کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کلاه گشاد بر سر پذیره نویسان بانک آینده


کد خبر : ۶۱۵۲چهارشنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶:۱۲۱۶۶۳۹ بازدید

اواخر سال 91 با ادغام بانک منحل شده تات؛ موسسه صالحین و موسسه آتی بانکی به نام آینده تاسیس شد و با تبلیغات گسترده و مجوز بانک مرکزی؛ پذیره نویسی آن در شعب ...

اواخر سال 91 با ادغام بانک منحل شده تات؛ موسسه صالحین و موسسه آتی بانکی به نام آینده تاسیس شد و با تبلیغات گسترده و مجوز بانک مرکزی؛ پذیره نویسی آن در شعب بانک کشاورزی آغاز شد. در زمانی که کشور تحت تاثیر تحریم ها و مسائل دیگر از نظر اقتصادی شرایط مطلوبی نداشت و متاسفانه بازارهای وسوسه انگیز سوداگری مانند سکه و دلار اغلب صاحبان سرمایه را جذب می کرد؛ عده ای هم مثل من با تفکری دیگر وارد سرمایه گذاری سالم اقتصادی شدیم و به جای ورود به بازارهای دلالی و سهیم شدن در این روش های سوداگرانه؛ دارایی خود را جهت شروع فعالیت و دوام و قوام بانک آینده سرمایه گذاری کردیم و این امید را داشتیم که با سهیم شدن در یک فعالیت مفید از منافع آن نیز طبیعتا برخوردار خواهیم شد. اکنون نظر شما را را به اتفاقاتی که در این ۱۷ ماه افتاده است جلب می کنم.

۱- چند ماهی می شود که نام بانک آینده از لیست بانک ها و موسسات مجاز در سایت بانک مرکزی حذف شده است. چرا و به چه علت؟ مگر خود بانک مرکزی مجوز پذیره نویسی صادر نکرده بود؟ مگر شورای پول و اعتبار مجوز بانک را صادر نکرده بود؟

۲- بانک آینده در این چند ماه اخیر مرتبا مشغول کم کردن شعب خود و رساندن آن از ۷۰۰ شعبه به ۱۶۰ شعبه بوده و به تبع آن عذر بسیاری از نیروهای انسانی خود را خواسته است. علت اصرار بانک مرکزی بر حذف هفتاد درصد شعب بانک آینده چیست ؟ ۷۰۰ شعبه کجا و ۱۶۰ شعبه کجا؟ چرا از بانک هایی مثل انصار با ۸۰۰ شعبه یا بانک مهر اقتصاد و امثال آن با قریب به همین تعداد شعبه درخواست تعدیل شعب نمی شود و این قضیه فقط شامل بانک آینده است آنهم بانکی نوپا و جدید التاسیس؟

۳- در مورد عواید حاصل از فروش اموال و دارایی های بانک آینده و تعدیل پرحجم شعب آن شفاف سازی نشده است و اخباری بسیار ناخوشایند و ناگوار به گوش می رسد.

۴- در چهار مرحله به حساب دارندگان سهام بانک منحل شده تات در مجموع به ازای هر سهم مبلغ ۹۰۰ تومان واریز شده است منابع این واریزی ها چیست؟ چه کسی آنرا تامین کرده است؟ اگر بانک تات تامین کرده! که این بانک منحل شده و اموال آن در اختیار بانک آینده است در این صورت چرا به پذیره نویسان پولی پرداخت نشده است؟ آیا وقتی من سهام بانکی با ۷۰۰ شعبه را می خرم و آن بانک شعب خود را تعدیل می کند به ۱۷۰ شعبه آیا پرداخت سود حاصل از این تعدیلات فقط به عده ای خاص از سهامداران باید تعلق بگیرد؟ و این در حالی است که حتی یک سلام و احوال پرسی از پذیره نویسان نشده است.

۵- نماد بانک تات در بورس در زمان انحلال به قیمت ۲۷۰ تومان برای هر سهم متوقف شد و در زمان پذیره نویسی به دارندگان سهام تات معادل آن سهام ۱۰۰ تومانی پذیره نویسی اعطا شد. پس سهامداران تات هم از رشد سهامشان منتفع شدند و هم از سود مجمع سال های گذشته سود خود را دریافت کردند. با این حال این واریزی های ۹۰۰ تومان به ازای هر سهم برای چیست؟ اگر قانونی است قطعا شامل حال پذیره نویسان نیز می شود چون الان همگی با هم سرمایه گذار بانک آینده هستیم.

به هر حال ما زمان پذیره نویسی سهام بانکی را خریده ایم که در حدود ۷۰۰ شعبه داشته است نه بانکی که الان ۱۷۰ شعبه دارد.

بسیاری از پذیره نویسان با ارسال شکایت به بانک آینده و بانک مرکزی پیگیر این مساله بوده اند ولی جز جواب های مجهول و مبهم چیزی دستگیرشان نشده است. اگر الان بانکی به نام بانک آینده وجود دارد حاصل از سرمایه گذاری و اعتماد پذیره نویسان است. چرا باید در جواب سوال بنده از آقای جیم و آقای الف مسوول امور سهام بانک آینده مبنی بر شفاف سازی واریزی های کلان به حساب دارندگان سهام تات فقط کلمه “ به اینجانب مربوط نیست و بنده خبر ندارم و به ما ارتباطی ندارد و به شما مربوط نیست” بشنویم؟

مسائلی که به وجود آمده بسیار زیاد است و از حوصله این نگارش خارج. من و امثال من توان و قدرت پیگیری و احقاق حقوق حقه خود را نداریم. این مسائل شائبه های زیادی را به ذهن متبادر می کند از جمله سهم خواهی های بانک مرکزی؛ عدم شفافیت در ارائه مجوز به نهادهای پولی و مالی و اینکه عده ای در بانک مرکزی با ایجاد باندهایی جلوی فعالیت موسسات و بانک هایی را که زیر بار سهم خواهی های ایشان نمی روند را می گیرند.

چگونه است که بانکی مدرن و با شعب فراوان مانند آینده مجوز بانک مرکزی را دریافت نمی کند و مرتب جلوی فعالیت آن سنگ اندازی می شود ولی موسسات خرد و کوچکتری مثل عسکریه حتی مجوز شبکه شتاب را می گیرند؟ آیا بین برخی از مسوولین بانک مرکزی و صاحبان این نوع موسسات ارتباطات خاصی وجود دارد؟

هم اکنون از زمان پذیره نویسی ۱۷ ماه می گذرد و همچنان بانک آینده مجوز بانک مرکزی را ندارد و از همه مهمتر نماد آن در بورس بسته است و اینکه همچنان در مورد واریزی های گسترده به حساب دارندگان سهام تات ( که ظاهرا آقایان هییت مدیره خود از دارندگان عمده این سهام بوده اند ) هیچ توضیحی داده نمی شود.

در این قضیه دو مقصر وجود دارد:

۱- بانک مرکزی: به علت سنگ اندازی و برخوردهای خاص و غیر شفاف با بانک آینده و عدم صدور مجوز فعالیت برای آن که منجر به بسته ماندن نماد بانک آینده در بورس گردیده و موجب ضرر و زیان گسترده پذیره نویسان شده است به طوری که الان مثلا ۸۰ میلیون تومان پول اینجانب ۱۷ ماه در اختیار بانک آینده است ولی در قبال سرمایه گذاری خودمان فقط سکوت و عدم اطلاع رسانی دیده ایم.

۲- بانک آینده: به علت تبعیض بین پذیره نویسان بانک آینده و دارندگان سهام بانک منحله تات. و اینکه واریزی های گسترده و غیر شفاف به حساب دارندگان سهام منحل شده تات انجام شده و از نوع برخورد مسوولین بانک آینده در قبال سوال ما می توان فهمید فساد گسترده ای در کار است.

حتی اگر همین امروز مجوز بانک آینده از سوی بانک مرکزی صادر و نماد بانک هم در بورس بازگشایی شود و مجمع تشکیل شده و سود سالیانه پرداخت گردد بازهم جواب ضرر و زیان گسترده ما را در این ۱۷ ماه بلوکه شدن سرمایه مان نخواهد داد.

ورود و تحقیق و تفحص در این زمینه از طریق نهادهای قانونی مربوطه قطعا باعث کشف فساد گسترده ای خواهد شد که پیگیری و کشف آن از توان من و امثال من خارج است. با تشکر فراوان.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها