کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حرکت دلواپسان داخلی در مسیر ترامپ


کد خبر : ۶۳۱۶۱سه شنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳:۰۹۵۴۳ بازدید

اسحاق راستی در خبرآنلاین نوشت: در آخرین روز هفته گذشته، خبر دیگری از اقدام‌های نامتعارف دولت و رییس جمهور آمریکا در رسانه‌های ایران و جهان منتشر شد.

اسحاق راستی در خبرآنلاین نوشت: در آخرین روز هفته گذشته، خبر دیگری از اقدام‌های نامتعارف دولت و رییس جمهور آمریکا در رسانه‌های ایران و جهان منتشر شد. اگرچه پیش از این نیز شاهد تصمیم‌گیری‌‎های نامعقول از سوی دونالد ترامپ بودیم اما این‌بار خبر قدری متفاوت بود. اینکه دولت آمریکا دریک رفتار غیرمعمول دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

این اقدام به همان اندازه سخیف و نامعقول است که استدلال دولت آمریکا در این باره. وزارت خزانه‌داری آمریکا در توجیه چرایی این تحریم این‌طور استدلال کرده است که وزیر امور خارجه ایران به دلیل اینکه با برخی نهادهای حاکمیتی در داخل کشور کار می‌کند، مشمول تحریم‌های آمریکاست.

هم این تصمیم دولت ترامپ و هم توجیه این اقدام آن قدر غیرمنطقی است که تاکنون هیچ کشوری به دفاع از این اقدام غیرقانونی نپرداخته است. ضمن اینکه این عمل افراطی دولت ترامپ بعد از خارج شدن از برجام، نشانه‌ای دیگر از پوپولیستی بودن و رفتارهای خارج از عرف دیپلماتیک دولت آمریکا است.

اگرچه ماهیت دولت آمریکا بر کسی پوشیده نیست اما نیروهای محافظه‌کار و اقتدارگرای داخلی، به جای همراهی با دستگاه دیپلماسی کشور، کماکان به دنبال اعمال فشار بر وزیر خارجه و همکارانش هستند. نکته قابل‌توجه در داخل کشور این است که دلواپسان  همچنان در پی آن‌اند که به تضعیف سیاست‌های خارجی دولت بپردازند و در رسانه‌ها و تریبون‌هایی که در اختیار دارند، دولت و تیم وزارت خارجه‌اش را به نوعی عامل به هم خورن برجام معرفی کنند. این منفعت‌طلبان در تمام سال‌های دولت آقای روحانی، همواره به دنبال این بوده‎اند که بی هیچ ملاحظه‌ای هجمه‌های سنگین و غیرمنصفانه خود را متوجه دکتر ظریف و وزارت خارجه‌اش کنند. همفکران این دلواپسانِ تمامیت‌خواه در نهادهای دیگر همواره امکانات عمومی و بیت‎المال را صرف خواسته‌های جناحی و گروهی خود و تخریب دولت و دستگاه سیاست خارجی کرده‎اند. یکی از بارزترین و تازه‌ترین نمونه‌ها مربوط به صدا و سیما است. آنها با دراختیار داشتن صداوسیما جدای از جهت‌دار کردن اخبار و اطلاعات مربوط به سیاست خارجی، اخیراً به ساخت سریالی مانند «گاندو» مبادرت کرده‌اند تا سیاست خارجی دولت را ناکارآمد جلوه دهند. سریالی که انگار بر آن است تا همزمان با دولت ترامپ، هر چه بیشتر وزارت خارجه و به طور کلی دستگاه دیپلماسی ایران را تضعیف کند. دلواپسان که دم از دفاع از ارزش‌های اسلامی می‌زنند، در مقابل امنیت و منافع ملی، کم‌ترین حساسیتی ندارند و منافع باندی و گروهی همچنان برایشان  دراولویت است. امروز در چنین فضایی که همه به از آن به «جنگ اقتصادی» علیه ایران نام می‌برند، از همه دلسوزان کشور از هر جناح، سلیقه و عقیده‌ای انتظار می‌رود که اگر حمایتی نمی‌کنند، دست کم در زمینه سیاست خارجی بهانه‌ای هم به دست دشمنان این کشور ندهند. توقع این است که همه کمک کنند تا مسئولین وزارت خارجه از این شرایط خطیر آبرومندانه عبور کنند.

امروزه حامیان دولت و اصلاح‌طلبان نیز باید به هوش باشند. اگرچه انتقاداتی بعضا جدی به دولت وجود دارد اما پوشیده نیست که وزارت خارجه دولت و دکتر ظریف در مقام وزیر، در طول این سال‌ها تا جایی که درتوانشان بوده از حیثیت نظام و مردم ایران پاسداری کرده‌اند.

امروزه حمایت از دستگاه دیپلماسی کشور در برابر فشارهای خارجی یک ضرورت است. حمایتی که می‌تواند ضریب موفقیت دولت را دربرنامه‌هایی که برای حوزه‌های اساسی دیگر نظیر اقتصاد، سیاست داخلی، مسائل اجتماعی و ... تا حد زیادی تضمین کند. ضمن این که جا دارد دولت هم نسبت به هشدارها و انتقادات دلسوزانه، گوشی شنوا داشته باشد از این رهگذر می‌توان بخش زیادی از مشکلات داخلی و خارجی کشور را مرتفع کرد. امیدوارم دلواپسان نیز نسبت به رفتار تاکنونی خود تجدید نظر و به مفهوم مهم حفظ منافع ملی بیشتر فکر کنند.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها