کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

علت افزایش قیمت آهن در روز گذشته


کد خبر : ۶۳۲۲۷چهارشنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵:۲۳۴۳۴۷ بازدید

بازار آهن علت نوسانات روز گذشته در بازار را در عواملی چون افزایش قیمت نرخ پایه شمش در بورس کالا جست و جو می کند. این سناریو با پیشنهاد ...

آهن‌پرایس- بازار آهن علت نوسانات روز گذشته در بازار را در عواملی چون افزایش قیمت نرخ پایه شمش در بورس کالا جست و جو می کند. این سناریو با پیشنهاد مکانیزمی از سمت برخی از فولادسازان بزرگ آغاز گردید که بر اساس آن نرخ محصول نهایی ۷ درصد بالاتر از نرخ معاملاتی شمش فولادی تعیین می گردید؛ ماحصل این مکانیزم، افزایش حدودا ۲۵۰ تومانی نرخ پایه محصول نهایی در بورس کالا بود که این افزایش قیمت با عقب‌نشینی و عدم پذیرش تقاضا در بازارهمراه شد. 

همزمان با این رخداد به منظور جلوگیری از التهاب سازی های بازار داخلی متاثر از هیجانات افسار گسیخته معاملات شمش در بورس کالا، معاونت محترم وزارت صمت، بلافاصه دستورالعملی را صادر نمود که تنها به ثبت نام کنندگان در سامانه بهین‌یاب اجازه خرید از بورس کالا داده شود؛ این دستورالعمل با مخالفت شدید فولادسازان بزرگ بالادستی مواجه شد چراکه با حذف تعداد زیادی از شرکت کنندگانی که در سامانه بهین یاب ثبت نام نکرده اند و به اذعان گروهی از نوردکاران این افراد عمدتا شامل واسطه ها و طلبکارانی هستند که با تهاتر شمش با فولادسازان بالادستی، طلب خود را وصول می کنند.

رقابت کاذب در سمت خرید شمش با این دستورالعمل به شدت کاهش پیدا می کند و این موضوع بر خلاف میل و خواسته فولادسازان بالادستی می باشد، لذا شروع این چالش به وجود آمده با توقف عرضه شمش در بورس کالا همراه شد؛ بطوریکه حدود ۱۲ روز همزمان با اینکه عرضه شمشی در بورس کالا صورت نمی گرفت. نرخ پایه محصول نهایی یا میلگرد هم برای تقاضا جذاب نبود و معاملات قابل توجهی صورت نمی‌گرفت تا اینکه با تمهید کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد نرخ پایه محصول نهایی حدود ۷۰ تومان کاهش پیدا کرد و متعاقب آن قفل تقاضا در بورس کالا برای محصول نهایی شکسته شده و شاهد معاملات محصول نهایی در روز گذشته در بورس کالا بوده ایم.

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار اهن، در روزهای گذشته شاهد اطلاعیه عرضه شمش از سمت برخی کارگزاری‌ها در زمان آتی با نرخ پایه حدود ۳۲۷۰ بودیم؛ که حدودا با افزایش ۱۲۰ تومانی نسبت به آخرین عرضه رسمی توام می‌گردید؛ شنیده ها حاکی از این است که این نرخ پایه پیشنهادی مجددا با مخالفت ناظر بورس کالا مواجه شده و عرضه های پیشنهادی شمش پذیرفته نشده است. در خلال این چالش به وجود آمده شاهد استعفای مدیرعامل یکی از فولادسازان بزرگ کشور نیز بودیم که البته علت آن موضوعی خارج از این چالش عنوان شد. به هر حال بازار آشفته قیمت گذاری آهن با کوچکترین جرقه دچار چالش می شود و آرامش را از متقاضیان خرید آهنآلات سلب می کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها