کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ذخیره آب سدهای کشور از 50 درصد گذشت


کد خبر : ۶۵۸۱۴چهارشنبه، ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳:۳۴۳۷۴۲ بازدید

آیا سال آبی جدید همانند سال آبی گذشته پرباران خواهد بود یا نرمال سپری خواهد شد؟ سوالی که در پاسخ به آن می‌توان به بارش‌های ...
ذخیره آب سدهای کشور از 50 درصد گذشتذخیره آب سدهای کشور از 50 درصد گذشت

آیا سال آبی جدید همانند سال آبی گذشته پرباران خواهد بود یا نرمال سپری خواهد شد؟ سوالی که در پاسخ به آن می‌توان به بارش‌های ۳۵ روز ابتدایی سال آبی جاری اشاره کرد که از رشد ۵۳ درصدی نسبت به متوسط در درازمدت (آمار ۵۱ ساله) حکایت دارد.

براساس داده‌های اعلام شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب، میزان بارش‌ها در کشور از زمان شروع سال آبی (اول مهر) تا ۵ آبان ماه در ۶ حوضه آبریز اصلی کشور برابر با ۴/ ۱۵میلی متر بوده که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۱۰ میلی‌متر) ۵۳ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۴/ ۱۸ میلی‌‌متر) کاهش ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد. مقایسه ۳۵روز بارشی کشور با مدت مشابه سال گذشته بیانگر آن است که تنها در دو حوضه آبریز رشد بارش ثبت شده و سایر حوضه افت بارش را در این مدت ثبت کرده‌اند.

بارش‌های تجمعی حکایت از آن دارد که حوضه‌های درجه یک «مرزی شرق» و «فلات مرکزی» به‌ ترتیب بیشترین میزان بارندگی‌ها را در سال آبی جاری به ثبت رسانده‌اند و براین اساس میزان بارش در حوضه آبریز «مرزی شرق» با ثبت ۴ میلی‌متر بارندگی نسبت به مدت زمان مشابه سال آبی گذشته (۷/ ۰ میلی‌متر) رشد ۴۷۶ درصدی را ثبت کرده است، این میزان بارندگی در حوضه «فلات مرکزی» نیز با بارندگی ۶/ ۹ میلی‌‌متر در ۳۵ روز نخست سال آبی‌جاری، نسبت به مدت زمان مشابه سال آبی گذشته (۲/ ۷ میلی‌متر) رشد ۳۴ درصدی را در کارنامه خود ثبت و جایگاه دوم از لحاظ بیشترین رشد میزان بارندگی‌ها را به دست آورده است.

اما در چهار حوضه آبریز اصلی، وضعیت بارندگی‌ها به‌گونه‌ای دیگر رقم خورده است. براساس ارزیابی‌ها حوضه‌های آبریز «قره ‌قوم»، «خلیج فارس و دریای عمان»، «دریای خزر» و «دریاچه ارومیه» به ‌ترتیب بیشترین افت ریزش‌ها در ۳۵ روز نخست سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل را تجربه کرده‌اند. حوضه «قره ‌قوم» در مدت زمان مورد بررسی ۸/ ۲ میلی‌ متر بارندگی را به ثبت رسانده و نسبت به سال آبی گذشته، افت ۷۱ درصدی را تجربه کرده است. میزان بارندگی‌ها در سایر حوضه‌‌های آبریز اصلی شامل «خلیج فارس و دریای عمان»، «دریای خزر» و «دریاچه ارومیه» نیز با افت ۴۰ درصد، ۲۱ درصد و ۱۰ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال آبی گذشته ثبت شده است.

از سوی دیگر، آخرین وضعیت سدهای کشور نشان دهنده تکمیل بیش از نیمی از ظرفیت سدهای کشور است. براساس داده‌های اعلام شده ظرفیت کل مخازن سدهای کشور ۵۰میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب است و در حال حاضر حدود ۵/ ۲۶ میلیارد مترمکعب آب پشت سدهای کشور ذخیره شده و با توجه به آخرین وضعیت سدهای کشور می‌توان گفت هم‌اکنون حدود ۵۲ درصد پر و ۴۸ درصد خالی است و تداوم بارش‌ها موجب شده تا رهاسازی آب از سدها ادامه یابد. درحالی حجم آب پشت سدهای کشور بیش از ۲۶ میلیارد مترمکعب است که در زمان مشابه سال قبل، این حجم حدود ۱۹ میلیارد مترمکعب بود. طبق اعلام وزارت نیرو، در حال حاضر از میان ۱۹۳ سد بزرگ کشور حدود ۷۱ سد مهم کمتر از ۴۰ درصد پر هستند و تنها یک درصد سدهای بزرگ کشور بیش از ۹۰ درصد آب دارند.


ورود سامانه بارشی جدید

بارندگی در ۳۵ روز اول سال آبی ۹۹-۹۸ که سیل و آبگرفتگی در برخی از استان‌ها را به همراه داشت در حالی است که مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی جدید از امروز (چهارشنبه) خبر داده و اعلام کرد که سامانه جدید از بعد از ظهر روز گذشته با ورود سامانه بارشی از غرب به کشور وارد مرحله جدید خواهد شد و با این شرایط شاهد باران، ‌رعد و برق و وزش باد در شمال غرب و غرب کشور و استان‌های قزوین، البرز و تهران خواهیم بود.

براساس پیش‌بینی اعلام شده روز پنج‌ شنبه بیشترین فعالیت این سامانه بارشی در شرق و شمال‌شرق کشور خواهد بود، همچنین در استان‌های سمنان، سیستان و بلوچستان و در دامنه‌های البرز شرقی رگبار باران و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود و به تدریج از اواخر وقت پنج‌ شنبه این سامانه از شرق کشور خارج خواهد شد. پیش‌بینی بارش برای روزهای اخیر همچنین بیانگر آن است که روز جمعه رگبار پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید در شمال و جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال هرمزگان و شرق خراسان جنوبی خواهیم داشت؛ همچنین با گذر موج تراز میانی از نوار شمالی کشور، بارش در سواحل خزر روز جمعه تشدید می‌شود. با توجه به سامانه‌های بارشی که در روزهای اخیر در کشور صورت گرفته و تداوم آن تا آخر هفته پیش‌بینی شده است، می‌توان مثبت شدن میانگین بارش در سایر حوضه‌های آبریز را نیز پیش‌بینی کرد تا به این طریق نه تنها در مقایسه با درازمدت بلکه در مقایسه با سال آبی گذشته نیز شاهد رشد بارش باشیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها