کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حذف تراکم اضافه از ساخت‌و‌ساز


کد خبر : ۶۴۲۸سه شنبه، ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۷:۰۲۳۶۳۱ بازدید

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به جلسه روزگذشته شورای‌عالی شهرسازی و معماری ...

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به جلسه روزگذشته شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور از ابطال و اصلاح بندهای مصوبه 4/2/91 شورای عالی شهرسازی و معماری دولت سابق خبر داد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: این مصوبه در دولت قبل با حضور رئیس‌جمهور وقت، طی چند ساعت به تصویب رسیده بود که عملا باعث افزایش قابل توجه جمعیت شهر تهران و به هم خوردن تناسب کالبدی پایتخت و از بین رفتن باغات به هم پیوسته می‌شد که با این اصلاحیه، جلوی تبعات این تصمیم غیرکارشناسی تا حد زیادی گرفته شد.

وی تصریح کرد: این اصلاحیه با رویکرد کاملا کارشناسی و مبتنی بر خرد جمعی و اجماع نظرات حاضران در جلسه گرفته شد که باید از وجود چنین فضای کارشناسی در شورای عالی شهرسازی و معماری، به‌ویژه وزیر راه قدردانی کرد.

محمد سالاری اضافه کرد: در راستای تعامل ایجاد شده بین شورای شهر تهران و دولت یازدهم به ویژه شورای‌عالی شهرسازی، کارگروهی شامل دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی، شهرداری و شورای شهر تهران برای بررسی‌های بیشتر کارشناسی و تاثیرات تمامی بندهای مصوبه مذکور در افزایش جمعیت‌پذیری شهر تهران تشکیل شد تا با در نظر گرفتن تبعات اجتماعی ناشی از هر گونه تصمیم‌گیری، موارد اصلاحی را پیش‌بینی کنند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: نهایتا پس از حدود 6 ماه کار کارشناسی متمرکز و همکاری متقابل، امروز با مدیریت شایسته وزیر راه و شهرسازی و تعامل مثبت قالیباف شهردار تهران، تغییراتی در بندهای 1و 2 و 3 و 4 این مصوبه با در نظر گرفتن حقوق شهروندان ساکن در زیرپهنه‌های مسکونی این مناطق جهت ساماندهی فضای کالبدی شهر و صیانت از باغات تهران، انجام شد.

محمد سالاری افزود: ابطال بند 5 این مصوبه در راستای دغدغه‌های مقام معظم رهبری صورت گرفت. این بند مربوط به زیر پهنه 241 R (باغات به هم پیوسته شهر تهران از جمله باغات کن و سوهانک) است که با پیشنهاد شورای شهر تهران و شورای‌عالی شهرسازی ابطال شد.

وی تصریح کرد: در جلسه شورا‌‌ی عالی شهرسازی سابق کل اراضی به هم پیوسته باغات که به موجب قانون حداکثر 15درصد بارگذاری به آنها تعلق می‌گرفت، دارای بارگذاری 4 طبقه 30 درصدی (مجموعا120درصد) شدند که این امر موجب از بین رفتن بسیاری از باغات به هم پیوسته شهر تهران می‌شد.

محمد سالاری ادامه داد: بند ششم این مصوبه که باعث شده بود، کلیه اراضی دولتی متعلق به وزارت راه و شهرسازی در بندهای طرح تفصیلی جدید شهر تهران که اساسا اراضی توسعه ذخیره شهری بودند را به زیر پهنه‌های M,R یعنی تجاری و مسکونی با هدف درآمدزایی برای دولت تبدیل کنند، در جلسه امروز با ابطال این بند از مصوبه دولت سابق، عملا این اراضی ذخیره توسعه شهری برای ارتقای زندگی شهروندان تهران باقی ماندند.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با بند 7 مصوبه گفت: شورای شهر تهران به منظور کمک به تعادل و توسعه شهر تهران و جهت تسهیل در احیای بافت‌های فرسوده برای جنوب محور خیابان انقلاب، 180 درصد تراکم رایگان در نظر گرفته بود که این بند از سوی اعضای شورای‌عالی تایید شد و این بند تغییری نکرد.

محمد سالاری در مورد بند 8 این مصوبه اظهار کرد: با توجه به اینکه در راستای اجرای مفاد طرح جامع شهر تهران باید تمامی شهرک‌های شهر تهران با بارگذاری موجود و عدم احداث اضافه طبقه تثبیت می‌شدند و با توجه به اینکه تعدادی از شهرک‌های مذکور در مفاد طرح تفصیلی شهر تهران گنجانده نشده‌اند، اعضای شورای‌عالی مصوب کردند تا این شهرک‌ها مورد بازبینی قرار گرفته و طبقات آنها تثبیت شود و بنابراین قرار شد این بند مورد بارگذاری قرار گیرد. وی اعلام کرد: ما به‌عنوان نمایندگان شهروندان تهرانی معتقد هستیم که هرگونه تغییر در مفاد طرح تفصیلی شهر تهران باید اولا با بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و ثانیا نباید منجر به تغییرات گسترده شود، چراکه تغییرات اسناد فرادست از جمله طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران باعث آسیب‌رسانی جدی به حقوق شهروندان و نابسامانی در مدیریت شهری می‌شود. بنابراین بنا به پیشنهاد ما قرار شد تغییرات گسترده مورد نظر اعضای کمیته فنی شورای‌عالی شهرسازی و معماری با بررسی‌های کارشناسی بیشتر و کمترین تغییر در کارگروهی مشترک بین دبیرخانه شورای عالی شهرسازی، معاونت شهرسازی شهرداری تهران و شورای شهر تهران مورد بازنگری بیشتری قرار گیرند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها