کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سهامداران به کجا شکایت کنند؟


کد خبر : ۶۲۷۱جمعه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۱:۱۷۳۰۴۱ بازدید

سریال پرداخت نکردن سود شرکتهای بورسی مدتها است که در بورس تهران کلید خورده و برخی از شرکتها برخلاف قانون و جدول تقسیم سود به طریق مختلف از پرداخت سود طفره می روند!

 در شرایطی که اوضاع بورس تهران نابه سامان شده و سرمایه سهامداران از بین رفته است، برخی سهامداران به تقسیم سود نقدی در مجمع دلخوش کرده و قصد دارند تا از این طریق زیان هنگفت خود را اندکی جبران کنند اما برخی شرکتها از پرداخت سود نقدی خودداری کرده و بر خلاف تصویب مجمع ،سودی پرداخت نمی کنند!

سهامداران می گویند برخی شرکتها سود اعلام کرده اما پرداخت نمی کنند، برخی می گویند سود به حساب واریز شده اما سودی پرداخت نشده است، برخی ها تلفن شرکت را پاسخ نمی دهند برخی هم با مراجعه به بانک با این پاسخ مواجه می شوند که این شرکت سودی برای واریز اعلام نکرده است!

برخی شرکت‌ها نیز در رسانه ها زمان پرداخت سود را اعلام می کنند ولی در عمل آن سود را نمی پردازند به طوری که برخی شرکتها در بازار سرمایه وجود دارند که سود سال 1388 را در سال 1391 داده و سود سال 1390 را تاکنون پرداخت نکرده‌اند، برخی نیز تلفن بخش سهامداری خود را پاسخ نمی‌دهند و سهامداران نمی‌دانند چطور باید طلب چند ساله خود را از شرکتها بگیرند.

برخی سهامداران معتقدند که کسی زورش به شرکت‌ها نمی‌رسد و آنها هر طور بخواهند با سهامداران برخورد می کنند زیرا برخی شرکتها در مجمع سود تقسیم کردند ولی با مراجعه به شرکت با این پاسخ مواجه می شوند که هنوز سود سال پرداخت نشده و پرداخت سود سال 1392 نیز مشخص نیست!

این موضوع در حالی موجب نارضایتی و عصبانیت برخی سهامداران شده و بیشترین شکایات سهامداران را در پی داشته است که تا کنون اقدام عملی برای جلوگیری از تکرار این سریال در بورس تهران صورت نگرفته و برخی از شرکتهای بورسی بدون توجه به مقررات به راحتی از سود پرداختی در مهلت قانونی طفره می روند.

به این ترتیب در کنار خوش قولی برخی شرکتها در پرداخت سود نقدی ،برخی شرکتها هستند که بدقولی کرده و سود خود را در زمان اعلامی و حتی بعد از مهلت قانونی پرداخت نمی کنند و سهامداران خود را بدون پاسخ رها می کنند.

این در حالی است که بر اساس قانون بازار سرمایه اگر تخلف شرکتها از سوی کمیته انضباطی محرز شود و شرکت ها بر مبنای رأی صادره از سوی کمیته انضباطی عمل نکنند، در صورت وصول شکایت به هیأت داوری سازمان بورس، این هیأت براساس قانون می تواند از حساب بانکی شرکت ها مبالغ لازم جهت پرداخت سود سهام را برداشت کند.

اما این قانون در شرایطی وجود دارد که تا کنون برخورد صریحی با شرکتها صورت نگرفته است چرا که اگر برخورد لازم صورت می گرفت و یا مجازات های لازم اجرایی می شد،دیگر شرکتها از ترس مجازات به راحتی نمی توانستند قانون را دور بزنند.

چرا سهامداران شکایت نمی کنند؟

در این راستا روح الله حسینی مقدم – مدیر امور ناشران شرکت بورس در خصوص علت پرداخت نکردن سود سنوات گذشته با طرح این سوال که چرا سهامداران از این موضوع شکایت نمی‌کنند؟ گفت:اگر سهامداران طبق تقویمی که شرکت اعلام کرده و در مجمع به تصویب رسانده است،از نحوه پرداخت سود شکایتی دارند می‌توانند از درگاه سایت seo.ir شکایت خود را مطرح کنند تا پیگیری های لازم صورت بگیرد.

وی افزود: سازمان و شرکت بورس در خصوص درست بودن نحوه تقسیم سود طبق برنامه ی زمان بندی بسیار جدی بوده و اگر از شکایتهای اعلام شده به این جمع بندی برسد که قصور از شرکتها بوده است ، اجازه برداشت به هیات داوری داده می شود تا سود سهامداران را پرداخت کنند، لذا این انتظار می رود تا اگر کسی در این خصوص شکایتی دارد حتما موضوع را از طریق این درگاه اطلاع رسانی کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون شکایتی در این خصوص مطرح نشده است،گفت:شکایاتی از این طریق صورت گرفته است ولی متاسفانه بخشی از این شکایت‌ها مربوط به عدم ارائه اطلاعات درست از سوی متصدیان بانکها است به طوری که فرایند تشریفات واریز سود نقدی از سوی شرکت انجام شده اما متصدی بانک اطلاعات درستی به سهامدار ارائه نکرده است.

این مسئول شرکت بورس اظهار کرد:بنابراین شکایتها نشان می‌دهد که برخی شرکتها تا حدود زیادی کار خود را به درستی انجام داده‌اند ولی در بخش نهایی که بانکها باشد با مشکلاتی مواجه شده ایم.لذا اگرسهامداران شکایت های خود را از این طریق ارائه کرده و یا کتبا به بورس ارسال کنند، شرکت بورس موضوع را بررسی کرده و نسبت به حل مشکل اقدام می کند.

حسینی مقدم با تاکید بر اینکه قطعا طبق قوانین موجود با ناشرین متخلف برخورد خواهد شد، در پاسخ به این سوال که چرا شرکت بورس از عدم پرداخت به موقع سود شرکتها مطلع نیست، اظهار کرد:تا زمانی که شکایتی در این خصوص صورت نگیرد شرکت بورس تصور می کند که شرکتهای بورسی تمام تشریفات ارائه شده در مجمع و فرایند بعد از آن را به درستی انجام می دهند.

با شرکتهای متخلف برخورد می کنیم

وی اضافه کرد: این در حالی است که اگر بعد از انجام شکایت، مشکل مورد بررسی قرار گرفته و این جمع بندی حاصل شود که شرکت در این خصوص تخلف کرده است مطمئنا بر اساس مقررات با شرکت برخورد شده و حتی طبق ماده 37 دستورالعمل پذیرش، شرکت را موظف می کنیم تا تقسیم سود خود را از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی انجام دهد و سپرده گذاری سود را بین سهامداران تقسیم کند.

مدیر امور ناشران شرکت بورس با اشاره به اینکه تکالیف مجمع شرکتها باید رعایت شود و نظارت در خصوص مجمع با قانون تجارت است،تاکید کرد:سهامدارانی که مشکل سود نقدی دارند مشکل خود را انعکاس دهند تا انشااله به سود خود دست یابند.

بنابراین سهامدارانی که از پرداخت نکردن سود سهام شرکتهای خود گلایه دارند می توانند با مراجعه به سایت seo.ir و بخش سامانه شکایت، اعتراض خود را مطرح کرده و مسئولان را در جریان تخلفات شرکتها قرار دهند تا هرچه سریعتر به پول خود برسند.

اما در این سریال تکراری این سوال مطرح می شود که چرا بعد از تصویب تقسیم سود در مجمع، 8 ماه فرصت پرداخت سود به شرکتها داده شود؟ این زمان باعث می شود که شرکتها از این فرصت طلایی استفاده کرده و پرداخت سود خود را با تاخیر چند ماهه انجام دهند تا مبلغ پرداخت سود در حساب شرکت باقی مانده و شرکتها خوشان سود آن را دریافت کنند ؛پس چرا تا زمانی که این فرصت طلایی را برای کسب سود دارند از آن استفاده نکنند؟!

به همین جهت علاوه بر اصلاح قانون باید مشوق هایی برای شرکتهایی که سود خود را به موقع و حتی زودتر از موعد مقرر پرداخت می کنند در نظر گرفته شود تا شرکتها نسبت به پرداخت به موقع سود ترغیب شوند.

همچنین باید برای شرکتهایی که نسبت به پرداخت سود خود تعلل می کنند به ازای مدتی که سود پرداخت نکرده اند مجازات‌هایی همچون گرفتن مالیات و یا تعلق گرفتن بهره روز شمار در نظر گرفته شود تا شرکتها از زیر پراخت سود در نروند.

بنابراین سازمان بورس به جهت حفظ حقوق سهامداران و عمل کردن به وظیفه خود باید هرچه زودتر مقرراتی برای پرداخت سریع و به موقع سودها وضع کرده و با شرکتهایی که تخلف می کنند به شدت برخورد کند تا سهامداران خرد را از سردرگمی نجات دهد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها