چیست که تاکنون به این بخش توجه نشده است ، معتقد است: «به نظر من مشکل قانونی نداریم که توجه دولت ها به این بخش معطوف نشده است. در کنار آن در خیلی از جاها به جای مدیران متخصص ، مدیران سیاسی گماشته شده اند و مدیران سیاسی هم به دلیل اینکه تخصصی در این زمینه نداشته اند خیلی نتوانسته اند در این زمینه برنامه ای تدوین کنند و براساس برنامه پیش بروند. بنابراین این جایگاه های تخصصی همیشه با تغییر دولت ها و وزرا دستخوش تغییر می شده است و این یکی از موانع اصلی بوده است.»

بیاتیان در ادامه می افزاید: «در کنار آن صنایع مربوط به صنایع ریلی تا امروز بخش خصوصی را وارد گود نکرده ایم و سرمایه گذاری خوبی صورت نگرفته است. ما در زمینه ساخت لوکوموتیو و واگن و چه در بحث ساخت ریل توانمندی های بسیار خوبی داریم.»

این عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به سوددده بودن توسعه صنایع ریلی، می گوید: «مطمئنا اینگونه است که این صنایع دارای تقاضا و همچنین امنیت بیشتری هستند بنابراین سود اقتصادی بیشتری هم دارند. از سوی دیگر ماندگاری این صنایع نسبت به صنایع حمل و نقل جاده ای و هوایی بالاتر است. هزینه نگه داری ریل پس از ایجاد بسیار کمتر از هزینه نگه داری حمل و نقل های جاده ایست. قیر یکی از موادی است که برای آسفالت جاده ها به کار می رود و قیمت آن در چند سال اخیر تا ۱۲۰۰ درصد افزایش داشته است. هزینه نگه داری آن نیز بالاست. بنابراین صنایع ریلی هم صنایع ماندگارتر و هم دارای هزینه کمتری هستند.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها