کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فرانسه صادرات اسلحه به ترکیه را قطع کرد


کد خبر : ۶۵۳۴۹یکشنبه، ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷:۲۱۴۰۰ بازدید

فرانسه صادرات سلاح به ترکیه را قطع کرد و بعد از آلمان، هلند، نروژ و فنلاند پنجمین کشور اروپایی است که دیگر جنگ‌افزاری به ترکیه نمی‌فروشد. این تصمیم فرانسه در اعتراض به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه اتخاذ شده است.

ارتش ترکیه که به عملیات گسترده خود تحت عنوان "چشمه صلح" در شمال شرقی سوریه ادامه می‌دهد، انتقادهای بین‌المللی را برانگیخته است. واکنش‌ها به این اقدام ترکیه در سطوح مختلف، از جمله قطع صادرات اسلحه به این کشور، ادامه دارد.

بعد از هلند، نروژ، فنلاند و آلمان اکنون فرانسه پنجمین کشور اروپاست که فروش سلاح به ترکیه را قطع کرده است. 

وزارت امور خارجه و دفاع فرانسه در بیانیه‌ای مشترک اعلام كردند كه تمامی پروژه‌های صادراتی مربوط به تسلیحات که در عملیات ارتش ترکیه در سوریه به کار برده می‌شوند فورا قطع خواهد شد.

شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا نیز قرار است روز دوشنبه ۱۴ اکتبر در لوکزامبورگ جلسه تشکیل دهد و درباره موضع هماهنگ اروپا در قبال ترکیه تصمیم‌گیری کند.

پیش از این هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرده بود که دولت این کشور برای فروش تجهیزاتی که می‌توانند در حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه مورد استفاده قرار گیرند مجوز صادر نمی‌کند.

به گفته هایکو ماس، دولت آلمان از سال ۲۰۱۶ و به خصوص پس از عملیات نظامی ارتش ترکیه در منطقه عفرین در شمال شرق سوریه، محدودیت‌های زیادی برای صادرات جنگ‌افزار به این کشور اعمال کرده ولی صدور تجهیزات نظامی به ترکیه تا کنون به طور کامل متوقف نشده است.

هلند نیز روز جمعه ۱۱ اکتبر خبر داد كه صدور تجهیزات نظامی به ترکیه به حالت تعلیق در خواهد آمد. فنلاند و نروژ نیز پیش‌تر اعلام کرده بودند که صادرات اسلحه به ترکیه را متوقف می‌کنند.

اما با وجود این فشارها عملیات ارتش ترکیه در شمال شرقی سوریه ادامه دارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفته است که ترکیه می‌تواند ۶۵ درصد نیازهای خود در زمینه صنایع دفاعی را تولید کند.

رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که ترکیه خود در فهرست ۱۵ کشور صادرکننده اسلحه در جهان قرار گرفته است.

بر اساس آمار انجمن صادرکنندگان ترکیه صنایع دفاعی ترکیه، این کشور در سال گذشته برای نخستین بار ۲ میلیارد و ۳۵ میلیون و ۳۳۴ هزار دلار ادوات و تجهیزات رزمی به خارج صادر کرده است.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها