کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جنگ تجاری چین و آمریکا بر سر عناصر کمیاب


کد خبر : ۶۱۴۳۲سه شنبه، ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹:۱۲۱۹۹۶ بازدید

چین تهدید کرده فروش عناصر کمیاب به کارخانه‌های سازنده تسلیحات نظامی آمریکایی را محدود می‌کند. این تولیدکنندگان 80 درصد نیاز خود را از چین ...
جنگ تجاری چین و آمریکا بر سر عناصر کمیابجنگ تجاری چین و آمریکا بر سر عناصر کمیاب

چین تهدید کرده فروش عناصر کمیاب به کارخانه‌های سازنده تسلیحات نظامی آمریکایی را محدود می‌کند. این تولیدکنندگان 80 درصد نیاز خود را از چین تهیه می‌کنند. جدل بر سر تحریم شرکت چینی هوآوی در آمریکا هنوز ادامه دارد.

روزنامه "گلوبال‌‌تایمز" چین که به حزب کمونیست در این کشور نزدیک است دوشنبه ۲۷ خرداد (۱۷ ژوئن) با انتشار گزارشی در مورد عناصر کمیاب چین نوشت: تولیدکنندگان آمریکایی تسلیحات "احتمالا با محدودیت‌هایی" مواجه خواهند شد.

چین تصمیم دارد فهرستی از شرکت‌های خارجی تهیه کند که خریدار این عناصر هستند. هدف از این تصمیم احتمالا بررسی ارتباط این خریداران با تولیدکنندگان آمریکایی تسلیحات نظامی است. این تولیدکنندگان ۸۰ درصد نیاز خود به عناصر کمیاب را از چین می‌خرند.

این عناصر گروهی شامل ۱۷ عنصر شیمیایی است که در بسیاری از صنایع از فناوری‌های نوین گرفته تا تجهیزات نظامی از جمله سیستم‌های موشکی، ماهواره‌ها و دستگاه‌های لیزر استفاده می‌شود.

کمیسیون "توسعه و اصلاحات ملی" چین پیشتر همراه با وزارت صنایع و معادن این کشور مطالعه‌ای را در مورد این عناصر در هفت منطقه از چین، از جمله مغولستان انجام داده است. این کمیسیون قرار است بر مبنای اطلاعات به دست آمده، طرح اقداماتی را برای توسعه و شیوه استفاده از این عناصر در چین ارائه کند.

رسانه‌های حکومتی چین از چند هفته پیش گمانه‌زنی در مورد محدودیت فروش این عناصر به آمریکا را آغاز کردند.

چین پیشتر از اهرم فروش این عناصر در عرصه دیپلماسی استفاده کرده است. به عنوان مثال این کشور سال ۲۰۱۰ میلادی پس از اختلافی دیپلماتیک با ژاپن فروش عناصر کمیاب به این کشور را محدود کرد. عناصر کمیاب برای ساخت تلفن‌های هوشمند ضروری هستند.


ضرر شرکت‌های آمریکایی از تحریم هوآوی

جنگ تجاری دولت ترامپ با چین منتقدانی جدی در آمریکا دارد. به عنوان مثال بسیاری از تحریم محصولات شرکت چینی هوآوی انتقاد می‌کنند. خبرگزاری رویترز گزارش داده که شماری از تولیدکنندگان آمریکایی محصولات کامپیوتری مانند Intel و Qualcomm مخالف تحریم هوآوی هستند و به دولت واشنگتن فشار می‌آورند تا ممنوعیت واردات گوشی‌های هوشمند هوآوی را لغو کند.

از قرار مدیران ارشد اینتل، Qualcomm  و گروه Xilinx کالیفرنیا در دیدار با کارشناسان وزارت بازرگانی آمریکا گفته‌اند که گوشی‌های هوشمند و سرورهای کامپیوتری هوآوی برخلاف تکنولوژی شبکه 5G  تهدیدی برای امنیت آمریکا نیستند.

وزارت بازرگانی آمریکا مجوز فعالیت شرکت هواوی در این کشور را به مدت ۹۰ روز محدود کرده است. دفتر مطبوعاتی این وزارت‌خانه ۲۶ اردیبهشت (۱۶ مه) اعلام کرد هوآوی همراه با ۷۰ شرکت تابعه آن به دلیل "فعالیت علیه امنیت ملی ایالات متحده امریکا" پس از گذشت ۹۰ روز به فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا افزوده می‌شوند.

شرکت هواوی این اتهام را رد و اعلام کرده است که تحریم علیه این شرکت "هیچ کمک به تامین امنیت واشنتگن" نمی‌کند و آمریکا مجبور خواهد شد تجهیزاتی با کیفیت‌ پایین‌تر و گران‌تر جایگزین تجهیزات هوآوی کند.

همکاری با هوآوی برای شماری از شرکت‌های بزرگ آمریکایی ضروری است. به عنوان مثال Qualcomm  نیمی از فروش خود را مدیون همکاری با هوآوی است. هوآوی سال گذشته ۱۱ میلیارد دلار از این شرکت خرید کرده است.

رویترز نوشته است ممنوع شدن همکاری با این هوآوی ضربه سنگین برای شرکت‌های آمریکایی خواهد بود. پس از این ممنوعیت مثلأ شرکت گوگل هم دیگر نمی‌تواند نرم افزار آندروید خود را برای تلفن‌های هوشمند هوآوی به روز کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها