کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تغییر ساعات کار ادارات در 29 استان کشور


کد خبر : ۶۱۶۵۷دوشنبه، ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳:۰۷۹۲۷۸ بازدید

ساعت کار اداری در 29 استان کشور تغییر کرد. به این ترتیب که شروع به‌کار ادارات یک ساعت جلو کشیده شده و در مقابل کارمندان یک ساعت ...

ساعت کار اداری در 29 استان کشور تغییر کرد. به این ترتیب که شروع به‌کار ادارات یک ساعت جلو کشیده شده و در مقابل کارمندان یک ساعت یا 1.5 ساعت زودتر تعطیل خواهند شد. این تصمیم برای کاهش مصرف برق ادارات در ساعات میانی روز و پیک تابستان گرفته شده است تا احتمال وقوع خاموشی به صفر برسد.

این خبر را سخنگوی صنعت برق در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اعلام کرد. مصطفی رجبی مشهدی توضیح می‌دهد: «تغییر ساعات در راستای توافقی که سال گذشته با استانداری‌ها صورت گرفت، رقم خورده است. استانداری‌ها این تغییرات را به ادارات خود ابلاغ کرده‌اند و تمام دستگاه‌ها موظف به رعایت آن شده‌اند. ادارات در طول اجرای این طرح پایش می‌شوند و در صورت عدم رعایت، به آنها تذکر داده خواهد شد و احتمال تنبیه متخلفان نیز وجود دارد.» ظاهراً قرار است که اسامی ادارات پرمصرف در اختیار رئیس جمهوری قرار بگیرد. سخنگوی صنعت برق ادامه می‌دهد: «در حال حاضر 29 استان طرح اصلاح ساعت کار اداری را پذیرفته اند؛ فقط تهران و همدان باقی مانده‌اند که احتمالاً بزودی این دو استان نیز به لیست اضافه خواهند شد و در کل کشور این طرح به‌طور فراگیر اجرا می‌شود.»

رایزنی برای تغییر ساعات کار در تهران

رجبی مشهدی می‌گوید که در تهران به‌خاطر وجود وزارتخانه‌ها و نهادهای اصلی شرایط اندکی سخت‌تر و هماهنگی‌ها زمان بر است. به‌همین خاطر احتمالاً دو تا سه روز دیگر زمان لازم است تا اصلاح ساعت کار اداری در این استان رقم بخورد. تاکنون با استانداری تهران هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است اما تأیید وزارت کشور نیز برای این استان لازم است. در سال گذشته نزدیک به 400 مگاوات از 2 هزار مگاوات صرفه‌جویی صورت گرفته در ادارات، متعلق به تهران بوده است. این استان بیشترین تعداد ادارات و دستگاه‌های اجرایی را دربرمی‌گیرد. از این‌رو اهمیت ویژه‌ای در طرح کاهش مصرف برق ادارات دارد.

استان‌های گرمسیر، دارنده بیشترین تأثیر

سخنگوی صنعت برق، سهم استان‌های گرمسیر را بیش از سایر استان‌ها می‌داند و می‌گوید: «استان‌های گرمسیر نظیر بوشهر، خوزستان و هرمزگان بیشترین سهم را در این طرح دارند. چراکه بیشترین استفاده را از وسایل سرمایشی می‌کنند و در صورت تغییر ساعت کار در این استان‌ها میزان قابل توجهی از مصرف برق این استان‌ها در پیک (اوج مصرف برق) کاسته خواهد شد.» وی می‌افزاید: «20 تا 30 درصد از میزان مدیریت مصرف برق با اصلاح ساعت کار اداری سهم استان‌های گرمسیر است.» به‌گفته رجبی مشهدی، استان‌های نوار شمالی کشور (گلستان، گیلان و مازندران) نیز این شرایط را دارند و صنعت برق امیداور است که با کاهش مصرف برق در ادارات که بیشتر مربوط به وسایل سرمایشی است، مدیریت مناسبی در این بخش رقم بخورد.

طرحی برای تیر و مرداد

رجبی مشهدی می‌گوید که احتمالاً طرح تغییر ساعات اداری تا پایان مرداد نیز ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود که این تغییر ساعت ادارات 2 هزار مگاوات از پیک سال‌جاری (بیشترین میزان مصرف برق) بکاهد. چند سالی است پیک سال در ظهر یعنی ساعت 12 تا 16 رقم می‌خورد. از آنجایی که عمده بار مصرفی ادارات در تابستان مربوط به بخش سرمایشی و روشنایی در روز است؛ اگر کار خود را زودتر شروع کنند، این نیاز کاهش خواهد یافت و رقم پیک کمتر خواهد شد. اوج مصرف برق ایران در فصل تابستان رقم می‌خورد و نزدیک به 21 هزار مگاوات از این مصرف مربوط به وسایل سرمایشی است.

3 هزار مگاوات جذب همکاری

سخنگوی صنعت برق از جذب همکاری بخش صنعت و کشاورزی به میزان 3 هزار مگاوات در تابستان سال‌جاری خبر می‌دهد و می‌افزاید: «علاوه بر جذب مشارکت ادارات، با بخش صنعت و کشاورزی هماهنگ کرده‌ایم که در ساعاتی که ما نیاز به همکاری این بخش داریم، مصرف خود را کاهش دهند و به ازای آن از تخفیف‌های ویژه‌ای برخوردار شوند.»

رجبی مشهدی می‌گوید: «در بخش کشاورزی اگر کشاورزان ما چاه‌های خود را در چهار ساعت اوج مصرف (۱۲تا۱۶) خاموش کنند، ۲۰ ساعت بعدی مصرف برای آنها رایگان محاسبه خواهد شد. در این زمینه حدود ۱۴ هزار تفاهمنامه کاهش مصرف با کشاورزان به امضا رسیده است که براساس پیش‌بینی صورت گرفته این روند منجر به کاهش ۸۰۰ مگاواتی اوج مصرف خواهد شد. در بخش صنعت نیز تفاهمنامه‌های کاهش مصرف در زمان پیک و جابه‌جایی بار مصرفی به امضا رسیده که پیش‌بینی می‌کنیم در این بخش نیز حدود 2 هزار و 200 مگاوات مصرف برق در زمان پیک کاهش پیدا کند.» بر این اساس با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته حدود 5 هزار مگاوات در بخش‌های صنعت و کشاورزی و ادارات کاهش مصرف برای ساعات پیک رقم خواهد خورد./ روزنامه ایران



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها