کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جایزه برای خوش‌مصرف‌ها


کد خبر : ۶۱۱۴۳دوشنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲:۰۸۲۸۱۴ بازدید

مشترکانی که 10 درصد مصرف برق‌شان را کم کنند، 20 درصد مبلغ قبض‌شان تخفیف می‌گیرند.
جایزه برای خوش‌مصرف‌هاجایزه برای خوش‌مصرف‌ها

شهروند| مشترکانی که برق مصرفی‌شان را کاهش دهند، جایزه می‌گیرند. این خبری است که شرکت توانیر اعلام کرده و توضیح داده است به جز جایزه الگوی مصرف، طرح قبض سبز هم به اجرا درمی‌آید و  قبض‌های کاغذی از مهر ماه حذف می‌شود. البته یکی از مسئولان شرکت توانیر به «شهروند» می‌گوید از آن‌جا که کارکردن با قبوض الکترونیک و اینترنت برای برخی سالمندان دشوار است، شرکت توانیر تصمیم دارد مشترکان سالمند و کم‌سواد را شناسایی کند و تنها برای این دسته از افراد قبض کاغذی بفرستد.

پاداش برای کم‌مصرف‌ها

با فرا رسیدن فصل گرما، افزایش مصرف برق یکی از بزرگترین دغدغه‌های وزارت نیرو می‌شود. هرچقدر هوا گرم‌تر می‌شود، مصرف برق هم افزایش می‌یابد، به‌طوری که طی سال‌های گذشته قطع برق‌های دوره‌ای تنها راه‌حل اداره برق بوده است. امسال قبل از فرارسیدن گرما سخنگوی صنعت برق از اعمال ۱۶‌درصد جریمه برای مشترکان پرمصرف خبر داد که به این ترتیب پرمصرف‌ها ۲۳‌درصد افزایش تعرفه خواهند داشت و قبوض برق آنها نیز ماهانه صادر می‌شود. حالا با رسیدن روزهای گرم سال، معاون برق و انرژی وزارت نیرو از بسته تشویقی برای کم‌مصرف‌ها خبر داده، تا مردم بیشتر از همیشه به کاهش مصرف ترغیب شوند. طبق اعلام شرکت توانیر از اول خرداد الگوی مصرف برای نقاط مختلف کشور مشخص و تعرفه‌ آن هم در نظر گرفته شده است.

الگوی مصرف برای شهر تهران و نقاطی که گرمسیر نیستند، ٢٧٢کیلو وات ساعت در ماه است و اگر مصرف‌کنندگان بتوانند پایین‌تر از این الگو مصرف کنند، برای آنها بسته تشویقی درنظر گرفته خواهد شد. علاوه بر این اگر مصرف‌کننده‌ای بتواند نسبت به‌ سال گذشته مصرف خود را کاهش دهد، شامل پاداش می‌شود. یکی از مسئولان شرکت توانیر درباره این‌که قرار است چه پاداشی برای مشترکان کم‌مصرف در نظر گرفته شود، به «شهروند» می‌گوید: «٩٠‌درصد مشترکان خانگی زیر الگوی مصرف قرار دارند و هزینه برق آنها عدد زیادی نمی‌شود و تنها ١٠‌درصد از مشترکان خانگی هستند که بالاتر از الگوی مصرف قرار دارند که آنها هم می‌توانند با رعایت نکات ساده مصرف خود را کاهش دهند. ما برای ترغیب مردم به اصلاح الگوی مصرف‌شان برای مشترکانی که زیر الگوی مصرف باشند، بسته تشویقی در نظر گرفته‌ایم و تخفیفاتی قابل توجه در قبوض آنها منظور خواهد شد. البته این‌که تخفیفات در چه بخش‌هایی منظور خواهند شد و چه مکانیزمی دارند، هنوز مشخص نیست، با این حال مشترکان چنانچه در مصرف برق ۱۰‌درصد صرفه‌جویی داشته باشند، می‌توانند ۲۰‌درصد هزینه برق خود را کاهش دهند.»

پرمصرف‌ها  جریمه می‌شوند

اگر جزو مشترکانی هستید که مصرف برق شما در حد الگوی مصرف باشد، قبض برق شما ٧‌درصد افزایش خواهد یافت، اما اگر بالاتر از الگوی مصرف قرار بگیرید، احتمال این‌که در فصل تابستان رقمی نجومی روی قبض شما درج شود، زیاد است. یک منبع آگاه در شرکت توانیر دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «در صورتی که میانگین مصرف خانگی ۲۷۵ کیلووات ساعت باشد، مشترک کم‌مصرف بوده و هزینه برق او ٧‌درصد افزایش خواهد یافت، در غیر این صورت مشترک پرمصرف محسوب شده و ۱۶‌درصد جریمه شامل حالش می‌شود و مبلغ قبض هم به صورت تصاعدی افزایش پیدا خواهد کرد. ضمن این‌که احتمال قطع برق هم برای این مشترکان وجود دارد.»

حذف  قبوض کاغذی

طرح ملی قبض سبز و فرآیند حذف قبوض کاغذی که از مدت‌ها پیش قرار بود اجرایی شود، تا پایان مهر ماه ‌سال جاری عملی خواهد شد. پیش از این حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران اعلام کرده بود، مشترک باید شماره شناسه خود را به همراه ستاره یک (۱*) به شماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ پیامک کند. چنانچه فردی هم مالک خانه نیست و مستأجر است، بعد از آن‌که از محل مورد نظر نقل مکان کرد، باید شناسه قبض به همراه ستاره دو را به همان شماره پیامک کند، تا فرآیند ارسال قبض آن شماره شناسه متوقف شود، سپس شناسه قبض منزل جدید خود به همراه ستاره یک را مجدد ا پیامک کند.

بر این اساس اگر مشترکی چند قبض برق دارد، می‌تواند شناسه همه را به صورت جداگانه به همراه ستاره یک به شماره مذکور پیامک کند. البته ابهاماتی هم درباره اجرای این طرح وجود دارد که مثلا اگر مشترکی امکان دسترسی به تلفن همراه یا اینترنت نداشته باشد، باید چطور قبض برق خود را پرداخت کند؟ یک منبع آگاه در شرکت توانیر دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «حتما برای این تعداد افراد که احتمالا محدود هم خواهند بود، راهکاری درنظر گرفته خواهد شد، تا بتوانند قبوض خود را پرداخت کنند. شرکت توانیر با این افراد همکاری تمام و کمال خواهد داشت و احتمال این‌که برای آنها قبوض کاغذی صادر شود، وجود دارد، بنابراین می‌توان گفت قبوض کاغذی صددرصد حذف نمی‌شوند و این طرح باید روند خود را طی کند، تا به تدریج همه مردم به صورت الکترونیک اقدام به پرداخت قبض برق خود کنند.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها