کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

روسیه و ایران برای جایگزینی سوئیفت اقدام می‌کنند


کد خبر : ۶۴۲۸۹شنبه، ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸:۵۲۱۹۹۲ بازدید

یوری اوشاکف، دستیار پوتین اعلام کرد که ایران و روسیه برای برقراری ارتباط بین سیستم‌های بانکی خود برای مقابله با تحریم‌های کشور ثالث تلاش ...
روسیه و ایران برای جایگزینی سوئیفت اقدام می‌کنندروسیه و ایران برای جایگزینی سوئیفت اقدام می‌کنند

یوری اوشاکف، دستیار پوتین اعلام کرد که ایران و روسیه برای برقراری ارتباط بین سیستم‌های بانکی خود برای مقابله با تحریم‌های کشور ثالث تلاش می‌کنند. ایران و روسیه در جستجوی جایگزینی برای پرداخت از طریق سوئیفت هستند.

خبرگزاری ریانووستی روسیه، روز جمعه ۲۲ شهریور (۱۳ سپتامبر) از قول یوری اوشاکف، دستیار پوتین گزارش داد که ایران و روسیه در صددند برای مقابله با تحریم‌های کشور ثالث جایگزینی برای پرداخت از طریف سوئیفت پیدا کنند.

اوشاکف به خبرنگاران گفت که روسیه و ایران در حال ایجاد همکاری بین سیستم پیام رسانی مالی روسیه و سامانه پیامرسانی مالی الکترونیکی ایران (سپام) هستند.

سوئیفت (SWIFT) " جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی" است. موسسه‌ای بزرگ که از طریق ایجاد پل‌های ارتباطی، کار داد و ستد مالی را تسهیل می‌کند.
سوئیفت در شرایط کنونی حدود ۱۱ هزار بانک و موسسه مالی در ۲۰۹ کشور جهان را در بر می‌گیرد و حدودا ۶ میلیارد پیام مالی در سال توسط سوئیفت مبادله می‌شود.

ایران پس از پایان جنگ با عراق، در سال ۱۳۷۱ به عضویت سوئیفت درآمد. بانک مرکزی و پس از آن بانک‌های ملی، سپه و صادرات از جمله دیگر بانک‌های ایران بودند که از طریق سوئیفت به شریان‌های مالی جهان متصل شدند

در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۰) زیر فشار آمریکا و تحریم‌های تعیین شده در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران، پیوند سوئیفت با بانک‌های ایران قطع شد و عملا بانک‌های ایران از این شبکه‌مالی جهانی اخراج شدند.

پس از توافق هسته‌ای و پس از اجرای نخستین الزامات مربوط به برجام از سوی ایران ممنوعیت خدمات‌رسانی به بانک‌های ایرانی در سال ۲۰۱۶ لغو شد و پیوند بانک‌های ایرانی با شریان‌های مالی از طریق سوئیفت دوباره برقرار شد.

بعد از خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های مجدد آمریکا علیه ایران عملا اخراج بانکهای ایران از سوئیفت را به دنبال داشته است و فشارهای اقتصادی و مالی بسیاری به ایران تحمیل کرده و به معاملات تجاری و واردات و صادرات ایران آسیب فراوانی زده است. 

کشورهای همسایه ایران از جمله روسیه و ترکیه در تلاش هستند معاملات و تبادلات تجاری با ایران را با پول ملی خود انجام دهند. 

خبرگزاری ریانووستی روسیه می‌نویسد سیستم جهانی سوئفیت در اکتبر سال ۲۰۱۴ اعلام کرده که تحت فشار تعدادی از کشورها قرار گرفته است که اصرار بر الحاق آن به تحریم‌ها علیه روسیه را دارند اما سوئیفت قصد تسلیم شدن را ندارد. 

روز دوشنبه ۲۴ شهریور (۱۶ سپتامبر) قرار است ملاقات سه جانبه‌ای بین روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه در آنکارا انجام بگیرد. محور اصلی گفت و گوها سوریه خواهد بود. اما صحبت‌های اوشاکف، دستیار پوتین در آستانه این دیدار انجام گرفته و هنوز مشخص نیست که ولادیمیر پوتین و حسن روحانی روسای جمهور روسیه و ایران درباره جایگزین کردن پرداخت مالی سوئیفت هم مذاکره خواهند کرد یا نه.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها