کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قول کاهش 30 درصدی قیمت خودرو در ماه‌های آینده


کد خبر : ۶۴۳۲سه شنبه، ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۱:۲۷۱۴۹۳۰ بازدید

در حالی همچنان وزیر صنعت، معدن و تجارت بر عدم دخالت در قیمت‌گذاری و البته کاهش قیمت خودرو تأکید دارد که از آن سو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ...

 در حالی همچنان وزیر صنعت، معدن و تجارت بر عدم دخالت در قیمت‌گذاری و البته کاهش قیمت خودرو تأکید دارد که از آن سو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفته کمیسیون صنایع و معادن پیش‌بینی کرده است که قیمت خودرو در ماه‌های آینده بین ۱۵ تا ۳۰ درصد کاهش داشته باشد. می‌توان پیش‌بینی نادر قاضی‌پور را خیلی هم جدی نگرفت چراکه باوجود همه کش و قوس‌هایی که در ماه‌های اخیر بر سر این محصول روی داده، چنین کاهشی دور از انتظار خواهد بود.

با این وجود قاضی‌پور به تسنیم گفته است که کمیسیون صنایع و معادن یک کمیسیون تخصصی است که در سطح ملی کار می‌کند و از پتروشیمی گرفته تا هوافضا و بخش‌های صنعتی دیگر در این کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین همه طرح‌ها و لوایحی که مربوط به صادرات و واردات باشد از خودروسازی گرفته تا فولاد و آلومینیوم و مس در حوزه این کمیسیون است. وی با اشاره به بحث قیمت خودرو ادامه داده که تحقیق و تفحص از خودروسازی و فولاد از جمله جریاناتی بود که در چند ماه گذشته رخ داد. قاضی‌پور خاطرنشان کرد: کمیسیون صنایع و معادن پیش‌بینی کرده است که قیمت خودرو در ماه‌های آینده بین 15 تا 30 درصد کاهش داشته باشد، در این زمینه با حضور خودروسازان جلساتی برگزار شده و آنها از ما فرصت خواسته‌اند تا پس از بررسی‌های خود در قیمت خودرو تجدید‌نظرهایی صورت گیرد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: بحث‌هایی مانند استفاده از تولیدات داخلی برای ارزان کردن قیمت خودرو از دیگر مولفه‌هایی بوده است که از سوی این کمیسیون از خودروسازان خواسته شده است.

حسین گروسی، دیگر عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز با بیان اینکه نرخ‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت اشتباه بود، اظهار داشت: از ابتدا شورای رقابت نباید در زمینه نرخ‌گذاری خودرو ورود پیدا می‌کرد زیرا وظیفه دیگری برای این شورا تعریف شده است. گروسی با اشاره به کاهش 3 درصدی قیمت خودرو افزود: شورای رقابت تنها باید درباره فرمول‌ها و تعیین شاخص‌ها نظر دهد و قیمت‌گذاری را به خودروسازان بسپارد و نرخ‌گذاری خودرو که اخیرا از سوی شورای رقابت صورت گرفت کار درستی نبود.

تعطیلی تعدادی از نمایشگاه‌های اتومبیل

در همین حال رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل مشهد گفته است در ماه‌های گذشته به دلیل وضع نامعلوم صنعت خودرو شاهد غیرفعال شدن تعدادی از واحدهای صنفی نمایشگاه اتومبیل بوده‌ایم. حمیدرضا حیدری با اشاره به بلاتکلیفی صنعت خودرو در کشور، اظهار داشت: مشهد حدود 700 واحد صنفی نمایشگاه اتومبیل دارد که با توجه به وضع نامطلوب این صنعت شاهد ریزش ماهانه 6 واحد صنفی هستیم. وی ادامه داد: زمانی که قیمت خودرو از طرف شورای رقابت، دولت و شرکت‌های تولیدکننده مشخص شود وضع تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان نیز مشخص خواهد شد.

به‌گفته وی وضع حال خودرو، بازار را به رکود بیشتر می‌کشاند و ما روز به روز شاهد رکود روزافزون در این بازار هستیم. از سوی دیگر دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشورمعتقد است براساس 5 شاخص اصلی تولید، واردات، صادرات، سودآوری و اشتغال؛ صنعت خودرو در سال 1392 دچار سکته ناقص شده است. آرش محبی‌نژاد در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان اینکه میزان تولید خودرو در سال 92 با افت 29 درصدی نسبت به سال 91 به 624 هزار دستگاه رسید، خاطرنشان کرد: در سال 92 صنعت خودرو با بحران افت شدید تولید روبه‌رو بود به‌گونه‌ای که تولید نسبت به سال 90 نیز معادل 55 درصد کاهش یافت. وی ادامه داد: در شاخص واردات نیز در سال 92 واردات انواع خودرو به کشور به 78 هزار دستگاه افزایش یافت به‌گونه‌ای که شاخص میزان واردات خودرو به میزان تولید خودرو در داخل کشور به 6/12 درصد رسید در حالی که این نسبت در سال 91 معادل 7/5 درصد و در سال 90 معادل 8/2 درصد میزان تولید داخل بود. وی افزود: در شاخص میزان صادرات نیز در سال 92 شاهد کاهش شدید صادرات خودروهای تولیدی کشور بودیم به‌گونه‌ای که میزان صادرات با کاهش 80 درصدی نسبت به سال 91 به حدود 10 هزار دستگاه کاهش یافت. محبی‌نژاد با بیان اینکه در شاخص سودآوری نیز وضع صنعت خودرو در سال‌های 91 و 92 بشدت بحرانی بود، تصریح کرد: در سال‌های 91 و 92 شرکت‌های خودروساز داخلی حدود 4 هزار میلیارد تومان زیان کردند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها