کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گزارش بانک‌مرکزی از انحراف‌های ارزی بانک کارآفرین


کد خبر : ۶۶۰۵پنجشنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۲:۰۵۲۴۴۵ بازدید

گزارش منتشرشده از عملکرد بانک «کارآفرین» در زمان ریاست ولی‌الله سیف بر این بانک که اکنون ریاست بانک‌مرکزی را عهده‌دار است، نشان می‌دهد بانک «کارآفرین» 16‌ میلیون‌ دلار ...

گزارش منتشرشده از عملکرد بانک «کارآفرین» در زمان ریاست ولی‌الله سیف بر این بانک که اکنون ریاست بانک‌مرکزی را عهده‌دار است، نشان می‌دهد بانک «کارآفرین» 16‌میلیون‌دلار کمبود منابع نسبت به مصارف داشته است. هرچند این گزارش که با عنوان «خلاصه گزارش ارزی سال 90 بانک «کارآفرین» انتشار یافته به نقل از خبرگزاری مهر انحراف ارزی سیف قلمداد شده است، اما بر اساس نظر کارشناسان بانکی کمبود منابع در مقایسه با مصارف به معنی انحراف یا تخلف نبوده و تنها‌ درصد ریسک‌پذیری بانک مزبور را نشان می‌دهد.

تحلیلگران معتقدند بر اساس قوانین بانکداری بدون ربا در کشور بانک‌ها اجازه دارند مصارفی بیش از منابع ارزی خود داشته باشند. اشاره این کارشناسان نیز به ضابطه‌ای است که با عنوان پوزیشن باز در قانون بانکداری آمده است. پوزیشن باز تاکید می‌کند بانک‌ها قادر هستند تا 30‌درصد سرمایه پایه خود، پوزیشن باز یا مصرفی بیش از منابع خود داشته باشند. بنابر این تعریف کمتربودن منابع بانک «کارآفرین» نسبت به مصارف این بانک تخلف محسوب نشده و فقط نوعی ریسک به حساب می‌آید. این ریسک نیز به نرخ ارز بازمی‌گردد به این مفهوم که اگر بانکی یک‌میلیارددلار بدهی ارزی داشته و 800‌میلیون‌دلار منابع داشته باشد؛ در صورتی که این بدهی در زمان ارز هزارتومانی ایجاد شده باشد، اکنون برای تامین 200‌میلیون‌تومان کسری باید ارز گران‌تری را خریداری کرده و در نتیجه زیانی متوجه بانک خواهد شد. با این وجود زیان ایجادشده به منزله تخلف یا انحراف ارزی نبوده و مقررات اجازه چنین ریسکی را به مدیران‌عامل می‌دهد.

در گزارش بانک‌مرکزی جزییات منابع و مصارف بانک به این صورت ذکر شده است: مجموع خالص منابع ارزی بانک «کارآفرین» معادل یک‌میلیاردو 856‌میلیون‌دلار بوده و همچنین بر اساس اطلاعات اخذشده از بانک یادشده مصارف ارزی مبلغ یک‌میلیاردو 839‌میلیون‌دلار است. مقایسه ارقام منابع و مصارف ارزی بیانگر مغایرتی به میزان 16‌میلیون‌و 590 هزار و 244دلار بوده، بنابراین موضوع توسط گروه بازرسی از طریق مدیر اداره بین‌الملل بانک «کارآفرین» مورد پیگیری قرار گرفت که از سوی بانک مذکور پاسخ یا اطلاعاتی ارایه نشد. بنابراین مبلغ فوق با احتساب حاشیه سود دوهزارو 388ریال برای هردلار، مبلغ 39‌میلیاردو617‌میلیون‌و 502 هزارو672ریال شده که جزو بدهی بانک «کارآفرین» محاسبه شد.
اما در بخش دیگری از گزارش بانک‌مرکزی، به«عدم وجود پروانه سبز گمرکی» اشاره و عنوان شده است: با بررسی برخی از پرونده‌های ارزی سال 90 و اطلاعات دریافتی از بانک «کارآفرین»، مشخص شد برخی از پرونده‌های اعتبارات اسنادی فاقد پروانه سبز گمرکی است. (مدت شش‌ماه فرصت ارایه نیز از تاریخ تحویل اسناد سپری شده است) البته کارشناسان درخصوص عدم وجود برگه پروانه سبز گمرکی نیز می‌گویند برخی پرونده‌های اعتبارات اسنادی نیازی به برگه سبز نداشته و بنابراین فقدان این برگه‌ها نیز نمی‌تواند به منزله تخلف محسوب شود.

با توجه به روند بازرسی در چندنوبت و نظر به پیگیری‌های به عمل‌آمده توسط بانک یادشده درخصوص اخذ پروانه سبز گمرکی از مشتریان آخرین اطلاعات تا تاریخ تهیه گزارش حاضر (2/7/91) درخصوص پرونده‌های فاقد پروانه سبز گمرکی معادل چهار‌میلیون‌ و 934 هزار و 283 دلار بوده که با احتساب حاشیه سود دوهزار و 388 ریال برای هر دلار بالغ بر 11‌ میلیارد و 783‌ میلیون ‌و 67 هزار و 804 ریال محاسبه شد. کارشناسان بانک‌مرکزی در این گزارش درباره«انحراف نرخ مربوط به شرکت صرافی «کارآفرین» هم اعلام کرده‌اند: 1- فروش ارز به‌صورت حواله داخلی به مبلغ 225،102 میلیون‌ریال و با مبلغ 1،905 میلیون‌ریال حاشیه سود. 2- فروش ارز با نرخ آزاد در تاریخ 27/12/90 به مبلغ 8/113 میلیون‌ریال و با مبلغ 7/38‌ میلیون‌ریال حاشیه سود. 3- فروش ارز یورو و دلار با نرخی بالاتر از نرخ فرعی بازار فرعی از محل تبدیل درهم تخصیصی بانک‌مرکزی به مبلغ‌ 855/76 میلیون‌ریال و با حاشیه سودی معادل با 2،829میلیون‌ریال.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها