کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران صادر‌کننده بنزین سوپر شد


کد خبر : ۶۳۰۸۹یکشنبه، ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰:۳۸۳۰۵۹ بازدید

ایران در هفته گذشته برای نخستین بار 3 هزار تن بنزین را از طریق رینگ بین‌الملل بورس انرژی صادر کرد. بنزینی با اکتان 91 و استاندارد یورو 5 که ...
ایران صادر‌کننده بنزین سوپر شدایران صادر‌کننده بنزین سوپر شد

ایران در هفته گذشته برای نخستین بار 3 هزار تن بنزین را از طریق رینگ بین‌الملل بورس انرژی صادر کرد. بنزینی با اکتان 91 و استاندارد یورو 5 که در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید شده و مقصد آن هم کشور افغانستان است. اما قرار است که 8 کشور همسایه دیگر نیز از این طریق وارد گود شوند و از ایران بنزین بخرند. رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران می‌گوید که این کشورها عراق، منطقه اقلیم کردستان، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، پاکستان، عمان و ترکمنستان هستند که در کنار افغانستان باشگاه خریداران بنزین ایرانی را تشکیل می‌دهند. پدیدار در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما می‌گوید: «شرکت‌هایی از 9 کشور همسایه با کارگزاری‌های بورسی در ایران تماس برقرار کرده‌اند و گفته‌اند که می‌خواهند بنزین با کیفیت ایران را بخرند. بخش خصوصی ایران اکنون وارد فاز صادرات بنزین شده است.»

3 پالایشگاه آماده صادرات شده‌اند

اخیراً وزیر نفت اعلام کرد که صادرات بنزین قرار است از محل مازاد بنزین تولیدی کشور رقم بخورد و میزان مازاد بنزین هم با احتساب 115 لیتر تولید در هر روز، حدود 15 میلیون لیتر برآورد می‌شود. حال رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران توضیح می‌دهد: «قرار است مازاد بنزین تولیدی پالایشگاه‌های ستاره خلیج‌فارس، تبریز و اراک صادر شود. بنزین با کیفیت بالا عرضه بورسی آن سه‌شنبه هر هفته رقم خواهد خورد و کارگزاران بر اساس قراردادی که با شرکت‌های نفتی کشورهای همسایه دارند، اقدام به صادرات خواهند کرد.»

مشخصات بنزین صادراتی ایران

در حال حاضر ایران حدود ۷۴ میلیون لیتر بنزین یورو تولید می‌کند و بنزینی که صادر خواهد شد هم از این نوع باکیفیت است تا در بازار بین‌المللی خریدار داشته باشد. در مورد مشخصات آن، پدیدار چنین توضیح می‌دهد: «بنزین صادراتی ایران، بنزینی با کیفیت یورو 5 است که دو نوع عدد اکتان 91 و 95 را در برمی گیرد. بنزین یورو 5 با اکتان 91 ،بنزین بدون سرب است و بنزین یورو 5 با اکتان 95، بنزین سوپر محسوب می‌شود.»

چرا کشورهای همسایه؟

درباره اینکه چرا بنزین ایران فقط به کشورهای همسایه صادر خواهد شد، پدیدار توضیح می‌دهد: «به دوعلت. نخست، امکان مبادله آسان و حمل زمینی؛ دوم، امکان دریافت پول محموله با استفاده از ارزهای محلی و تهاتر.»

بورس انرژی، محلی شفاف

مدیر عامل بورس انرژی نیز به «ایران» می‌گوید: «صادرات بنزین از دو محل فروش مستقیم و بورسی در حال انجام است. ما معتقدیم صادرات بنزین از مسیر بورس انرژی، شفاف‌تر است. چراکه جزئیات آن به دقت ثبت خواهد شد و بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز تضمین شده است.» سید علی حسینی ادامه می‌دهد: «در حال حاضر بالغ بر 450 کد بورسی عمومی برای خریداران خارجی صادر شده که می‌توانند به‌صورت مستقیم نفت و فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین را در هر عرضه خریداری کنند. اطلاعیه عرضه دو روز قبل از زمان آن همگانی خواهد شد.»/ روزنامه ایران



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها