جواد نجم الدين افزود: جهاني سازي ايران خودرو بدون جهاني شدن صنعت قطعه سازي ميسر نميشود و اين شركت همواره در جهت رشد اين صنعت گام برداشته است.
وي، نقش قطعه سازي را در رقابتي شدن صنعت خودروي كشور و حضور مستمر در بازارهاي خارجي كليدي دانست و گفت: ايران خودرو تاكنون از طراحي تا توليد محصولات جديد، قطعه سازان را در اين فرآيند مشاركت داده است.
نجمالدين اظهار داشت: بر اساس تحقيقات استراتژيك انجام شده براي حضور جدي قطعه سازان هر كشوري در بازارهاي بينالمللي يكي از پيش نيازهاي مهم، عبور تيراژ داخلي از مرز يك ميليون خودرو است.
وي با بيان اينكه، سرمايه گذاريهايي كه در خطوط توليد گروه صنعتي ايران خودرو انجام شده و ظرفيت توليد سالانه يك ميليون دستگاه خودرو را فراهم كرده است، افزود: در صورت تامين قطعه امكان بهره برداري از اين ظرفيت نيز وجود خواهد داشت.
مدير عامل ايران خودرو به نقش وزارت صنعت، معدن و تجارت در توسعه صادرات خودرو و قطعه اشاره كرد و گفت: مهمترين نقش اين وزارتخانه اقتصادي كردن توليد داخلي براي صادرات است.
نجمالدين، عوامل مهم براي اقتصادي كردن توليد داخل را نيازمند توجه بيشتر مسوولان عنوان كرد و گفت: اعطاي تسهيلات بلند مدت كم بهره براي صادرات، وام ارزان قيمت براي گردش عملياتي، اصلاح تعرفه مواد اوليه، حمل و نقل ارزان قيمت و جوايز صادراتي از جمله اين عوامل به شمار مي رود.
مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو اظهار داشت: به علت گران بودن هزينه سرمايه گذاري، قطعه سازان ما در جهت توليد قطعات پيچيده با ارزش افزوده بالاتر حركت نكرده اند، در حالي كه در همه كشورها براي هزينه حمل و نقل محصولات صادراتي يارانه مي پردازند، اما هزينه حمل و نقل و توقف در گمرك در ايران بسيار بالاست.
وي يادآور شد: مشوقهاي صادراتي در ايران حداقل و زمان دسترسي به آن بسيار طولاني است و مشوق ها بايد متناسب و در كوتاه ترين زمان ممكن پرداخت شوند.