کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آزمایش فنی و بررسی ب ام و X6 M در تهران


کد خبر : ۶۳۷۴جمعه، ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳:۵۸۱۳۳۲۳ بازدید

X6M در مقایسه با خودروهای رقیب همچون پورشه کاین به‌دلیل وجود کلید‌های تنظیم‌کننده‌اش که شبیه کابین یک خلبان است، به هیچ عنوان حرفی برای گفتن ندارد و در آن سمت ...

در بین خودرو‌های سدان یافتن خودرویی خاص با چاشنی تیونینگ و اسپرت چندان سخت نیست اما عطش شاسی‌بلند‌سواران برای رسیدن به عنصر هیجان چگونه سیراب می‌شود‌؟ شرکت‌های تیونر کم پیش می‌آید که به سراغ بلند‌قامتان جهان خودرو بروند اما وقتی صحبت از خاص‌ترین کلاس شاسی‌بلند در جهان یعنی SAC ا( Sport Activity Coupe) در جهان باشد و نام محصول X6 از ب‌ام‌و به میان بیاید شرکت زیر‌مجموعه M Power دست به کار می‌شود تا علاقه‌مندان به این خودرو هیچ کمبودی از هیجان را احساس نکنند‌. اگر شما هم می‌خواهید بدانید M Power چگونه X6 که در بهترین حالت 400 اسب بخار قدرت تولید می‌کند را چگونه به مرز 550 اسب بخار رسانده تا این خودرو خاص ب‌‌ام‌و هم به جمع خودرو‌های اسپرت بپیوندد در ادامه به آزمایش فنی مدل 2012 ب‌ا م‌و X6M که یکی از خاص‌ترین خودرو‌های موجود در ایران است با کارشناسان آزمایش فنی هفته‌نامه خودرو‌امروز همراه باشید و قضاوت کنید که وقتی پسوند M به آخر نام این خوردو می‌چسبد رقبایی همچون مرسدس‌بنز ML63 AMG و پورشه کابین توربو S چه حرفی برای گفتن دارند‌.


هیجان در صورت X6M 

اگر پهنای ورودی پارکینگ منزلتان کمتر از 1984 میلیمتر و یا ارتفاع ورودی کمتر از 1684 باشد، پیشنهاد می‌کنم این خودرو را برای خرید انتخاب نکنید چون به دلیل ارتفاع و عرض آن باید کوچه را برای استراحتش انتخاب کنید!با توجه به اینکه خودرو مورد نظر نمونه M است پس باید تفاوت‌هایی با نمونه‌های استاندارد این اتاق داشته باشد و آن‌هم به تغییرات در سپر جلو و عقب، رکاب‌ها، دهانه یا برش روی گلگیر جلو و سیستم اگزوز آن است. این موارد خبر از عضلات برش‌خورده می‌دهد زیرا جثه بزرگ‌تری را در دید مخاطب به نمایش می‌گذارد. روی سپر جلو دو دهانه بزرگ دهان باز کرده‌اند تا بتوانند جفت رادیاتور‌های پشت دهانه را خنک کنند‌. در سمت راست رادیاتور آب و سمت چپ رادیاتور خنک‌کننده روغن موتور قرار دارد. ب‌ام‌و X6‌M به نسبت رقیبانش ارتفاع کمتر و همچنین طول بیشتری دارد که همین امر باعث شده بیشتر جلب توجه کند. البته نباید از عرض بیشتر پورشه کاین در این نبرد گذشت! X6 به همین نسبت که طول بیشتری دارد مجبور به افزایش فاصله دو‌محور به اندازه 18 میلیمتری نسبت به ML63 و افزایش 38‌میلیمتری در مقایسه با پورشه کاین توربو S است. 

خودنمایی لوگو 3 رنگ M در دل شاسی بلند آلمانی

X6M در مقایسه با خودروهای رقیب همچون پورشه کاین به‌دلیل وجود کلید‌های تنظیم‌کننده‌اش که شبیه کابین یک خلبان است، به هیچ عنوان حرفی برای گفتن ندارد و در آن سمت خودرویی از دل بنز لوکس‌ساز ایستاده که باز هم نمی‌توان توقعی از آن داشت اما از تمام اینها که بگذریم نمی‌توان از X6 M گذشت زیرا با وجود سایز بزرگش یک اسپرت به تمام معناست. X6M چیزی کم ندارد و تنها دلیل تفاوتش با نمونه‌های رقیب در سادگی شکل داشبورد و دکمه‌های فراوان برای کنترل تنظیمات مختلف است. 

در بخش عقب با توجه به کنسول تعبیه‌شده تعداد ظرفیت به 4 نفر محدود شده اما اگر مانند زمان آزمایش ما نفر پنجمی هم در کار باشد، می‌تواند روی دهانه‌ کشویی بنشیند! نکته جالب در کابین استفاده از یک مانیتور مرکزی بود (پشت کنسول ردیف اول یا بالای سیستم تهویه ردیف دوم)‌. البته این نوآوری و کاهش هزینه‌ها موجب می‌شدند تا سرنشینان عقب برای مشاهده تصاویر نمایشگر مجبور به چرخاندن چشم و سرشان شوند و همین موضوع باعث خستگی می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان آن را در X6M حرکتی مثبت ارزیابی کرد‌. دکمه‌های تنظیم‌کننده سیستم تهویه ردیف دوم بالاتر از DVD Player آن قرار داشت. یک جهت مخالف در X6 مشهود است؛ زمانی که ردیف عقب نشستید به‌دلیل کاهش ارتفاع سقف خودرو کمی سرنشینان عقب را از آسایش درو کرده و حتی هنگام سوار یا پیاده‌شدن سرنشینان ردیف عقب با توجه به فضای کم دهنه در‌، کمی مشکل‌ساز است و اگر صندلی کودکتان را بخواهید جا دهید باید کمی شکیبا باشید. اگر به بازی با اعداد علاقه‌مند هستید، این موضوع را با اعداد می‌شکافیم‌. فضای پا و سر برای سرنشینان جلو در این خودرو به ترتیب 1026 و 965 میلیمتر است اما وقتی نوبت به سرنشینان ردیف عقب می‌رسد فضای پا به 912 میلیمتر و فضای سر به 939 میلیمتر کاهش پیدا می‌کند‌. فضای بار در عقب خودرو 724 لیتر است و لاستیک زاپاس در زیر موکت این قسمت قرار دارد‌. این در از طریق یک کلید به صورت اتوماتیک و به سادگی باز و بسته می‌شود‌.

موتورهایی که به صورت استاندارد روی X6 نصب می‌شوند از نمونه‌های بدون توربو 3.5 و 5 لیتری هستند. موتور N54B30 با حجم 3.5 لیتری می‌تواند 302 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور و نمونه N63B44 با حجم 5 لیتری می‌تواند قدرت 402 اسب بخار و 600 نیوتن متر گشتاور را برای این شاسی‌بلند بیش از 2 تن به ارمغان بیاورند‌. وقتی نوبت به باز کردن در موتور X6M رسید با پیشرانه سری S63B44 مواجه شدیم‌. درپوش پلاستیکی با لوگوی M گویای تمام توانایی‌های این قلب پرتوان است‌. عمده هیولا‌های ب‌ا‌م‌و از این پیشرانه بهره می‌برند که از جمله آنها می‌توان به برادر زمخت X6 یعنی X5M نیز نام برد‌. این پیشرانه همانطور که از بخش انتهایی نامش بر‌می‌آید 4.4 لیتر (‌4395 سی‌سی) حجم دارد و با بهره‌گیری از 8 سیلندر و 32 سوپاپ و همراهی دو توربو توانایی تولید 547 اسب بخار قدرت در دور 6000 را دارد‌. این پیشرانه برای اولین بار در X6M در سال 2010 توسط M Power و ب‌ام‌و معرفی شده است‌. یکی از نکات مهمی که پیشرانه S63 را نسبت به دیگر توربو‌ها متفاوت می‌سازد استفاده از منیفولد‌های ضربدری برای کاهش تاخیر توربو‌ها تا حد ممکن در پیشرانه است به این صورت که در توربو Twin Scroll این خودرو منیفولد‌های متفاوتی برای سیلندر‌ها تعبیه شده‌اند تا میزان گاز ورودی به منیفولد‌ها افت و خیز نداشته باشد و در نتیجه شاهد تاخیر در سیستم توربو که با گاز‌های خروجی فعال می‌شود، نباشیم‌. منیفولد‌های مجزا هر کدام بخشی از نیرورسانی به توربو را برعهده می‌گیرند و به همین ترتیب و به قول ب‌ام‌و عملکرد توربو مداوم و بدون تاخیر پیش می‌رود‌. حداکثر گشتاور این پیشرانه نیز عدد متحیر‌کننده 680 نیوتن‌متر را نشان می‌دهد که از دور 1500 تا 5650 به دست می‌آید و این گشتاور توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک M-Sport Steptronic به 4 چرخ فعال X6M منتقل می‌شوند‌. X6 با وزن خالص 2414 کیلوگرمی و بدون در نظر گرفتن وزن باک و سرنشینان با همراهی بهترین تجهیزات فنی می‌تواند طی 4.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند‌.

عملکرد پیشرانه تنومند X6 M

با چرخاندن کلید استارت زدیم و با یک لرزش کم، صدای یک هیولا را با گوشمان آشنا کرد. با فعال‌کردن حالت اسپرت یا همان دکمه خارق‌العاده که معجزه M را به نمایش می‌گذارد صدای مبهوت‌کننده‌ای با عملکرد سریع دور موتور از خروجی چهار‌دهنه اگزوز به گوش می‌رسد، شاید بعضی از افراد بگویند از کجا بفهمیم که حالت M در این خودرو فعال است؟ بلافاصله بعد از فعال شدن این حالت، در وسط صفحه کیلومتر یک چراغ سبز رنگ دایره‌ای شکل که در وسط آن M نوشته شده، روشن می‌شود و در سمت چپ آن‌هم MDM زرد‌رنگ روشن می‌شود و با دیدن این نشانه‌ها می‌توانید متوجه شوید حالت M فعال است.

پشت فرمان شاسی بلند اسپرت

حالت استاندارد را فعال کردیم و بعد از تنظیم‌فرمان، صندلی توسط دکمه‌های تنظیم‌کننده برقی و بستن کمربند، دنده را در حالت Drive قرار دادیم و راه افتادیم. به لطف سیستم تعلیق دوبل جناقی در قسمت جلو و سیستم چند‌نقطه (Multi-link) در عقب می‌توانستیم حس نرمی در ابتدای حرکت با سرعت پایین را لمس کنیم اما با افزایش سرعت و درگیر‌شدن ذات اسپرت این خودرو افزایش ضربات به دلیل سفت‌بودن فنر‌ها کاملا محسوس بود. در دنده 5 و سرعت تقریبی 60 کیلومتر ناگهان خودرو 3 دنده معکوس خورد و با شتاب ناگهانی، غرش سیستم اگزوزها همچنان افزایش آدرنالین را در بدن احساس می‌کردیم. در مانوردهی بالشتک‌های صندلی بدنمان را کاملا در‌بر‌می‌گرفتند و این موضوع کمک بسزایی در تسلط‌مان داشت. بعد از آن همه هیجان متوجه شدیم که با توجه به سفت‌تر شدن فرمان و سیستم تعلیق تسلط بهتری در مانوردهی داشتیم.

به یک مسیر مستقیم رفتیم و با غیر‌فعال‌کردن حالت M، خودرو را در حال استاندارد قرار دادیم و با یک لانچ(شروع حرکت) مناسب دور موتورها افزایش پیدا می‌کردند و عقربه کیلومترسنج وظیفه خود را به نحو احسنت انجام می‌داد و توانستیم شتاب 5.5 را در این حالت برایش به دست بیاوریم! این تازه اول کارمان بود و بعد حالت M را فعال کردیم، دنده را در حالت دستی قرار دادیم و با یک لانچ بدون تاخیر به راه افتاد؛ باور کنید با شنیدن صدای آن هیجانتان چندین برابر می‌شود؛ دورسنج موتور به سرعت به کار خودش پایان می‌داد و توسط شیفترهای پشت فرمان دنده را عوض می‌کردیم و جالب بود که زمانی که سرعتمان از صفر به 100 رسید حدود 0.2 ثانیه سریع‌تر از حالت نرمال بود! البته نباید از 2 سرنشین حاضر در خودرو، مخزن سوخت تقریبا 50 درصد (حجم مخزن سوخت: 85 لیتر) و همچنین سوخت نامناسب کشورمان گذشت. چراغ چک موتور نیز موید حرف ما بود و از ناسازگاری این غول آلمانی با بنزین ایران خبر می‌داد.

هزینه‌های خاص برای خودرویی خاص

برای سواری با یک خودرو خاص باید جیبتان را برای هزینه‌های خاص هم آماده کنید‌. بر اساس گفته مالک این خودرو هزینه یک بار تعویض روغن و فیلتر این خودرو حدود 800 هزار تومان برایش هزینه داشته و تعویض هر 4 لنت آن نیز هزینه‌ای حدود 1.5 میلیون‌تومان روی دست‌تان می‌گذارد.


906euagj93bbfziw1mvb.jpg

01t3onxlzmvki08zlzml.jpg

w8vchqpwetrapoycarm1.jpg

sj1y9qv48b4bi4obs5le.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها