کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تعطیلات آخر هفته باید دو روزه شود


کد خبر : ۶۳۹۵۶سه شنبه، ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷:۲۹۳۹۳۹ بازدید

پارلمان اقتصاد کشور روز گذشته میزبان وزیر پیشنهادی وزارتخانه جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود. این جلسه به فرصتی ...

 پارلمان اقتصاد کشور روز گذشته میزبان وزیر پیشنهادی وزارتخانه جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود. این جلسه به فرصتی تبدیل شد تا فعالان بخش خصوصی مهم‌ترین دغدغه‌ها و مطالبات خود در بخش‌های مرتبط با صنعت گردشگری، توریسم و میراث فرهنگی را در حضور علی اصغر مونسان، وزیر پیشنهادی وزارت گردشگری مطرح کنند و پیشنهادهای خود را برای ارتقای عملکرد هر یک از این بخش‌ها ارائه دهند.

اما در بخشی از نشست مذکور، فعالان اقتصادی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های خود در این بخش، یعنی ضرورت «دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته» را مطرح و از وزیر پیشنهادی وزارت گردشگری درخواست کردند که این مطالبه را به سرانجام برساند؛ درخواستی که البته با پاسخ مثبت مونسان همراه شد. وزیر پیشنهادی گردشگری با بیان اینکه از دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته به  شدت حمایت می‌کنیم، مهم‌ترین اثرات مثبت این طرح را از جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی مورد تاکید قرار داد. وزیر پیشنهادی گردشگری به غیر از وعده‌ای که در مورد به اجرا درآوردن طرح تعطیلات دو روزه به مردم و فعالان اقتصادی داد، اعلام کرد که در همین راستا طرح دیگری به نام طرح «تعطیلات ۵ روزه زمستانی» را به دولت ارائه داده است. بر این اساس، به نظر می‌رسد سکاندار پیشنهادی وزارت گردشگری کشور تلاش دارد تا مساله ضرورت افزایش تعطیلات کشور را در چارچوب یک برنامه کلان‌تر که شامل سامان‌دهی روزهای تعطیل می‌شود، دنبال کند؛ برنامه‌‌ای که به گفته وزیر پیشنهادی گردشگری، با هدف «انسجام تعطیلات»، «ایجاد بهره‌وری» و «رونق سرمایه‌گذاری و سفر‌های داخلی» دنبال خواهد شد.

وزیر پیشنهادی گردشگری یک روز پیش از برگزاری جلسه رای اعتماد خود در جمع نمایندگان بخش خصوصی و تشکل‌های اقتصادی حاضر شد و در بخش عمده‌ای از جلسه مذکور شنونده مطالبات فعالان اقتصادی و نمایندگان تشکل‌ها بود. فعالان بخش خصوصی، در یکی از محور‌های مهم مباحث خود، موضوع «دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته» را در کانون توجه قرار دادند؛ فعالان تاکید کردند که بخش خصوصی نگاه مثبتی نسبت به این طرح دارد، چرا که معتقد است این تغییر رویه در تعطیلات کشور می‌تواند منتج به «افزایش بهره‌وری» و «نشاط اجتماعی» شود. نمایندگان بخش خصوصی در عین حال خطاب به وزیر پیشنهادی گردشگری تاکید کردند در صورت اجرایی شدن طرح دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته، اولین حوزه‌ای که از اثرات مثبت آن بهره‌مند خواهد شد، بخش گردشگری کشور خواهد بود، بنابراین این وزارتخانه جدید باید برنامه مدون و جامعی را برای اجرای این طرح در دستور کار قرار دهد.

این درخواست در حالی از طرف نمایندگان پارلمان اقتصاد کشور عنوان شد، که مطالعات و بررسی صورت گرفته از وضعیت تعداد تعطیلات و ساعات کاری در کشورهای مختلف، ضرورت افزایش تعطیلات در ایران را اثبات می‌کند. در واقع برخلاف برخی تصورات، آمارها نشان می‌دهد که تعداد تعطیلات آخر هفته و مناسبتی در اکثر کشورهای جهان بین ۱۱۰ تا ۱۲۹ روز است اما این تعداد در ایران با احتساب ۲۶ روز تعطیلی رسمی و ۵۲ روز تعطیلی روز جمعه ۷۸ روز می‌شود؛ از سوی دیگر حتی اگر پنج‌شنبه‌های نیمه‌تعطیل هم به این تعداد اضافه شود، کل تعطیلات ایران به ۱۰۴ روز می‌رسد، بنابراین در صورت دو روزه شدن تعطیلی آخر هفته، مجموع تعطیلات در ایران به ۱۲۵ روز خواهد رسید که در این صورت باز هم از تعطیلات بسیاری از کشورها کمتر است.

وزیر پیشنهادی گردشگری در پاسخ به مطالبه فعالان، آمار‌های مذکور را مورد تایید قرار داد و در این چارچوب، افزایش و ساماندهی تعطیلات کشور را یکی از برنامه‌های خود عنوان کرد. مونسان تصریح کرد در مواردی گفته می‌شود که تعطیلات کشور زیاد است، اما در واقع چنین چیزی نیست، چرا که بررسی تطبیقی با سایر کشورها نشان می‌دهد که تعطیلات زیادی در ایران نداریم.

وزیر پیشنهادی گردشگری تاکید کرد که از مطالبه بخش خصوصی در مورد تعطیلی دو روزه آخر هفته حمایت می‌کند. به گفته مونسان، در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌ بسیاری در حوزه‌های منطقه‌ای در کشور اتفاق افتاده است که دو روزه شدن تعطیلات می‌تواند در رونق آنها تاثیرگذار باشد، اما در شرایط فعلی، (یعنی یک روز تعطیلی) حتی جا به جایی‌های منطقه‌ای به سختی امکان‌پذیر است، بنابراین دو روزه شدن تعطیلات در هفته موجب رونق سرمایه‌گذاری خواهد شد، رونقی که به‌طور ویژه خود را از طریق «پروژه‌های محرک گردشگری» و «ساخت فضاهای تفریحی» نشان خواهد داد و در عین حال به رونق سفر‌ها نیز کمک می‌کند.

وزیر پیشنهادی گردشگری همچنین در حاشیه جلسه صبحانه کاری اتاق ایران، خبر مهم دیگری را در مورد تعطیلات کشور اعلام کرد. مونسان از پیگیری طرح تعطیلات زمستانه خبر داد و گفت که طرح ۵ روز تعطیلی در دی را به دولت ارائه داده است. در واقع تصویب تعطیلات دو روزه آخر هفته و همچنین تصویب تعطیلات ۵ روزه، عملا منتج به شکل‌گیری تعطیلات یک هفتگی در ابتدای زمستان خواهد شد. مونسان در این خصوص ابراز امیدواری کرد که رئیس‌جمهوری و اعضای هیات دولت با طرح مذکور موافقت کنند، چرا که این طرح می‌تواند در نیمه دوم سال و در شروع زمستان، موج گردشگری دیگری را مانند ایام نوروز ایجاد کند. بر این اساس، «افزایش نشاط اجتماعی»، «بهبود سرمایه‌گذاری» و «رونق سفر در مناطق جنوبی کشور در نیمه دوم سال» مهم‌ترین اثرات مثبت طرح تعطیلات زمستانی به حساب می‌آید. مونسان در این مورد اظهار کرد: معمولا در نیمه اول سال سفرهای کمتری‌ در نواحی جنوبی انجام می‌شود، اما در نیمه دوم سال به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب در مناطق جنوبی، شرایط برای سفر مناسب‌تر است، بنابراین تعطیلات زمستانی می‌تواند اتفاقات مثبتی را در مناطق محروم و در نهایت برای رونق گردشگری کل کشور به همراه داشته باشد. وزیر پیشنهادی گردشگری همچنین دیگر اهداف این برنامه را مورد توجه قرار داد و گفت: در دی‌ماه به دلیل آلودگی هوا در کلان‌شهر‌ها، بعضی روزها تعطیل می‌شود، متاسفانه زمانی این تعطیلی‌ها اعلام می‌شود که ‌ترافیک شکل می‌گیرد، در واقع در چنین شرایطی هم آلودگی و هم ترافیک ایجاد شده است، بنابراین منسجم شدن تعطیلات و اجرای تعطیلات زمستانی می‌تواند به این مساله هم کمک کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها