کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ثبت سفارش کالا از 11 مرداد حذف می‌شود


کد خبر : ۶۰۵۲یکشنبه، ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۵:۱۰۶۷۷۵ بازدید

معاون امور فنی گمرک ایران از حذف ثبت سفارش برای واردات کالا از 11 مرداد ماه سال‌جاری خبر داد.

آغاز اقدامات برای تسهیل تجارت

به‌گفته محمدرضا نادری این اقدام، بخشی از مجموعه اقداماتی است که اخیرا برای سهولت تجارت در ایران در دستور کار قرار گرفته است. مجموعه اقداماتی که به‌موجب آن قرار است هم روند ترخیص تسهیل شود و هم فرایند ثبت سفارش از مجموعه اقدامات لازم برای واردات حدف شود مگر کالاهای خاصی که همچنان نیاز به ثبت سفارش دارد. این اظهارات نادری در گفت‌وگو با فارس است. اظهاراتی که احمد پورفلاح، رییس کمیسیون بهبود فضای کسب‌وکار اتاق تهران آن را بسیار مثبت و مطلوب ارزیابی کرد.


وی گفت: این اقدام وزارت صنایع و سازمان تجارت اقدام بسیار خوبی است چون فعالان بخش خصوصی هم مدت‌ها بود که خواستار تسهیل در امر تجارت بودند و حال این خواسته عملیاتی شده است. اقدامی که معاون امور فنی گمرک آن را گامی در راستای بهبود رتبه شاخص کسب‌وکار ایران می‌داند. چون در گزارش 2014 بانک جهانی، ایران با هفت رتبه تنزل نسبت به گزارش 2013 در رتبه 152 از میان 189 کشور قرار گرفته است. پورفلاح هم با تاکید بر همین موضوع گفت: ابن اقدام صددرصد مثبت است چون انجام ثبت سفارش تنها یک اقدام زمان‌بر بود. تمام آمار صادرات و واردات ایران از محل گمرک استخراج می‌شود و حتی نمی‌توان گفت که انجام ثبت سفارش برای دریافت آمار و اطلاعات صادرات و واردات است. چون در بسیاری از موارد افراد کالایی را ثبت سفارش می‌کنند اما فرآیند واردات در مراحل گشایش اعتبار متوقف می‌شود. پس این اقدام نمی‌تواند نشانگر تجارت باشد و تنها یک فرایند بوروکراتیک و زمانبر است. پورفلاح با اشاره به هزینه انجام ثبت سفارش گفت: انجام ثبت سفارش هزینه چندانی ندارد و رقمی که افراد باید بپردازند چندان زیاد نیست. اما فرایند این کار و زمان‌بر‌بودن آن مشکل اصلی ما بود که خوشبختانه قرار است حذف شود.

نادری هم تاکید کرده است: سازمان‌های مختلف به‌دنبال کاهش تشریفات ترخیص کالا هستند و یکی از این موضوعات حذف ثبت سفارش کالاست که زمان‌بر بوده و می‌تواند به‌شیوه مطلوب‌تری انجام شود. نادری افزود: برگزاری جلسات متعدد با مسوولان سازمان توسعه تجارت و ارگان‌های مربوطه انجام شده تا بتوان با حذف ثبت سفارش، مجوز واردات کالا از طریق ارگان‌های مربوطه انجام شود. وی تاکید کرد: البته برخی مجوزها نیاز به تصویب از سوی سازمان‌های مربوطه داشته که از آن جمله می‌توان به ورود محصولات غذایی، گوشت و غلات توسط نهادهای مربوطه اشاره کرد.

در کنار حذف روند ثبت سفارش کالا، ترخیص کالا هم مدتی است که از طریق اتوماسیون و غیرحضوری انجام می‌شود. به‌گفته نادری تمامی مجوزهای اخذشده برای واردات و صادرات به صورت اتوماسیون داخلی به گمرک می‌رسد و از این پس شرایط ترخیص کالا و خروج و ورود تسهیل خواهد شد که البته این فرآیند مورد کارشناسی و ارزیابی برای بهترشدن قرار می‌گیرد. معاون امور فنی و گمرکی گمرک ایران با بیان اینکه یک مرحله زمان‌بندی شده سه‌ماهه برای این موضوع در نظر گرفته شده اظهار کرد: برخی دستگاه‌ها مجوز ترخیص صادر می‌کنند که بعد از ورود و خروج کالا خواهد بود و برخی دستگاه‌ها مجوز ورود کالا به کشور را انجام می‌دهند که نیاز به مجوزهای خاص خود دارد که این موضوع به‌صورت مستقیم از طریق دستگاه‌ها انجام می‌شود. این مقام مسوول یادآور شد: بخش قابل‌توجهی از کالاها نیاز به مجوز ورود ندارند و به همین دلیل نیازی به اخذ مجوز از سازمان توسعه تجارت خارجی ندارند. نادری از ادغام چندواحد برای کاهش تشریفات ترخیص کالا خبر داد و گفت: با ایجاد سامانه اظهار از دور در گمرکات کشور دو واحد احراز هویت و ارزش در یکدیگر ادغام شده و نیز تا پایان شهریورماه سال‌جاری این سامانه برای کل گمرکات کشور اجرایی خواهد شد. معاون امور فنی و گمرکی گمرک ایران با اشاره به اینکه 89گمرک وارداتی و 120گمرک صادراتی در کشور در ماه‌های آینده به سامانه متصل خواهند شد عنوان کرد: در بسیاری از رویه‌های گمرکی تجدیدنظرشده و همچنین برخی مسیرهای واردات و صادرات از مسیر قرمز خارج شدند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها