کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران میتواند به نصف قطر برسد ؟


کد خبر : ۶۴۱۵دوشنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴:۳۷۲۷۵۴ بازدید

رشد 4 برابری تولید گاز از پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز در پارس جنوبی در سال جاری به حدود 360 میلیون متر مکعب در روز می‌رساند که قطر روزانه 600 میلیون متر مکعب گاز از این میدان مشترک برداشت ...

با وعده بیژن زنگنه، وزیر نفت برای رشد 4 برابری تولید گاز از پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز در پارس جنوبی در سال جاری به حدود 360 میلیون متر مکعب در روز می‌رسد که قطر روزانه 600 میلیون متر مکعب گاز از این میدان مشترک برداشت می‌کند و باید دید که آیا با این برنامه، تولید گازایران به نصف قطر می‌رسد؟

در حالی تولید گاز طبیعی از میدان گازی پارس جنوبی در سال 1392 با افزایش 22.1 میلیون متر مکعب در روز نسبت به سال 1391 به 262.6میلیون متر مکعب در روز رسیده و این در حالی است که قطر روزانه بیش از ٦٠٠ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی تولید می کند.

اما بیژن زنگنه، وزیرنفت، وعده داده که تا پایان سال که 100 میلیون متر مکعب گاز بر تولید کشور در روز اضافه شود.

وی البته این برنامه را دشوار دانسته اما گفته که توسعه فازهای دارای اولویت نخست پارس جنوبی از نظر تامین گاز کشور "حکم نان شب" را دارند.

وزیر نفت همچنین با اشاره به این‌که این برنامه باعث می شود امسال دست کم پنج میلیارد دلار درآمدمان از صادرات فرآورده افزوده شود، ابراز امیدواری کرده که طرح توسعه میدان عظیم گازی پارس جنوبی تا پایان سال 1396 تکمیل شود.

البته در پی این اظهارات زنگنه از رسانه‌های انگلیسی وی را زیادی "خوشبین" توصیف کرده بود.

پیش بینی‌های انجام شده نشان می‌دهد در ماه های پایانی سال جاری و به منظور تامین سوخت در اوقات اوج مصرف، با تولید از فازهای 12، 15و16و 17 و 18، به میزان 100 میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت عرضه گاز کشور افزوده می شود.

بنا به این گزارش کمبود گاز در کشور سال گذشته باعث شد ایران 28 میلیارد لیتر سوخت دیزل و مازوت را در نیروگاه‌ها بسوزاند. براساس آمار رسمی شرکت ملی گاز ایران، ایران سال گذشته 36 میلیارد متر مکعب گاز(حدود 100 میلیون متر مکعب در روز) به نیروگاه‌ها تحویل داده است. این رقم پیش بینی می‌شود در سال جاری به 42 میلیارد متر مکعب برسد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها