کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چوب حراج داعش بر ثروت نفتی عراق و سوریه


کد خبر : ۶۴۰۵یکشنبه، ۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷:۰۵۶۶۱۰ بازدید

گروه تروریستی داعش محموله های نفتی از میادین تحت کنترل خود در عراق و سوریه را به نصف قیمت در بازار سیاه می فروشد و از این طریق روزانه یک میلیون پوند درآمد به دست می آورد.

کارشناسان می گویند، تروریست های داعش محموله های نفتی ای را که از میادین عراق و سوریه دزدیده اند به کمتر از نصف قیمت در بازار سیاه می فروشند و از این طریق روزانه بیش از یک میلیون پوند درآمد کسب می کنند.قیمت فعلی نفت برنت در بازار  در حدود 102 دلار (62 پوند) است، اما تروریست ها هر بشکه نفت را بین 15 (25 دلار) تا 36 (60 دلار) پوند به فروش می رسانند.

به گفته کارشناسان، به رغم بازار سیاه ایجاد شده از سوی داعش، قیمت جهانی نفت از این پدیده تاثیر نپذیرفته است، زیرا مقدار نفتی که داعش در بازار سیاه عرضه می کند ناچیز است.

لوای الخطیب، یکی از تحلیلگران مرکز دوحه موسسه بروکینگز گفت، داعش حدود 30 هزار بشکه در روز نفت قاچاق می کند، در حالی که عربستان روزانه 9 میلیون بشکه نفت تولید می نماید.

وی افزود: «منطقه بین عراق و سوریه یک بازار سیاه ایده آل برای فروش نفت است، زیرا این منطقه تحت کنترل آنهاست.»

بر اساس گزارش ها، داعش حدود 60 درصد میادین نفتی در استان های شرقی سوریه و 7 میدان نفتی و 2 پالایشگاه در عراق را در اختیار دارد.

خطیب افزود، آنها نه تنها تعدادی از مسیرهای قاچاق را کنترل می کنند، بلکه نفت را از طریق مسیرهای الانبار، خوزستان، موصل به اردن، ایران، ترکیه، بازار داخلی سوریه و منطقه کردستان عراق انتقال می دهند.وی ضمن انتقاد از عملکرد دولت ترکیه در این زمینه گفت: «کشورهایی نظیر ترکیه چشم خود را بر روی تجارت غیرقانونی (نفت) بسته اند و فشارهای بین المللی برای برچیدن بازار سیاه ایجاد شده در مناطق جنوبی این کشور باید افزایش یابد.»

خطیب گفت: «قسمت های شمال عراق، جنوب ترکیه و شرق سوریه از مدتها پیش محل مناسبی برای قاچاق شناخته می شوند. پیشتر این گروه ها کالا قاچاق می کردند، که اکنون به قاچاق نفت روی آورده اند.»به گفته خطیب، بخش عمده نفت قاچاق شده به جنوب ترکیه فروخته می شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها