کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بیشترین نوسان قیمتی در یک ماه و نیم اخیر ثبت شد


کد خبر : ۶۴۱۰دوشنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۷:۵۳۱۷۰۴ بازدید

دلار روز گذشته حدود 30 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد که با توجه به کاهش دامنه نوسان‌ها در یک ماه و نیم گذشته، نسبتا غیرمنتظره بود.

دلار روز گذشته حدود 30 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد که با توجه به کاهش دامنه نوسان‌ها در یک ماه و نیم گذشته، نسبتا غیرمنتظره بود. از تاریخ 23 تیر ماه سال جاری دلار تنها یکبار نوسان بالای 10 تومان را تجربه کرده است و آخرین زمانی که دلار نوسانی 30تومانی داشت، به 17 تیرماه بر می‌گردد. برخی از فعالان بازار علت نوسان 30 تومانی روز گذشته را افزایش نگرانی‌ها نسبت به مسائل بین‌المللی، تقویت تقاضای ارز در بازار و همچنین مقاومت تعدادی از دارندگان ارز در برابر کاهش قیمت دانسته‌اند، اما با وجود این نوسان 30 تومانی، دلار همچنان در دامنه حبس قیمتی حدودا دوماهه خود؛ یعنی بازه نوسانی بین 3100 تومان (سطح حمایتی) تا 3150 تومان (سطح مقاومتی) که از 8 تیر تاکنون برقرار بوده، باقی مانده است.

 مقاومت دلار در برابر کاهش 

روز یکشنبه، در شروع کار بازار، قیمت دلار بر تابلوی اکثر صرافی‌ها 3120 تومان بود که افزایشی 20 تومانی نسبت به روز شنبه داشت. در ادامه نیز اسکناس سبز به روند صعودی قیمت خود در این روز ادامه داد و در ساعات انتهایی کاری بازار، نرخ فروش این ارز بر تابلوی اکثر صرافان 3130 تومان ثابت شد که افزایشی 30 تومانی نسبت به روز قبل از آن داشته است. نکته حائز اهمیت در روز گذشته این بود که تعدادی از صرافی‌ها نرخ خرید خود را 3105 تومان و نرخ فروش خود را 3130 تومان ثبت کرده بودند و به این ترتیب، اختلاف بین نرخ‌های خرید و فروش آنها 25 تومان بود.

فعالان در تحلیل رفتار این صرافی‌ها می‌گویند آنها دلار مازاد و اضافی دارند؛ بنابراین در حال حاضر قصد خرید دلار را ندارند و در انتظار کاهش قیمت بازار در روزهای آینده هستند. به نظر می‌رسد برداشت این صرافان از روند آینده بازار، کاهش قیمت در روزهای آینده است و به همین دلیل، با نرخ‌های پایین‌تر به نوعی عدم تمایل خود را به خرید دلار اعلام کرده‌اند.

همچنین دلار در بین فعالان غیررسمی بازار 3123 تومان معامله می‌شد که اختلاف قیمتی 7 تومانی با فعالان رسمی بازار داشته است. روز گذشته خرید و فروش در بازار ارز داغ تر از روزهای قبل بود و دلار با نوسان 30 تومانی خود، فعالان غیر‌رسمی را به جنب و جوش انداخته بود. اکثر فعالان بازار افزایش قیمت دلار در دومین روز این هفته را ناشی از افزایش تقاضا می‌دانستند. به گفته آنها از آغاز شهریورماه تقاضا برای ارز افزایش یافته است. البته برخی از نگرانی‌ها نسبت به مسائل بین‌المللی نیز در روز گذشته در بازار به گوش می‌رسید و به نظر می‌رسید در افزایش جزئی قیمت موثر بوده است. گروهی از کارشناسان با اشاره به روند کاهشی نرخ ارز در مردادماه می‌گویند علت این مساله، افزایش عرضه ارز از یکسو و کاهش تقاضا از سوی دیگر در این ماه بوده است. به گفته آنها، برای پیش‌بینی مسیر نرخ ارز در شهریورماه باید دید به‌دنبال افزایش اخیر در تقاضای دلار، طرف عرضه چه واکنشی به این مازاد تقاضا نشان خواهد داد. گروه دیگری نیز معتقدند پس از روند کاهشی 2 هفته اخیر، افزایش قیمت دلار در ساعات ابتدایی بازار یکشنبه موجب ایجاد اثراتی روانی در بازار شد و عده‌ای از ترس افزایش قیمت بیشتر، اقدام به خرید کردند و همین رفتار، به نوبه خود موجب افزایش بیشتر قیمت ارز شد. گروهی از فعالان غیررسمی عنوان می‌کنند برخی از افرادی که دارایی خود را به دلار تبدیل کرده‌اند، به روش‌های مختلفی در برابر کاهش قیمت مقاومت می‌کنند. البته برخی، این گونه تحلیل‌ها را نسبتا بدبینانه می‌دانند. 

همچنین تعدادی از فعالان اعتقاد دارند موعد پرداخت قسط‌های ارزی برخی از کارخانه داران در شهریورماه سر می‌رسد و تقاضای ارز از جانب آنها تقویت می‌شود. همچنین تعداد واردکنندگان در این ماه افزایش پیدا می‌کند و به علت تقاضای ارز واردات، به‌طور سنتی در شهریورماه قیمت دلار بالا می‌رود.  همچنین دیروز هر سکه بهار آزادی طرح جدید با قیمت 940 هزار تومانی معامله می‌شد که افزایشی 5 هزار تومانی نسبت به روز شنبه داشت. فروشندگان سکه و طلا علت افزایش بهای طلا را افزایش نرخ دلار در بازار می‌دانند. 
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها