کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تلفن همراه ساخت ایران، ایده ای که ناکام ماند


کد خبر : ۶۴۸۷شنبه، ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۱:۱۶۳۶۴۶ بازدید

گمرک کشور ارزش کل واردات تلفن همراه را در سال گذشته معادل 183 میلیون دلار اعلام کرده است و بر اساس آمار گمرک در دو ماه نخست امسال بیش از 42 میلیون دلار تلفن همراه از مسیرهای قانونی وارد کشور شده است.

هفت سال پیش دولت نهم پروژه تولید ملی تلفن همراه را به منظور تامین بخشی از نیاز بازار از طریق گوشی های ساخت ایران را آغاز کرد. اما این پروژه بعد از گذر یک سال با شکست رو به رو شد و دولت احمدی نژاد علاوه بر اینکه پروژه به ظاهر موفقش به در بسته خورده بود این بار با رشد حیرت آور قاچاقی که به دلیل افزایش تعرفه 60 درصدی واردات تلفن همراه ایجاد شده بود مواجه شد.

علاوه بر باز شدن پای قاچاق تلفن همراه به کشور، چینی زدگی بازار موبایل هم دستش از بازار موبایل ایران کوتاه نماند. این در حالی است که در بررسی های میدانی سهم گوشی های قاچاق در بازار ایران به 90 درصد رسیده است.

گمرک کشور ارزش کل واردات تلفن همراه را در سال گذشته معادل 183 میلیون دلار اعلام کرده است و بر اساس آمار گمرک در دو ماه نخست امسال بیش از 42 میلیون دلار تلفن همراه از مسیرهای قانونی وارد کشور شده است. بسیاری از تحلیل گران اقتصادی بر این باورند که با توجه به اینکه در سال 91 حدود 6.1 میلیارد ‌دلار گوشی تلفن همراه به صورت قاچاق وارد کشور شده و با احتساب 10‌درصد حقوق گمرکی در همان سال، دولت تقریباً 163‌میلیون‌دلار حقوق گمرکی را فقط از محل قاچاق گوشی تلفن همراه در یک سال از دست داده است و در مجموع با احتساب مالیات بر ارزش افزوده دولت از محل قاچاق گوشی تلفن همراه سالانه حدود 200‌ میلیون‌دلار از دست می رود.

از سوی دیگر از چهار شرکتی که در سال 90 مدعی بودند تولید سالیانه 5 میلیونی تلفن همراه داخلی را تامین می کنند و 30 درصد از نیاز کشور را برآورده خواهند کرد، تنها شرکت جی ال ایکس است که بازمانده این طرح دردسر ساز است. این شرکت در  تکاپوست تا با تولید حدود 100 هزار گوشی داخلی وعده های محقق نشده چند سال پیش را زنده کند.

این در حالی است که بازار ایران ماهانه به یک میلیون و 200 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه و سالانه 14 میلیون و 400 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه نیاز دارد و اکنون دولت برای رهایی از قاچاق بی رویه، تعرفه 6 درصدی واردات گوشی را تعیین کرده است که با مالیات بر ارزش افزوده برای تاجر حدود 17 درصد تمام خواهد شد. همچنین تعداد گوشی های که به سیستم عامل اندروید مجهز هستند حدود 15 میلیون اعلام شده است.

همچنین مرتضی براری، معاون حقوقی وزیر ارتباطات و فناوری در تازه ترین خبرها اعلام کرده است که میانگین ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور 81 درصد است.

در کنار آمارهای موجود در خصوص واردات تلفن همراه و یا گوشی های ساخت ایران، آمارهای در خصوص سیم کارت های موجود در کشور منتشر شده است. طبق این آمارها تا پایان شهریور ماه سال گذشته در کشور 117 میلیون و 902 هزار و 116 سیم‌کارت واگذار شده که از این میان تنها 60 میلیون و 746 هزار و 774 سیم‌کارت یعنی حدودا نیمی از آنها فعال بوده‏ اند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها