کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کشف 130 تن برنج تقلبی از انبار یک فروشگاه زنجیره‌ای


کد خبر : ۶۰۷۶۷چهارشنبه، ۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۵:۱۴۳۲۰۶ بازدید

این روزها که شاهد گرانی‌های دومینو وار اجناس و کالاهای مختلف؛ متاثر از نوسانات شدید ارزی در بازار هستیم، برنج نیز به‌عنوان یک محصول استراتژیک ...

آرمان: این روزها که شاهد گرانی‌های دومینو وار اجناس و کالاهای مختلف؛ متاثر از نوسانات شدید ارزی در بازار هستیم، برنج نیز به‌عنوان یک محصول استراتژیک از التهابات دور نمانده و سایه گرانی بر بازار این محصول هم حکمفرماست. البته ناگفته نماند افزایش بهای برنج در این زمان از سال یک امر طبیعی محسوب می‌شود، اما دوبرابر شدن قیمت آن نشانگر یک وضعیت غیرعادی و ملتهب است. سال گذشته، برنج ایرانی به قیمت کیلویی حدودا 12هزار تومان در برنج‌فروشی‌ها عرضه می‌شد، اما امسال باوجود اینکه فروشندگان پیش‌بینی کرده بودند قیمت برنج تا 15هزار تومان رشد می‌کند و با وجود ذخایر کافی، امروز نرخ آن به کیلویی 20 تا 23هزار تومان رسیده است. دلایل مختلفی برای گرانی قیمت برنج عنوان می‌شود که درنهایت سود سرشاری را روانه جیب دلالان و سودجویان می‌کند. با ادامه روند گرانی‌ها، برخی از مسئولان از مردم خواسته‌اند تا از خرید اجناس گران خودداری کنند تا گران‌فروشان هم به ادامه تخلفاتشان تشویق نشوند.

با وجود نابسامانی‌ها در بازار و نبود نظارت مستمر و دقیق، سودجویان و دلالان از شرایط بازار سوءاستفاده کرده و در آتش گرانی می‌دمند. بنابراین، این روزها شاهد تخلفات گسترده‌ای از جمله عرضه محصولات تقلبی در بازار هستیم. در همین زمینه، رئیس پلیس امنیت عمومی پایتخت از کشف ۱۳۰ تن برنج نامرغوب از انبار مرکزی فروشگاه زنجیره‌ای معروف در شهر آفتاب خبر داد. سردار علی ذوالقدری درباره جزئیات این خبر اظهار کرد: در تحقیقات انجام‌شده توسط ماموران معاونت نظارت بر اماکن عمومی پلیس پایتخت، مشخص شد که یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اقدام به فروش برنج نامرغوب و تقلبی به شهروندان می‌کند.

او تصریح کرد: با هماهنگی انجام‌شده توسط مرجع قضایی تیمی از ماموران این یگان به همراه مسئولان سازمان تعزیرات حکومتی و اتحادیه بنکداران تهران، به محل اعزام و در بررسی‌های انجام شده، اجناس مذکور کشف و تقلبی‌بودن آن توسط کارشناسان سازمان تعزیرات حکومتی محرز شد. ذوالقدری افزود: در ادامه مالکان برنج‌های نامرغوب بازداشت و مشخص شد که در انبار مرکزی در محدوده شهر آفتاب تهران که مربوط به همین فروشگاه زنجیره‌ای است مقادیر بیشتری برنج‌های تقلبی وجود دارد که بلافاصله با هماهنگی‌های انجام شده به محل اعزام و مشخص شد دست‌اندرکاران این فروشگاه حدود 130 تن برنج را که روی کیسه آن عنوان برنج ایرانی درج شده بود انبار کرده و این در حالی است که محتویات برنج‌های مذکور 20‌درصد ایرانی و 80‌درصد پاکستانی است. ذوالقدری خاطرنشان کرد: این برنج‌های تقلبی با قیمت 28‌هزار و 500 تومان در اختیار شهروندان قرار می‌گرفت که در حال حاضر تا تعیین تکلیف توسط مرجع قضایی محل مذکور پلمب شده است.


دلایل افزایش قیمت

همچنین، مدیرعامل مرکز بین‌‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران به مصرف‌کنندگان پیشنهاد کرد که در شرایط کنونی و با توجه به اینکه فصل برداشت برنج جدید نزدیک می‌شود، به اندازه نیاز برنج خریداری کنند تا هم برنج گران نخرند و هم اینکه برنج با کیفیت و ماندگاری بالا را با قیمت مناسب‌تری دریافت کنند. به گزارش ایرنا، سیداسماعیل یزدان‌پناه؛ با بیان اینکه در شرایط کنونی کشاورزان از افزایش قیمت برنج سودی نمی‌برند و این سودها به واسطه‌ها می‌رسد، تصریح کرد: برخی واسطه‌ها و واردکنندگان برنج در این افزایش قیمت نقش اساسی ایفا می‌کنند. برنج وارداتی که هر سال برای تامین نیاز بازار داخلی وارد می‌شود، باید در زمانی که برنج داخلی کمتر وجود دارد، تا زمان عرضه برنج جدید بازار را تامین کند، اما با عرضه نکردن این برنج‌های وارد شده با ارز 4200 تومانی، بازار دچار التهاب شد.

این گروه می‌دانند که با عرضه نکردن برنج و ایجاد برخی شایعات می‌توانند هم برنج خود را گران‌تر بفروشند و هم زمینه را برای فشار به دولت به منظور دریافت ارز دولتی و واردات برنج فراهم کنند. او ادامه داد: اگر این برنج‌های وارداتی موجود در انبارها، در زمان برداشت و عرضه برنج داخلی تازه برداشت‌شده به بازار تزریق شود، روی بازار برنج داخلی هم تاثیر منفی می‌گذارد. یزدان‌پناه، کاهش ارزش پول ملی را نیز از دلایل افزایش قیمت برنج عنوان کرد و گفت: البته نمی‌توان انتظار این را هم داشت که کشاورز؛ برنج را با همان قیمت زمان دلار 3200 تومانی بفروشد، اما قبول داریم که این افزایش قیمت هم خارج از عرف است. اگر قرار است افزایشی در قیمت برنج داخلی ایجاد شود باید در زمان برداشت محصول باشد و در روندی متعادل انجام شود تا سود آن به کشاورز برسد، نه اینکه ناگهانی و در زمانی که هنگام عرضه برنج وارداتی به بازار است این اتفاق رخ دهد و برنج وارداتی هم از انبار خارج نشود.


ممنوعیت واردات برنج، برداشته شد

از سوی دیگر، عضو ستاد تنظیم بازار گفت: ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت شالیزارها براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار برداشته شده است. به گزارش تسنیم، حسین ابراهیمی افزود: سال‌های گذشته در فصل برداشت برنج از سوی وزارت جهاد کشاورزی به منظور حمایت از تولید و تولیدکنندگان داخلی به مدت دو تا سه ماه واردات برنج ممنوع می‌شد. او اظهار کرد: امسال این شرایط به نفع مصرف‌کنندگان حذف شد، ضمن اینکه به تولیدکنندگان هم ضربه‌ای وارد نمی‌شود. ابراهیمی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون به اندازه کافی برنج در کشور وجود دارد و مشکلی در این زمینه احساس نمی‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها