کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

روحانی خواستار همکاری اتحادیه اقتصادی اورآسیا با ایران شد


کد خبر : ۶۴۹۶۵چهارشنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۸:۴۴۱۰۸۰ بازدید

روحانی در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اورآسیا خواستار فعال‌تر کردن مناسبات تجاری ایران با اعضای این اتحادیه شد. ایران بعد از تحریم‌های آمریکا و ...
روحانی خواستار همکاری اتحادیه اقتصادی اورآسیا با ایران شدروحانی خواستار همکاری اتحادیه اقتصادی اورآسیا با ایران شد

دویچه‌‌وله آلمان نوشت: روحانی در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اورآسیا خواستار فعال‌تر کردن مناسبات تجاری ایران با اعضای این اتحادیه شد. ایران بعد از تحریم‌های آمریکا و اعمال فشار حداکثری از طرف این کشور در جستجوی فرصت‌های اقتصادی جدیدی است.

حسن روحانی برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اورآسیا روز دوشنبه ۸ مهر (۳۱ سپتامبر) برای مدت دو روز به ارمنستان سفر کرد. رئیس جمهوری ایران با آرمن سرکیسیان، همتای ارمنی خود، ملاقات کرد. ارمنستان و ایران خواستار "فعال‌تر شدن مناسبات اقتصادی ایران و اتحادیه اورآسیا" شدند.

ایران اگرچه عضو این اتحادیه نیست ولی در بعضی از نشست‌های آن حضور داشته است. در نشست سال پیش نیز یک موافقت‌نامه بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا امضا شد.

تحریم‌های آمریکا و نزدیکی بیشتر ایران به اتحادیه اورآسیا

خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها علیه ایران سبب نزدیکی بیشتر ایران به روسیه و اتحادیه اقتصادی اورآسیا شده است.

حضور روحانی در نشست اجلاس سران اتحادیه اورآسیا در ایروان نشان می‌دهد که مقامات ایرانی به دنبال گسترده‌ترکردن مناسبات اقتصادی خود با همسایگان شمالی هستند.

روحانی در سخنرانی خود در اجلاس سران اورآسیا خواستار "مقابله جامعه بین‌المللی" با رویکرد "خصمانه و یکجانبه‌گرایانه" آمریکا شد.

رئیس جمهوری ایران به حمایت‌های اعضای اتحادیه اورآسیا دل بسته است. او بدون این که به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تاثیر آن بر وضعیت اقتصادی و معیشت مردم در داخل کشور اشاره‌ای کند، تاکید کرد که در نتیجه "اقدامات مخرب آمریکا" شاهد "رشد روزافزون فقر، ناامنی، مهاجرت و کاهش رشد اقتصادی در جهان هستیم".

رئیس جمهوری ایران در صحبت‌های خود به تشدید تنش در خلیج فارس هم اشاره کرد و کشورهایی را که از تحولات خلیج‌فارس و تنگه ‌هرمز متأثر شده‌اند به پیوستن به "ائتلاف امید" یعنی "ابتکار صلح هرمز" Hormoz Peace Endeavor دعوت کرد.

هدف اصلی روحانی در سفر به ایروان ولی گسترش و فعال‌تر کردن مناسبات اقتصادی ایران با اتحادیه اورآسیا است. او در صحبت‌های خود تاکید کرد که ایران ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های گسترده‌ای در مناطق آزاد تجاری در چابهار، امیرآباد، انزلی و ارس ایجاد کرده و این مناطق برای گسترش همکاری‌های تجاری با اتحادیه اقتصادی اورآسیا آماده است. او در ادامه از سرمایه‌گذاران اتحادیه اقتصادی اورآسیا دعوت کرد از توانمندی‌های ایران استفاده و در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

حسن روحانی ضمن درخواست همکاری در حوزه‌های مالی و بانکی اشاره کرد به اینکه ایران آمادگی دارد در آینده‌ای نزدیک میزبان سرمایه‌گذاران و کارآفرینان اتحادیه اقتصادی اورآسیا باشد.

در اتحادیه اقتصادی اورآسیا از جمله کشورهای بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان عضویت دارند. روسیه در این اتحادیه دارای نقش تعیین‌کننده‌ای است و این اتحادیه عملا زیر نفوذ این کشور قرار دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها