کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مالیات بر ارزش افزوده در مجلس 2.5 ساله شد


کد خبر : ۶۴۸۵۳یکشنبه، ۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱:۱۳۲۴۶۹ بازدید

چند روز پیش گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی درباره مالیات بر ارزش افزوده در صحن علنی مجلس مطرح شد و باید امیدوار بود این لایحه مهم ...

چند روز پیش گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی درباره مالیات بر ارزش افزوده در صحن علنی مجلس مطرح شد و باید امیدوار بود این لایحه مهم ۲ سال و هفت ماه پس از ورود به مجلس بالاخره تعیین تکلیف شود.

به گزارش ایران جیب از مهر، نزدیک به ۱۱ سال از اجرای آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده در اقتصاد ایران می‌گذرد؛ قانونی که اجرای آن از مهرماه سال ۱۳۸۷ آغاز شد و قرار بود با پنج سال اجرای آزمایشی، در سال ۹۲ از حالت آزمایشی خارج و با رفع نواقص به صورت دائمی اجرا شود، اما به دلیل تعلل متولیان و با توجه به تاکید برنامه پنجم توسعه بر استمرار این قانون، اخذ مالیات بر ارزش افزوده همچنان با نواقص متعدد و به صورت آزمایشی تا امروز ادامه یافته است.

دولت اسفند سال ۹۵  لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را به مجلس فرستاد و پس از آن وعده های زمانی متعددی برای بررسی، تصویب و اجرای این لایحه از سوی مجلس اعلام شد که هیچیک رنگ واقعیت به خود نگرفت. 

در تیرماه سال ۹۸ و پس از تصویب کلیات لایحه در صحن و در حالی که انتظار می‌رفت به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشور که تولید را نشانه رفته است و البته تاکید شعار امسال بر رونق تولید، اصلاح مالیات بر ارزش افزوده در جهت تسهیل شرایط تولیدکنندگان در نیمه اول سال نهایی شود اما آنطور که پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته، تصویب لایحه اصلاحیه تا پایان سال جاری به طول خواهد کشید که البته این سخن پورابراهیمی همراه با اظهار امیدواری بوده است!

به تازگی نیز در سوم مهر ماه، در صحن علنی مجلس گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی درباره لایحه مالیات بر ارزش افزوده، مطرح شده است که در صورت تلاش و توجه نمایندگان ممکن است این بار وعده پورابراهیمی رنگ واقعیت بگیرد و پس از مدت‌ها، اصلاحیه مالیات بر ارزش افزوده به تصویب در مجلس برسد.

در این بین آنطور که الیاس حضرتی نماینده مجلس اعلام کرده در بسیاری از قسمت‌های لایحه مالیات بر ارزش افزوده، اصلاحاتی انجام شده اما سیاست کلی در این لایحه حمایت از تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری است و نفس کار در حقیقت اخذ مالیات از مصرف کننده نهایی است.

مالیات بر ارزش افزوده و تعلل مجلس

مرور تاریخچه حضور مالیات بر ارزش افزوده بیانگر اتلاف زمان در مجلس است آن هم در حالی که  نمایندگان سالها دولت را برای ارسال لایحه اصلاحیه تحت فشار گذاشته بودند اما با ورود لایحه مذکور به مجلس، نمایندگان به صورت ماهانه، زمان ورود لایحه به صحن را به تعویق می انداختند. 

به عنوان نمونه، محمدرضا پورابراهیمی رئیس وقت کمیسیون اقتصادی مجلس در اظهارنظری در اردیبهشت ماه سال ۹۷، اوایل فصل تابستان را زمان اجرای این لایحه عنوان کرده و گفته بود: «در طول بیش از یک سال کار کارشناسی در کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی، جمع بندی آن در ۳۰ محور اساسی با احصاء اصلی ترین مشکلات بخش تولید از اتاقهای اصناف، بازرگانی، تعاون و فعالان اقتصادی به انجام رسید که مبنای تصمیم گیری ما در این اصلاحات شد. خوشبختانه این اصلاحات با نظر دولت، اتاق‌ها و دستگاه‌های اجرایی در کمیته مالیاتی جمع بندی شده است که پس از تصویب در صحن اوایل تابستان ۹۷ در مرحله اجرا قرار می‌گیرد که امیدوارم این قانون کمک زیادی به رونق تولید کند.»

وعده مذکور عملی نشد و پورابراهیمی در اظهارنظر دیگری اواسط شهریور ماه سال ۹۷ را زمان ارسال قانون اصلاح شده مالیات بر ارزش افزوده به صحن مجلس و اجرا از نیمه دوم سال را مورد تاکید قرار داده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، بی توجهی مجلس به تصویب نهایی اصلاح مالیات بر ارزش افزوده در حالی است که طی دیدارهایی که وزیر امور اقتصادی و دارایی با کارآفرینان و فعالان اقتصادی طی ماه‌های گذشته داشته و همچنین در نشست‌های فعالان اقتصادی در اتاق‌های بازرگانی، یکی از دغدغه‌های جدی فعالان اقتصادی، نواقص متعدد مالیات بر ارزش افزوده بوده و اصلاح هرچه سریع‌تر این قانون و رفع نواقص آن را یکی از مطالبات مهم خود عنوان کرده‌اند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها